Overnatting i øst-Finnmark

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Overnatting i øst-Finnmark

Post by biker7 »

Driver og tenker litt på hvor en evt. ferie-tur til sommern (juli) kan gå. :D
Et alternativ kan være å kjøre Sverige og Finnland norover, og tilbringe noen dager i Øst-Finnmark før ferden går nedover igjen i Norge. Har tittet litt på overnattingsplasser i området Kirkenes, Vardø, Vadsø, Kjøllefjord, Mehamn etc, men er ikke akkurat overflod av campingplasser med hytter og ellers rimelig overnatting i disse områdene synes jeg. :-k Har ingen plan om å ha med telt. Kan selvfølgelig ta en natt på hotell hvis ingen annen mulighet, men brukbare hytter, motell, vadrerhjem etc. foretrekkes nok. Blir nok da 1-2 netter pr. plass. Trolig 2 mann på tur.

Noen tips om brukbare overnattingsmuligheter med grei pris oppi nevnte områder, som nødvendigvis kanskje ikke dukker opp med
et kjapt søk på Google..? :roll: :D
Last edited by biker7 on 14 Jan 2019 12:22, edited 1 time in total.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Overnatting i øst-Finnmark

Post by kvase »

Mulig du kan finne noe her for Norje så klart https://www.inatur.no/sok#?q=&f=%5B%7B% ... d%22%7D%5D
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Overnatting i øst-Finnmark

Post by biker7 »

P.S. Og skal helst være i nærheten av øl og noe slags mat/middagservering ;-) Skal jo overleve :lol:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Overnatting i øst-Finnmark

Post by jhn »

Det er sikkert 50 - 60 mil å kjøre mellom disse stedene, et område på størrelse med det som ligger sør for Hardangervidda .... litt snevert ?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Overnatting i øst-Finnmark

Post by DrGreve »

biker7 wrote:Driver og tenker litt på hvor en evt. ferie-tur til sommern (juli) kan gå. :D
Et alternativ kan være å kjøre Sverige og Finnland norover, og tilbringe noen dager i Øst-Finnmark før ferden går nedover igjen i Norge. Har tittet litt på overnattingsplasser i området Kirkenes, Vardø, Vadsø, Kjøllefjord, Mehamn etc, men er ikke akkurat overflod av campingplasser med hytter og ellers rimelig overnatting i disse områdene synes jeg. :-k Har ingen plan om å ha med telt. Kan selvfølgelig ta en natt på hotell hvis ingen annen mulighet, men brukbare hytter, motell, vadrerhjem etc. foretrekkes nok. Blir nok da 1-2 netter pr. plass. Trolig 2 mann på tur.

Noen tips om brukbare overnattingsmuligheter med grei pris oppi nevnte områder, som nødvendigvis kanskje ikke dukker opp med
et kjapt søk på Google..? :roll: :D
På Varangerhalvøya er det lite med campingplasser, men de finnes. Blant andre i Skiippagurra (Tana Familiecamp) og Vestre Jakobselv Camping. Sistnevnte er/har vært misjonssenter og tviler på at de har så mye som altervin :)
I tillegg er det rorbuanlegg på Ekkerøy, Ekkerøy Feriehus (Amundsenbruket) med restaurant som er åpen om sommeren (Restaurant Havhesten).
Og så har du noen rådyre designhytter i Nesseby :)

Lenger vest har du campingplass i Ifjord, rett ved krysset du tar av mot Nordkynhalvøya (Kjøllefjord(Mehamn/Gamvik. På Nordkyn er det noen rorbuanlegg men lite tradisjonelle campinplasser.
Nissehuset i Mehamn, Foldalsbruket i Kjøllefjord og Mehamn Arctic Hotell tilbyr overnatting, det samme gjør Skjånes Sjøutsikt, men sistnevnte er en real avstikker fra riksveien.
Slettnes fyr tilbyr overnatting i sommersesongen
Ellers kan du prøve Airbnb, søk på Mehamn, Gamvik og Kjøllefjord.

Kirkenes har jeg aldri kjørt til, kun vært der med båt :)

Når det gjelder alkoholservering så er jeg mer usikker siden jeg foretrekker medbrakt, men hoteller bruker jo å ha alkohol :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Overnatting i øst-Finnmark

Post by ArcticTiger »

Jeg vil ikke akkurat anbefale Ifjord camping da.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Overnatting i øst-Finnmark

Post by ojda »

ArcticTiger wrote:Jeg vil ikke akkurat anbefale Ifjord camping da.
Fornotull [-X Dær fårǹ jo gratis vaffal nårn kjøper Egg&Bekken :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Overnatting i øst-Finnmark

Post by Bikeridr »

ojda wrote:
ArcticTiger wrote:Jeg vil ikke akkurat anbefale Ifjord camping da.
Fornotull [-X Dær fårǹ jo gratis vaffal nårn kjøper Egg&Bekken :thumleft
Tja.. Hvis du hærest å spise den. De har jo ikke vaska der på campingen siden utpå vårparten i 1913..
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Overnatting i øst-Finnmark

Post by jhn »

Det er nye eiere nå. De sier bl.a
"Ifjord Camping har fått nye eiere og nytt merkenavn, Ifjord Arctic Finnmark, og dreier fokuset mot nasjonale bedrifter og asiatiske turister. I tillegg vil paret videreføre campingtilbudet og for første gang siden starten på 1980-tallet selge bensin året rundt.

