Transfagarasan

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
lefty293
Posts: 66
Joined: 21 Mar 2016 10:36
MC: 2017 MT-10

Transfagarasan

Post by lefty293 »

Hei!

Vi er noen trøndere fra Røros/Verdal som planlegger langtur fra 24 mai-5 juni 2017. Målet vil bli Romania og helst fjellpasset Transfagarasan, kåret av Top Gear som verdens beste kjørevei. Det er en tur på ca 6000 km t/r. Dette har vi 13 dager på.

Så, spørsmålet fra meg, hvor ville folket kjørt når starten er fra Trøndelag og destinasjon er midt i Romania. Ferge, tog, overnatting, dagsetapper,hva anbefales, og hva bør vi være spesielt obs på? Vi kjører sportstourere alle sammen.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Transfagarasan

Post by Bikeridr »

Jeg har vel egentlig ikke så mye input å komme med, annet enn at dere starter en uke for tidlig for meg å kunne slå følge 8)

Nå vet jeg jo ikke hvor vante dere er til dagsetapper. Selv er jeg ganske så "lærhudet i ræva" at jeg svært ofte har dagsetapper på 1.000+ km flere dager i strekk. (Har Saddlesore som er hardere enn Iron Butt, dvs 2.500km på 36 timer).

Dog, fra Trønderheimen. så anbefaler jeg riksveg 3 (tar av på Berkåk) og kjører ned til Elverum (dag 1). Dag 2 går fra Elverum, via Göteborg og brua over til Danskelandet og kanskje stopp i Rødbyhavn. Dag 3 er ferga til Puttgarten og da rekker dere fint Praha via Schwerin/Lübeck og Dresden.
Deretter Praha - Timisoara på dag 4. Da er dere 20 mil fra krysset over Transfagarasan og kan nyte dagene der, før dere tuller dere nordover.

En regel jeg (ofte overser, men av og til) bruker er denne; "trampkjør til endedestinasjon og feriér hjemover". Altså har dere så 9 dager på å kose dere i fjellpasset (1-2 dager) og så en ukes tid til å komme dere hjemover.

Evt får dere ta toget, men der må noen andre anbefale strekninger o.l. Personlig kjører jeg mest mulig sykkel og unngår ferger/tog der jeg kan.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Transfagarasan

Post by Bikeridr »

lefty293 wrote:Det er en tur på ca 6000 km t/r. Dette har vi 13 dager på.
PS!
Jeg kjørte 7.500km på 11 kjøredager i 2012 og på NordNorge-turen sist sommer kjørte jeg 5.500km på 10 kjøredager.
lefty293
Posts: 66
Joined: 21 Mar 2016 10:36
MC: 2017 MT-10

Re: Transfagarasan

Post by lefty293 »

Bikeridr wrote:Jeg har vel egentlig ikke så mye input å komme med, annet enn at dere starter en uke for tidlig for meg å kunne slå følge 8)

Nå vet jeg jo ikke hvor vante dere er til dagsetapper. Selv er jeg ganske så "lærhudet i ræva" at jeg svært ofte har dagsetapper på 1.000+ km flere dager i strekk. (Har Saddlesore som er hardere enn Iron Butt, dvs 2.500km på 36 timer).

Dog, fra Trønderheimen. så anbefaler jeg riksveg 3 (tar av på Berkåk) og kjører ned til Elverum (dag 1). Dag 2 går fra Elverum, via Göteborg og brua over til Danskelandet og kanskje stopp i Rødbyhavn. Dag 3 er ferga til Puttgarten og da rekker dere fint Praha via Schwerin/Lübeck og Dresden.
Deretter Praha - Timisoara på dag 4. Da er dere 20 mil fra krysset over Transfagarasan og kan nyte dagene der, før dere tuller dere nordover.

