Anbefalinger til kjørerute for helgetur fra Ålesund og sørover?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Anbefalinger til kjørerute for helgetur fra Ålesund og sørover?

Post by inunf »

Planlegger en helgetur på søre Sunnmøre og over fylkesgrensa til Sogn og Fjordane. Planen er å dra lørdag morgen, og være tilbake søndag ettermiddag. Skal kjøre med passasjer, og passasjeren skal helst overbevises om at dette er en fin måte å tilbringe helgene på. Altså ikke alt for optimistiske dagsetapper, og passelig med stopp og severdigheter underveis.

Har sett litt på veivalg, og tenker noe slikt.

Det hadde også vært fint å ta ferga fra Urke til Standal på returen, men den går ikke så ofte.

Er det noen tips til noe man bør få med seg, eventuelt noe vi bør unngå? Tenker overnatting rundt Nordfjordeid, eventuelt Måløy. Er det noen som har noen anbefalinger?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Anbefalinger til kjørerute for helgetur fra Ålesund og sørover?

Post by tshansen »

Ruta ser fin ut den! Få med dere hoddevika når dere er på vestkapp! Hva skal dere sove i? Hytter? Telt? Om dere skal telte vil jeg anbefale refviksanden på Måløy! Hvis ikke er nok muligens Nordfjordeid beste plassen å finne hytte/rom
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Anbefalinger til kjørerute for helgetur fra Ålesund og sørover?

Post by inunf »

Endret litt på returen, slik at det blir litt kortere. Link.

Hoddevika blir en liten omvei uten mulighet til å gjøre en runde av det. Er Hoddevika vesentlig finere enn Ervika eller Honningsvågen? Alternativt kunne man jo ha kjørt innom alle tre og sjekket hvilken som var best. :-k

Overnatting blir en liten utfordring. Tenkte overnatting i sona Måløy-Nordfjordeid, da blir det en passe kort etappe på søndagen. Vil helst overnatte innomhus, men ser at det allerede nå begynner å bli ganske dyrt. Hadde vært veldig greit å ha ordnet overnatting på forhånd, men dette er 100 % væravhengig og da vil jeg ikke bestille noe før jeg ser langtidsvarselet i det minste. Faren er at da kan det være utsolgt.

Hvordan er det å dra med seg telt, 2 stk. soveposer og 2 stk. liggeunderlag på MC? Ser for meg at det blir ganske fult bakpå sykkelen etterhvert. For ei overnatting trenger vi jo veldig lite annen baggasje, klarer oss sikkert med tankveska. Hvordan gjør man det? Stapper soveposene i hver sin sideveske, ruller liggeunderlagene rundt teltet og stropper det på toppen?
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Anbefalinger til kjørerute for helgetur fra Ålesund og sørover?

Post by ojda »

Om jeg skulle ha introdusert partneren for mc-liv, ville jeg i første rekke droppet teltet :-k
Det kan komme senere :thumleft
Hadde bestilt komplett sett overnatting snarest mulig :D
Viktig med bra førsteinntrykk (selvfølgelig avhengig av person).
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Steinar_R
Posts: 2
Joined: 05 Dec 2006 20:53

Re: Anbefalinger til kjørerute for helgetur fra Ålesund og sørover?

Post by Steinar_R »

En flott plass å overnatte/besøke er Kalvåg på Bremangerlandet .

Mvh
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Anbefalinger til kjørerute for helgetur fra Ålesund og sørover?

Post by JK95 »

Hyttene på campingen i Lote(gjennom tunnelen mot ferga fra Nordfjordeid) er helt innafor de, Årskogvika camping :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Anbefalinger til kjørerute for helgetur fra Ålesund og sørover?

Post by Spiritofwinter »

Kan komme med mange tips om hvor du bør kjøre for å finne de fineste veiene, mest fantastiske utsiktene osv, men med tanke på at du har med noen som ikke er så godt kjent med å sitte bakpå så ser det ut som du har funnet en fin rute. Om du skal ha en liten ekstra godbit på tilbakeveien så kan du stikke innom Øye å se på gamle Union Hotel. Eneste er at du må ta en ferge, å den fergen går ikke hele tiden.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Anbefalinger til kjørerute for helgetur fra Ålesund og sørover?

Post by inunf »

ojda wrote:Om jeg skulle ha introdusert partneren for mc-liv, ville jeg i første rekke droppet teltet :-k
Det kan komme senere :thumleft
Hadde bestilt komplett sett overnatting snarest mulig :D
Viktig med bra førsteinntrykk (selvfølgelig avhengig av person).
Tror helt klart det blir bedre førsteinntrykk med MC-tur i knallvær og overnatting i telt enn MC-tur i 8 grader og regn med overnatting på hotell. Bestemmer ikke at vi drar før et par dager før, været er nok suksessfaktoren for denne turen her i større grad enn overnattingsfasilitetene.
Steinar_R wrote:En flott plass å overnatte/besøke er Kalvåg på Bremangerlandet .

Mvh
Takk for tips! Det blir nok litt for langt i denne omgang, men vil gjerne utforske mer lenger sør ved en senere anledning. Skal ha det i bakhodet :thumleft
JK95 wrote:Hyttene på campingen i Lote(gjennom tunnelen mot ferga fra Nordfjordeid) er helt innafor de, Årskogvika camping :thumleft
Takk for tips!
Spiritofwinter wrote:Kan komme med mange tips om hvor du bør kjøre for å finne de fineste veiene, mest fantastiske utsiktene osv, men med tanke på at du har med noen som ikke er så godt kjent med å sitte bakpå så ser det ut som du har funnet en fin rute. Om du skal ha en liten ekstra godbit på tilbakeveien så kan du stikke innom Øye å se på gamle Union Hotel. Eneste er at du må ta en ferge, å den fergen går ikke hele tiden.
Har ikke vært så mye selv i dette området, tar gjerne i mot et tips eller to til fin utsikt :) Passasjeren har vært med før, men dette blir første overnattingsturen.

Vurderte Øye, men der har vi vært før og det passet ikke med ferga. På søndagen er jeg avhengig av å komme meg opp igjen til Kristiansund på kvelden, så da passet ikke den ferga. Kunne ellers ha tenkt meg å ta den fra Øye til Brandal, gjorde det for noen år siden og det var en veldig fin fergetur.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Anbefalinger til kjørerute for helgetur fra Ålesund og sørover?

Post by kvase »

Ikke langt fra Lote leide jeg å Konamatata et lite bygg med knall fint sted http://www.roeberg.no/
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply