Førstereisgutt til Alpene

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
tunmag
Posts: 108
Joined: 19 Nov 2015 17:25
MC: Husqvarna 511smr
Kawasaki z750

Førstereisgutt til Alpene

Post by tunmag »

Som tittelen sier så skal jeg altså ut på min første reis til alpene nå i sommer. Har derfor noen spørsmål til de mer garvede langveisfarende 8)

Ruta er ikke spikret ennå, annet en at jeg skal kjøre fra Hirtshals. Tar nattferja fra Stavanger og ankommer Hirtshals om morgenen. Tenkte å banke motorvei gjennom DK og Tyskland. Første etappe ned til ca Hannover og neste ned til Munchen ca. Dette gir etapper på ca 65 mil pr dag. Ganske sikker på at det går an å kjøre ganske mange mil lengre pr dag, men planlegger med det å tar eventuelle mil vi klarer ekstra som bonus.

- Hvor lange etapper kjører dere andre gjennom DK og Tyskland?
- Noe spesielt jeg bør være obs på mtp Autobahn?

Når det kommer til ruteplanlegging i alpene så har jeg såvidt begynt å klikke litt i MyRouteApp, har tenkt å kjøre over Grossglockner (Er Nord til Sør "rett" vei?) å så rote oss inn i Dolomittene. Hadde ett håp om å få til ei rundløype som involverte Stelvio også, men må se om tida strekker til. Har vel ca 5-6 dager å rote rund i alpene på, men bør begynne på returen på dag 6. Alt etter hvor fort vi klarer å komme oss gjennom Tyskland og DK på vei hjem.

- Hvor lange etapper er det lurt å legge opp til i alpene? Har lest 20-25 mil, går det virkelig så sent i fjellene der nede?

MyRoutAppen. Har fått fram HERE/Garmin kartet der, og i Italia så er veiene delt opp i mørk rosa(motorvei har jeg konkludert med), lys rosa (litt mindre motorvei?), gul (Riksvei?) og hvit (kjerrevei?).

- Ser at mange av de lyserosa veiene bukter bra på seg, er dette noe å satse på innemellom alle hårnålene?
- Hvordan er veistandaren på de gule veiene, er det stort sett godt kjørbart med RR sykkel?

Har også vært snakk om en hviledag, er det en by/landsby i Dolomittene/område rundtom der som kan være verdt å ha en hviledag i?

Generelle tips?

Fyller nok på med flere spørsmål etter hvert som de dukker opp :lol:

Takker på forhånd alle som tar seg tid til å knote ned noen tips og råd :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Førstereisgutt til Alpene

Post by tshansen »

50 - 60 mil på autobahn er slitsomt. For ikke å snakke om forbanna kjedelig. Men hvor langt du klarer å tøye strikken er helt avhengig av hvor mye ræven din gidder og hvilken sykkel du kjører.
Det kan være tidvis forbanna mye veiarbeid på mange strekker, å i tyskland er det forbudt å lanesplitte (slik jeg har skjønt det)

Jeg mener at Nord mot Sør er fineste veien å kjøre Grossglockner... Jeg mener du kan regne ca 30 mil om dagen med mye alpepass. Du skal stoppe å nyte utsikten, du skal ta litt bilder, du skal spise, kikke, ja...tiden flyr. Så fremt du bare skal prøve å kjøre mest mulig mil i alpene på kortest mulig tid.
Myrouteapp er helt genialt å planlegge med, så det er bare å lære seg med en gang.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Førstereisgutt til Alpene

Post by ojda »

25 mil på alpe-kjøring er ett flott utgangspunkt :thumleft
Man kan fort kjøre vesentlig lengere, men da med idiellt vær, regn drar opp tidsetappene vesentlig.
Ulykker eller bare stor trafikk forandrer også planene.
Vær fleksibel i planene, og ikke spikre alt på forhånd.

Derimot transportetappe på 60 mil Danmark Tyskland bør gå greit.
(THansen er litt utolmodig av seg serru) :lol:
Pass på å ha god åpning for sen innsjekking på hoellet. Det kan fort bli seinere enn tenkt :redface
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Førstereisgutt til Alpene

Post by Trondgv »

Jeg kjørte 1000km på en dag ned, og ca 1200 på en dag hjem. Etter 40mil begynner du å få tresmak i ræva, etter 60mil har du bare lyst å stoppe for dagen. Etter 80 mil har du ikke noe mer følelser i ræva [emoji38]

Jeg kjørte alt fra 20mil til 40 mil når jeg først var der nede. Men så kjørte jeg alene, hadde alarm på 05:30 og var stort sett på vegen 07:00...

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Førstereisgutt til Alpene

Post by Kant1 »

60 - 65 mil under transportkjøring på Autobahn er jo ikke mer enn 5-6 timer??
På RR sykkel er det jo lett å kjøre langt i høy fart, presset på håndleddene minker i høy fart, samtidig som rumpa har det greit uten for mye belastning.
Stå på, så er du i nærheten av alpene om kvelden.

Ferga er vel i Hirtshals kl 08, og med full tank og godt humør er du på grensa ca 3 timer seinere?
Ifjor var det mye vegarbeid forbi Hamburg mot Hannover, men bedre da vi kjørte østover mot Berlin og så sørover mot Hamburg.
Tyskland er for meg en transportetappe, men jeg finner likevel en viss sjarm i å forflytte meg raskt.
Men jeg har litt (mye) fokus på å være effektiv under tankstopp, du kommer ikke nærmere alpene av å stå stille

Grossglockner er bra begge veier. Jeg har bare kjørt nordfra, men jeg garanterer tilfredsstillelse uansett hvilken retning du drar :)

Hvor langt du skal kjøre om dagen i Alpene, bestemmer du heilt selv, begynner du tidlig og slutter seint, blir det gjerne flere km enn om du gjør det motsatte.
Jeg ELSKER å kjøre, og er for egen del, tilhenger av første alternativ :-D. Det er gjerne en medvirkende årsak til at jeg ofte kjører aleine :-D
Men det er DIN ferie, så gjør som det passer deg.

Hviledag i Dolomittene?
Jeg har bare bodd i Val Gardena, men det er en fin plass, og godt utgangspunkt for "Sella Ronda", en koselig morgen eller ettermiddagsrunde på ca 60km gjennom enormt fin natur, og bortimot perverst underholdende veier.
Dette skreiv jeg om i bloggen min på www.kant1.no ifjor, etter ferien.

God tur Magnar :)

Kommer du forresten til PokerRun'et i år?
Det er to ledige plasser no :)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply