Budsjett tur nedover 22. aug til 18. sep

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by Epylypzon »

tshansen wrote:
Epylypzon wrote:Jeg ser nå at jeg kun har opplevd "budsjetttur", om det å ha med teltet innebærer det....
Å klare seg med 15k på 21 dager bør du klare med god margin.
Når man camper sparer man også somregel på mat/drikke(lager selv istedenfor resturant/pub).. En pose pasta og ett glass pastasaus så har man middag ett par dager.
Ja, for mange blir det budsjett om man har med telt og heller vil campe i det fri. Det er jo mye i det du skriver der... at når man lager maten av råvarer man kjøper på butikk osv har man gjerne mat i flere dager til ganske mye rimeligere penge. Men har du noen erfaring med telting nedover?
Har telta på campingplasser i Kroatia, Montenegro, Tyskland, Østerriket, England og Scottland.
Villcampet i Kroatia, Hellas, Russland
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by inunf »

tshansen wrote:[youtube][/youtube]

De gutta her gjør ikke annet enn å campe, de mener som meg... at å campe med telt underveis gjør noe ekstra med turen. Det er en egen sjarm med å bo i telt/campe. Det er noen steder de spør om tillatelse, men det ser ut som det går veldig bra. Jeg får inntrykk av at det er mye antagelser og "normale" kjøreregler for det med villcamping nedover. Men det er få som vet, for de rett og slett ikke har gjort det i praksis :-k :-k
Jeg og en kompis var på Europatur i bil for noen år siden. Vi hadde stramt budsjett, og lå i telt i Danmark, Nederland, Frankrike og Tyskland. Spurte ingen, bare stoppa for kvelden og slo opp telt. Gikk stort sett greit, men en morgen i Tyskland kom det ei dame og sa hun kom til å ringe politiet om vi ikke kom oss vekk med en gang. Vi var allerede ferdige med frokosten og skulle dra uansett, så ikke noe problem.

Tror det er greit å gjemme seg bort i terrenget, unngå å slå opp telt i nærheten av tettbygd strøk, slå det opp seint og pakke det sammen tidlig. Ikke ligge to netter på samme sted.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by tshansen »

inunf wrote: Jeg og en kompis var på Europatur i bil for noen år siden. Vi hadde stramt budsjett, og lå i telt i Danmark, Nederland, Frankrike og Tyskland. Spurte ingen, bare stoppa for kvelden og slo opp telt. Gikk stort sett greit, men en morgen i Tyskland kom det ei dame og sa hun kom til å ringe politiet om vi ikke kom oss vekk med en gang. Vi var allerede ferdige med frokosten og skulle dra uansett, så ikke noe problem.

Tror det er greit å gjemme seg bort i terrenget, unngå å slå opp telt i nærheten av tettbygd strøk, slå det opp seint og pakke det sammen tidlig. Ikke ligge to netter på samme sted.
Ja, har vært i kontakt med et par karer jeg "vet hvem er" på insagram og via youtube.... Å de kan bekrefte mye det samme som du sier... Man setter opp telt på ettermiddag/kveld og kjører avgårde tidlig dagen etter. Aldri samme sted to netter og man gjemmer seg litt vekk så går det veldig fint. Mange har spilt på at de ikke viste bedre, tilbudt penger for bryet og sluppet unna med tilsnakk og tillatelse til å campe der videre. Så ikke umulig at man må være litt "frekk" å ta noen halvkjøiner og satse på det beste. Penger spart gir ekstra penger i drivstoff kassa og opplevelseskassen \:D/ \:D/ En ting er hvertfall forbanna sikkert... nedover skal jeg om jeg må selge ræven min halvveis gjennom tyskland :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by DrGreve »

tshansen wrote:En ting er hvertfall forbanna sikkert... nedover skal jeg om jeg må selge ræven min halvveis gjennom tyskland :lol:
Det er vel noen homsebarer på Reperbahn i Hamburg?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by tshansen »

DrGreve wrote:
tshansen wrote:En ting er hvertfall forbanna sikkert... nedover skal jeg om jeg må selge ræven min halvveis gjennom tyskland :lol:
Det er vel noen homsebarer på Reperbahn i Hamburg?
Hahahaha.... det vet jeg ingen ting om 8) 8) Men greit å høre fra folk med erfaring :roll: =D>