En regel jeg (ofte overser, men av og til) bruker er denne; "trampkjør til endedestinasjon og feriér hjemover". Altså har dere så 9 dager på å kose dere i fjellpasset (1-2 dager) og så en ukes tid til å komme dere hjemover.

Evt får dere ta toget, men der må noen andre anbefale strekninger o.l. Personlig kjører jeg mest mulig sykkel og unngår ferger/tog der jeg kan.
Bor du i Riga? Hva tror du om å kjøre Stockholm-Ventspils på veien til Romania? Det sparer vi en del kilometer på når reisen starter i Trøndelag. Da er Stockholm målet dag 1.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Transfagarasan

Post by tshansen »

Hvis det ikke plager dere å kjøre lange etapper for å komme seg raskest mulig nedover, er det jo bare å følge raskeste vei ned... Men det er mange godbiter på veien ned, kanskje dere vurderer å ta disse på vei oppover?

Toget går jo til Villach om det er ønskelig å slippe unna de kjedeligste milene gjennom tyskland :-k
Ungaren er jo padde flatt, så det kan jo være en ide å kjøre ned mot Slovenia, inn i Kroatia også videre østover... men da må en gjerne krysse litt over i Serbia også :thumleft Der er det litt mer fjell landskap og kanskje litt mer å se, uten at jeg har vært på disse kanter å kjørt selv :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
lefty293
Posts: 66
Joined: 21 Mar 2016 10:36
MC: 2017 MT-10

Re: Transfagarasan

Post by lefty293 »

LordShaft wrote:Hvis det ikke plager dere å kjøre lange etapper for å komme seg raskest mulig nedover, er det jo bare å følge raskeste vei ned... Men det er mange godbiter på veien ned, kanskje dere vurderer å ta disse på vei oppover?

Toget går jo til Villach om det er ønskelig å slippe unna de kjedeligste milene gjennom tyskland :-k
Ungaren er jo padde flatt, så det kan jo være en ide å kjøre ned mot Slovenia, inn i Kroatia også videre østover... men da må en gjerne krysse litt over i Serbia også :thumleft Der er det litt mer fjell landskap og kanskje litt mer å se, uten at jeg har vært på disse kanter å kjørt selv :-k
Hei Lordshaft!

Er det Autozug som går til Villach?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Transfagarasan

Post by tshansen »

Ja, men det heter vel noe annet i dag. De ble kjøpt opp av et annet selskap... skal se om jeg finner igjen linken.

Trainline.com er en side ser jeg, men det var ikke denne Stian viste meg. Noen andre som husker dette bedre kanskje? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Transfagarasan

Post by voodoodoo »

ØBB som er Østerrikes svar på nsb kjører daglige tog fra Hamburg til Wien.. Det er enda nærmere Romania. (Ca 100mil til Transfagarasan) De kjører ikke til Villach lenger men til Insbruck om man vil kjøre mere alper. Slovenia anbefales på veien, jeg er ikke kjent i Serbia

http://www.oebb.at/en/angebote-ermaessigungen/nightjet


Om dere kommer dere til Larvik på dag 1 kan dere ta tidligferja til Hirtshals og deretter til Hamburg så setter triller dere inn på toget på kvelden og våkner opp i Wien på morran dag 3.


Sent from my iPhone using Tapatalk
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Transfagarasan

Post by Bikeridr »

lefty293 wrote: Bor du i Riga? Hva tror du om å kjøre Stockholm-Ventspils på veien til Romania? Det sparer vi en del kilometer på når reisen starter i Trøndelag. Da er Stockholm målet dag 1.
Ja, bor rett utenfor Riga.
Nynäshamn - Ventspils er jo en mulighet. Hvis dere rekker Stockholm til ca kl 17 så kan dere ta ferga direkte til Riga og overnatte på ferga. Da er dere i Riga kl 11 på dag 2. Derfra rekker dere fint Lublin i Polen på dag 2 kveld. Hvis dere klarer 850 km på dag 3, så er dere i Deva på dag 3 kveld og så er ferden videre som tidligere beskrevet :)
lefty293
Posts: 66
Joined: 21 Mar 2016 10:36
MC: 2017 MT-10

