Telemark rundt (nesten)

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Telemark rundt (nesten)

Post by Dominator »

Siden kjerringa er over alle hauger (midlertidig) har jeg benyttet anledningen til kjøre litt i Telemark i helga. Startet fredag ettermiddag fra Bærum retning Notodden. Mopeden ferdig pakket med telt, sovepose, liggeunderlag og stormkjøkken:

Image

Kjørte fra Bærum i retning Notodden. Tok av før Notodden sentrum mot Follsjø/Bolkesjø. Hadde bestemt meg for å overnatte på Sandviken camping som ligger i nordenden av Tinnsjø. Her en liten stopp underveis, ved Follsjø:

Image

Underveis stoppet jeg ved en gammel bru:

Image
Image

Bestemte meg for å svippe innom Rjukan før jeg tok inn på campingen. Dette er Gaustadtoppen som er Sør-Norges høyeste fjell på 1883 moh:

Image

Rjukans store sønn Sam Eyde:

Image

Tid for å slå seg til ro for kvelden:

Image

Ingenting å si på utsikten fra teltplassen ihvertfall:

Image

Yammi yammi
Image

Natten ble en heller kjølig opplevelse. Tempen falt til 4 plussgrader og jeg, optimisten, hadde med en ultralett sovepose. Kjøredress for anledningen omskolert til ullteppe hjalp bittelitt. Fikk fyrt opp stormkjøkkenet inne i teltet på morgenkvisten for å tine stive kroppsdeler. (Beklager uheldig ordvalg :-s ) Siden jeg hadde kjørt østsiden av Tinnsjøen på vei til Rjukan fikk jeg ikke kjørt Tuddal. Tok derfor en liten svipp opp til Gaustablikk lørdag morgen. Heftige svinger og smal vei fra Rjukan og opp fjellsiden...

Merkelig plass å grunnlegge en by:

Image

Tungtvannsfabrikken på Vemork:
Image

Fra Rjukan gikk turen vestover over fjellet til Rauland:
Image

Fra Rauland kjørte jeg til Åmot og videre mot Dalen på FV 38. Her begynte virkelig moroa med smale, bratte, svingete veier. Perfekt for inspirert MC-kjøring! Her en liten rast underveis:

Image
Image

Lean mean touring machine:
Image

Vel nede i Dalen må man jo få med seg det berømte hotellet som ble drevet av en ikke ukjent predikant: (kul firmabil)

Image

Fra Dalen kjørte jeg over til Vrådal og Fjågesund, her er det også veldig MC-vennlige veier:

Image
Image

I Telemark kan du selvfølgelig også ta rutebåten på kanalen:

Image

Etter den kalde fornøyelsen natt til lørdag takket jeg ja til å overnatte innendørs hos en kompis i Kviteseid. (plan B) Etter at edruen dukket opp på søndag gikk turen videre fra Fjågesund mot Lunde. Her er det svingete, smale veier, og likhetene med fjellveier i Sør-Europa er påtagende. Skikkelig moro, anbefales!! Fra Lunde kjørte jeg retning Notodden via Bø. Se opp for low pass når du krysser flystripa på Notodden:

Image

Etter Kongsberg bestemte jeg meg for å kjøre "gammelveien" via Darbu og Sleskumfi... øhh Fiskumsletta. Null trafikk og morsomme svinger. Tok likesågodt småveiene helt inn til Drammen. Før jeg kom hjem fylte jeg opp tanken med 17 liter suppe. Fra Rjukan hadde jeg tilbakelagt 40 mil siden siste tanking. Det skulle bli noe sånt som 0,43l/mil på svingete småveier i Telemark. Ikke verst, hva? :o

EDIT: For moro skyld stappet jeg mobilen delvis ned i tankveska for å filme litt. (Rævva kvalitet, men arti læll. Noen glupinger som vet hvordan man roterer videofiler??)