– Vi utvider og øker standarden. Eksisterende byggemasse pusses opp og vi investerer i nye hytter for å komme over på luksusmarkedet, sier Fure."
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Overnatting i øst-Finnmark

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:
ojda wrote:
ArcticTiger wrote:Jeg vil ikke akkurat anbefale Ifjord camping da.
Fornotull [-X Dær fårǹ jo gratis vaffal nårn kjøper Egg&Bekken :thumleft
Tja.. Hvis du hærest å spise den. De har jo ikke vaska der på campingen siden utpå vårparten i 1913..
Jeg må ile til å opplyse om at jeg aldri har overnattet på Ifjord Camping, bare registrert at den finnes når jeg har kjørt forbi. Så følgelig kan jeg ikke si noe om verken kvalitet eller renhold :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Overnatting i øst-Finnmark

Post by jhn »

DrGreve wrote:
Bikeridr wrote:
ojda wrote:
Fornotull [-X Dær fårǹ jo gratis vaffal nårn kjøper Egg&Bekken :thumleft
Tja.. Hvis du hærest å spise den. De har jo ikke vaska der på campingen siden utpå vårparten i 1913..
Jeg må ile til å opplyse om at jeg aldri har overnattet på Ifjord Camping, bare registrert at den finnes når jeg har kjørt forbi. Så følgelig kan jeg ikke si noe om verken kvalitet eller renhold :)
Jeg har overnattet der en gang, for 5-6 år siden ... hytta var av sånn middels dårlig standard, som veldig mange andre.
Altså helt greit for å sove.
Jeg la ikke merke til noe spesielt mtp renhold, men det var jævla artig siden det foregikk en slags festival elns .... mye god drikke :thumleft
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Overnatting i øst-Finnmark

Post by Gielas »

Bikeridr wrote:
ojda wrote:
ArcticTiger wrote:Jeg vil ikke akkurat anbefale Ifjord camping da.
Fornotull [-X Dær fårǹ jo gratis vaffal nårn kjøper Egg&Bekken :thumleft
Tja.. Hvis du hærest å spise den. De har jo ikke vaska der på campingen siden utpå vårparten i 1913..
Vi, dvs ArcticTiger, ojda og Gielas lever tilsynelatende ennå. :shock:
Kan ikke erindre at renholdet var spesielt dårlig. :-k
Hva jeg kan erindre var blodprisen på nevnte 'Egg&Bekken'. :evil:
Sånn bortsett fra det var rommene greie. (I underetasjen i hovedbygget.)
Gielas
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Overnatting i øst-Finnmark

Post by Gielas »

DrGreve wrote:
biker7 wrote:Driver og tenker litt på hvor en evt. ferie-tur til sommern (juli) kan gå. :D
Et alternativ kan være å kjøre Sverige og Finnland norover, og tilbringe noen dager i Øst-Finnmark før ferden går nedover igjen i Norge. Har tittet litt på overnattingsplasser i området Kirkenes, Vardø, Vadsø, Kjøllefjord, Mehamn etc, men er ikke akkurat overflod av campingplasser med hytter og ellers rimelig overnatting i disse områdene synes jeg. :-k Har ingen plan om å ha med telt. Kan selvfølgelig ta en natt på hotell hvis ingen annen mulighet, men brukbare hytter, motell, vadrerhjem etc. foretrekkes nok. Blir nok da 1-2 netter pr. plass. Trolig 2 mann på tur.

Noen tips om brukbare overnattingsmuligheter med grei pris oppi nevnte områder, som nødvendigvis kanskje ikke dukker opp med
et kjapt søk på Google..? :roll: :D
På Varangerhalvøya er det lite med campingplasser, men de finnes. Blant andre i Skiippagurra (Tana Familiecamp) og Vestre Jakobselv Camping. Sistnevnte er/har vært misjonssenter og tviler på at de har så mye som altervin :)
I tillegg er det rorbuanlegg på Ekkerøy, Ekkerøy Feriehus (Amundsenbruket) med restaurant som er åpen om sommeren (Restaurant Havhesten).
Og så har du noen rådyre designhytter i Nesseby :)

Lenger vest har du campingplass i Ifjord, rett ved krysset du tar av mot Nordkynhalvøya (Kjøllefjord(Mehamn/Gamvik. På Nordkyn er det noen rorbuanlegg men lite tradisjonelle campinplasser.
Nissehuset i Mehamn, Foldalsbruket i Kjøllefjord og Mehamn Arctic Hotell tilbyr overnatting, det samme gjør Skjånes Sjøutsikt, men sistnevnte er en real avstikker fra riksveien.
Slettnes fyr tilbyr overnatting i sommersesongen
Ellers kan du prøve Airbnb, søk på Mehamn, Gamvik og Kjøllefjord.

Kirkenes har jeg aldri kjørt til, kun vært der med båt :)

Når det gjelder alkoholservering så er jeg mer usikker siden jeg foretrekker medbrakt, men hoteller bruker jo å ha alkohol :thumleft
Kirkenes Camping har jeg brukt et par ganger - ca 8 km fra sentrum, har hytter.
Gielas
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Overnatting i øst-Finnmark

Post by biker7 »

jhn wrote:Det er sikkert 50 - 60 mil å kjøre mellom disse stedene, et område på størrelse med det som ligger sør for Hardangervidda .... litt snevert ?
...??? Skjønner ikke helt hva du mener.. :roll: :)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Overnatting i øst-Finnmark

Post by biker7 »

Takker for tips hittil ! :thumleft "Keep em coming" 8) :D
Post Reply