Jeg har vært innom google map. Tatt et kartutsnitt også bare søkt Camping. Da får man jo opp en helvetes mange alternativer. Å hva jeg kan se, så koster et telt og motorsykkel mellom 5 til 9 euro. Men så lurer jeg meg på om du må betale en person avgift også? At det koster mellom 7 og 10 euro pr person også? :-k Tysken min er hentet fra diverse blåfilmer på 80 tallet, så lese tysk er ikke min sterkeste greie :lol: Uansett så er ikke dette så hakke galent, men jeg må være litt flinkere å planlegge kjøringen dag for dag, Blir jo ålreit å kunne farte litt rundt på gamle måten :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by ojda »

Jeg husker ivertfall godt fra 90tallet igennom Div campingplasser i Nord-Tyskland at jeg ble mektig lei av div tillegg på plassleien.
1mark for dopapir, 1 mark for å få lov til å kaste søppelet.
Husker ikke om de hadde "by-skatt" eller om det kun var i Danmark?
Mange sånne småsummer som bare gjorde meg irritert :evil:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by jhn »

Æ må bare bryte inn et øyeblikk ... tshansen sier "... men jeg må være litt flinkere å planlegge kjøringen dag for dag, "
Jeg har jo et bestemt inntrykk av at dine planer vanligvis er både detaljerte og ufravikelig :D

Men å ligge i telt, det er litt todelt for min del ... Jeg har det alltid med, men fornøyd hver kveld jeg slipper å bruke det ... og like fornøyd, om ikke mere, hver gang jeg har brukt det.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by JohnnyTh »

I Danmark finnes det en app som heter Shelter. Her er det merket opp gratis overnattingssteder. Meg og Tea overnattet i noen enkle hytter ved en bondegård. Helt gratis. Bonden viste oss veien siden det var litt vanskelig å finne i mørket.
Camping i Tyskland har jeg delt erfaring med. Noen få veldig bra og mange forferdelig dårlige.
I Frankrike stengte campingplassene tidlig.
Jeg har vill campet i Ungaren og i Bulgaria og det gikk fint. I Romania virket det som det var vanlig oppe i fjellene, men 20 euro for hotellrom så da ble det hotell
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by Gielas »

ojda wrote: (Jeg har enda ikke kommet over iskremen med kaffe jeg og Jon brukte 400 kr på (i Sveits)) :shock:
:D :D
Hadde tenkt å finne bilde av den isen og poste, men overlater til tshansens fantasi å tenke seg smaken. (Dét blir sikkert bra) :roll:
Gielas
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by ojda »

Gielas wrote:
ojda wrote: (Jeg har enda ikke kommet over iskremen med kaffe jeg og Jon brukte 400 kr på (i Sveits)) :shock:
:D :D
Hadde tenkt å finne bilde av den isen og poste, men overlater til tshansens fantasi å tenke seg smaken. (Dét blir sikkert bra) :roll:

Typisk Ikke budsjettmat [-(




Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Gor
Posts: 22
Joined: 24 Feb 2017 09:33
MC: Honda transalp 1991

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by Gor »

Vi satser på Ukraina , Romania og der omkring og er så heldig å kunne reise i Mai, da er det lavsesong , ikke så varmt.Så pris på campinghytter med grei standar ned til 100 kr pr natt. Jeg bruker google maps å søker etter hotel, da dukker det opp allt fra privathus som leier ut rom til luxushotel. I ukraina så fant jeg suite på 70 m2 til 400 kr så en natt i suite kan det bli. Mat er bacongull og peanøtter.
God tur :)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by knutk »

ojda wrote:
Gielas wrote:
ojda wrote: (Jeg har enda ikke kommet over iskremen med kaffe jeg og Jon brukte 400 kr på (i Sveits)) :shock:
:D :D
Hadde tenkt å finne bilde av den isen og poste, men overlater til tshansens fantasi å tenke seg smaken. (Dét blir sikkert bra) :roll:

Typisk Ikke budsjettmat [-(




Image
Ser ut som det var verdt hvert øre :D :thumleft

@Gor: Regner med reisedatoen er fastsatt, men vil nevne at de flotteste fjellpassene i Romana ikke åpner før slutten av juni.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by ojda »

Isen var god den :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by ashland »

Tysken min er ikke den beste, men info brosjyren til sac-cas er i det minste på engelsk :)

Kan se ut som om Sveits er det sånn del legalisert med fri camping, dog over tre grensen. Så lenge enn holder seg unna nasjonalparker osv. Men med litt planlegging og det kartet som er rød/gul/grønn merket burde det gå bra

http://www.sac-cas.ch/umwelt/naturvertr ... ieren.html

https://www.myswissalps.com/forum/topic ... witzerland

https://www.myswissalps.com/forum/topic/camping-in-alps
fun is not a straight line
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by Trondgv »

Sjekk ut iOverlander på app store [emoji106] Archiescampings.eu er også et alternativ

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Post Reply