Last edited by Dominator on 03 Sep 2007 21:56, edited 2 times in total.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Telemark rundt (nesten)

Post by Jeanette »

For en flott tur!! Skikkelig inspirerende det her!
Og utsikten fra teltplassen - oh la la! \:D/
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Telemark rundt (nesten)

Post by supermons »

Så ut som en fin tur! Mange fine bilder iallefall
User avatar
Endre
Posts: 479
Joined: 29 Oct 2006 10:50
MC: Aprilia RSV Tuono 1000
2003 mod
Location: Drammen

Re: Telemark rundt (nesten)

Post by Endre »

Flott tur må jeg si! et spm: Er sykkelen din selvvaskende? :lol: Den er alltid ren jo! :shock: :D
Aprilia RSV Tuono 1000 2004 mod

X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Telemark rundt (nesten)

Post by RH racing »

Endre wrote:Flott tur må jeg si! et spm: Er sykkelen din selvvaskende? :lol: Den er alltid ren jo! :shock: :D
det MÅ den være..enten det eller meget god klarlakk hvor møka bare preller av...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Telemark rundt (nesten)

Post by Dominator »

RH racing wrote:
Endre wrote:Flott tur må jeg si! et spm: Er sykkelen din selvvaskende? :lol: Den er alltid ren jo! :shock: :D
det MÅ den være..enten det eller meget god klarlakk hvor møka bare preller av...
Hehe.. selvvaskende var vel å ta litt hardt i... jeg bare driter i å ta bilde av den når den er møkkete... ;-)
Gixxerman

Re: Telemark rundt (nesten)

Post by Gixxerman »

Endre wrote:Flott tur må jeg si! et spm: Er sykkelen din selvvaskende? :lol: Den er alltid ren jo! :shock: :D
Satt og tenkte det samme for hvert eneste bilde :shock: :lol: Hadde det vært meg på tur hadde jeg måtte spa vekk fem kg med fluer før fotoseansen hadde startet :-k

Btw 0.43l/mil er jo helt utrolig. Hvordan i ¤%# får du til det :lol: 0.7 er vel det laveste jeg har vært på med min. Ligger vel som regel rundt 0.8 eller 0.9 :lol:


... nei vent, med 250'n jeg hadde fikk jeg noe sånt. Fikk 20 mil av 9 liters tanken faktisk og det var jo revolusjon =D>
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Telemark rundt (nesten)

Post by RH racing »

bruker under halvlitern på mila selv jeg.. men nå har jeg en liten 600 mopped da...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Telemark rundt (nesten)

Post by rerell »

Fina bilder! Jag var i samma krokar för inte så länge sedan - körde en del av de vägar du nämner.
Last edited by rerell on 03 Sep 2007 17:33, edited 1 time in total.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Telemark rundt (nesten)

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 05 Nov 2008 20:30, edited 1 time in total.
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: Telemark rundt (nesten)

Post by Mantis »

RH racing wrote:bruker under halvlitern på mila selv jeg.. men nå har jeg en liten 600 mopped da...
Min bruker 0.7 til 1liter på mila! og min er en moped :lol:
Riktig nok en jævla trimma sak, men
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Telemark rundt (nesten)

Post by Dominator »

ZZR 1100 bruker å ligge rundt 0,5l/mil ved blandet kjøring iflg. de testene jeg har lest. Min har litt pustehjelp i form av KN-filter, mulig dette sparer litt suppe.

Banditbiker: Jeg møtte utrolig mange motorsykler etter veien i helga både i flokk og følge. Jeg tenkte som så at her er det sikkert "kjentfolk" ute også. Jaggu fikk jeg rett... hyggelig! 8)
hsimpson
Posts: 661
Joined: 27 Jan 2007 17:58
MC: YZF R6 Blå/hvit
Location: Oslo

Re: Telemark rundt (nesten)

Post by hsimpson »

Så ut som du hadde en flott tur. Fine bilder også, frister med tur...... synd "sommerne" er på hell nå
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Telemark rundt (nesten)

Post by Ulvinnen »

Flotte bilder, takk for titten!

Det er virkelig fine MC-veier langs Tinnsjøen og til Dalen, vi har også tatt den turen tidligere. Så kaldt som det var i helga, er jeg glad det ikke var meg som måtte sove i telt.
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Telemark rundt (nesten)

Post by ErlingSG »

Ser ut som en fin tur, utrolig pen sykkel også! :shock:
Post Reply