Re: Transfagarasan

Post by lefty293 »

Da er tur til Transfagarasan delvis bestilt. Planen er å kjøre passet i slutten av mai. Er det noen her inne som har erfaringer om klimaet i dette området ift om passet er åpent så tidlig? Kom mer enn gjerne med anbefalinger. Vi er 3 stk som reiser fra Verdal/Røros 24 mai.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Transfagarasan

Post by DrGreve »

lefty293 wrote:Da er tur til Transfagarasan delvis bestilt. Planen er å kjøre passet i slutten av mai. Er det noen her inne som har erfaringer om klimaet i dette området ift om passet er åpent så tidlig? Kom mer enn gjerne med anbefalinger. Vi er 3 stk som reiser fra Verdal/Røros 24 mai.
Håper dere er klar over at Transfagarasan normalt ikke åpner før et godt stykke ut i juni..?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Transfagarasan

Post by knutk »

Følger interessert med på denne tråden. Går selv med tilsvarende ambisjoner. I tillegg til Transfagarasan ønsker jeg å fortsette ferden til Bulgaria for å se Buzludzha http://www.lostaussies.com/how-to-get-to-buzludzha/.
Dog tenker jeg på mid september som passe tidspunkt. Da er det fortsatt greit klima i Europa, tyske fellesferien er avsluttet og fjellpassene er frie fra snø (i den grad det lar seg gjøre.)
Har ikke erfaring fra Romania, men har kjørt Alpene tidlig i juli, og det kunne godt ha vært senere. Vet ikke når de ulike pass åpner, men selv tidlig i juli var temperaturen i høyden nede i tre-fire grader, selv om det selvsagt kan variere fra år til år.
rastafaen
Posts: 1
Joined: 07 May 2017 10:48
MC: Tiger 800 Xrx

Re: Transfagarasan

Post by rastafaen »

DrGreve wrote:
lefty293 wrote:Da er tur til Transfagarasan delvis bestilt. Planen er å kjøre passet i slutten av mai. Er det noen her inne som har erfaringer om klimaet i dette området ift om passet er åpent så tidlig? Kom mer enn gjerne med anbefalinger. Vi er 3 stk som reiser fra Verdal/Røros 24 mai.
Håper dere er klar over at Transfagarasan normalt ikke åpner før et godt stykke ut i juni..?

Åpningsdatoen er vel 30 Juni. Jeg hadde planer om Romania i Juni, men utsetter turen til September.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Transfagarasan

Post by JohnnyTh »

Jeg har skrevet litt om turen min til Romania her.
[url][/http://advrider.com/index.php?threads/a ... /page-2url]

Nøyaktig 4 år siden jeg var der og da var Transfagarasen ikke åpen.

I Romania så anbefaler jeg dere å holde dere på hovedveiene. Det er fryktelig dårlig kvalitet på asfalten på mindre veier.
13 dager bør holde. Dere bør regne med å bruke 4 dager til Transfagarasen vil jeg tro. Selve Passet vet jeg ikke hvor lang tid dere trenger på, jeg fikk som sagt ikke kjørt hele. Når dette er sagt så bør dere også vurdere Transalpinia. Mange sier den er bedre enn Transfagaarasen. Kanskje på returen.

Klimaet I Romania var fantastisk når jeg var der tidlig I may. 20-25°C og fine forhold.
lefty293
Posts: 66
Joined: 21 Mar 2016 10:36
MC: 2017 MT-10

Re: Transfagarasan

Post by lefty293 »

Hei!

I morgen er det avreise på årets europatur. Vi er tre stykker. Dag 1(24.mai) går fra Røros til Larvik. Dag 2 går fra Larvik/Hirtshals til Hamburg/Wien.
Post Reply