Til Bulgaria på MC..

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Beemer
Posts: 19
Joined: 03 Mar 2008 23:57
MC: KTM 1290 SuperAdventure S
Honda Valkyrie
Location: Stavanger

Til Bulgaria på MC..

Post by Beemer »

Heisann!,

Jeg er nytt medlem på forumet, og har nettopp anskaffet meg en R1100RT, 99 modell.
Litt av en overgang fra trimmet VMAX ... Men jeg stortrives i salen :D og har var ute på en 5 timers tur i 4 + grader søndag.
Jeg har et spørsmål ang tur...

Familien skal til Bulgaria i 2 uker, og jeg har fått tilbud om å kjøre turen med motorsykkel :shock: mens resten tar fly.
Et meget fristende tilbud, men det er rundt regnet 2800 km hver vei fra Hirtshals, og jeg har ikke flust med tid.
I den anledning har jeg en del spørsmål...

Jeg har lite erfaring med turer over 40 mil / dag på MC, men det jeg har er på en VMAX. I bur så har lang erfaring med 100 mil. +/ dag.
Anta at jeg må planlegge med ca. 80 mil / dag for å komme meg ned på 3-4 dager. Noen som har denne type ”maraton” erfaring ?
Hvilken snitt hastighet bør en kunne regne på en slik distanse ? (snakker da om hastighet på sykkelen, se bort fra pit-stops og anta at 4 felts motorvei)
Ruta blir mest sannsynlig Hamburg – Hannover – Dresden-Praha (Tsjekkia ) – Brno – Budapest (Slovakia) – Arad (Romaina) – Buchuresti – Varna (Bulgaria).

Har sjekket ut AutoZug osv.., men det tar meg ikke helt i rett retning for å si det sånn. Skulle gjerne kjørt Alpene, men det får bli en annen gang.

Hvis noen vil henge på, så er de hjertelig velkommen.. Jeg reiser senest mandag 30 juni, og skal være fremme 4 juli om ettermiddagen, sånn cirka. Retur blir 18 juli fra Varna

Hilsen
Werner
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by RH racing »

ikke vært på sånn tur.. men ønsker deg lykketil med en sånn tur i allefal...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by xadox »

synes 30 mil pr dag er mer enn nok jeg da :)

Ta deg god til og mange pauser så skal nok ikke det være noe problem :)
1.3.1.2
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Dentist »

Skal han kjøre 30 mil per dag, bruker han 9 dager på turen... :shock:

Du har jo en perfekt sykkel og kjøre lange autobahn etapper med, så hvis målet er å komme raskest mulig ned er ikke 80 mil per dag helt bak mål.
Jeg hadde mange dagsetapper på mellom 70 og 90 mil dengang jeg dro til Nordkapp på en Africa Twin.

Skal du se noe/gjøre turistting på vei nedover blir det verre...og du må vel justere for trafikk og vær også.

Hadde du dratt en måned før, så kunne vi slått følge ned til Hannover iallefall...vi drar 2. juni :)
Image
User avatar
Beemer
Posts: 19
Joined: 03 Mar 2008 23:57
MC: KTM 1290 SuperAdventure S
Honda Valkyrie
Location: Stavanger

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Beemer »

"Perfekt sykkel" ... Det var akkurat det jeg ville høre :D
Takker for innspill. Jeg kommer til å avpasse etapper etter form og føre. Fruen får heller holde ut en dag og to ekstra med barna fremfor å ikke komme frem i det hele tatt...

MVH
Werner
WING1800
Posts: 4
Joined: 04 Mar 2008 22:17
MC: 2002 HONDA GL 1800 ILLUSION BLUE MED PEAK HENGER

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by WING1800 »

Hei!
Min erfaring er at 100 mil er rikelig på en dag selv for meg som kjører Gold Wing,det går fint å ligge på 130 km/t men slitsomt i lengden med tanke på all trafikken og at man selvfølgelig må passe på hele tiden.Bra standard på motorveiene helt til Ungarn,jeg har ikke vært lenger øst på mc, men har hørt at veistandarden er betydelig dårligere i Romania og at det er hyppige politikontroller der!Du får sikkert en fin tur,Bulgaria er et flott land og det er rart å se hvor store forskjeller det er på bygd og by der borte.Skal selv til Balatonsjøen i Ungarn i sommer,kjører via et treff i Polen så Slovakia/Tjekkia/Ungarn,vi starter fra Kiel 10. Juli og vi gler oss!God tur til deg!
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Dominator »

Har vært på langturer med opptil 80mil/dag på MC og det er nok litt i overkant for meg ihvertfall. 50 mil/dag er nok mere humant. :) Men for all del, det er forskjell på folk og ikke minst på motorsykler...
User avatar
Beemer
Posts: 19
Joined: 03 Mar 2008 23:57
MC: KTM 1290 SuperAdventure S
Honda Valkyrie
Location: Stavanger

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Beemer »

Takker for alle innspill. Jeg så for meg ca. 130 km/t i snitt på de gode motorveiene. Antar jeg slipper unna det verste rushet i tyskland på en mandag kveld tidlig i Juli. Har lang erfaring med bilkjøring nedover Europa, og har er veldig klar over de situasjonene som oppstår på Autobahn. Jeg har konkludert med at det faktisk lønner seg å ligge litt over snitthastighet, samt å følge med i speilene hver 3 sekund minst.. Det skjer ofte mer bak deg enn foran deg.

Vedrørende Romania, så er det vel mulig å kjøre Serbia istedet, men det vil forlenge turen noe. Politi med bøter som levebrød håpet jeg var historie, men jeg er vel kanskje litt vel optimist..

Wing1800.. når returnerer du fra Ungarn retning hjemover ?
WING1800
Posts: 4
Joined: 04 Mar 2008 22:17
MC: 2002 HONDA GL 1800 ILLUSION BLUE MED PEAK HENGER

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by WING1800 »

Hei igjen!
Vanskelig å si eksakt men Colorline fra Kiel mandag 28. juli.
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Relax »

Du greier det hvis du ikke treffer overraskende kø og at du selv er i form til å sitte så lenge skjerpet på sykkel;)
Har selv kjørt 80-90 mil på dagen noen ganger med ei bakpå....og det var ikke 130 i snitt....mer 60-70...80..

Ha sjekket sykkelen en uke eller 2 før du drar,,,ha bra kledning etter forholdene,,,spis lite og ofte..
Jeg kjører gjerne 2-3 timer på morgenkvisten...før jeg begyner å ta ca 2 timers etapper etter lunch... Bra for blodsirkulasjon og å holde seg våken....syns jeg :)
User avatar
Beemer
Posts: 19
Joined: 03 Mar 2008 23:57
MC: KTM 1290 SuperAdventure S
Honda Valkyrie
Location: Stavanger

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Beemer »

Dagsformen er viktig, og jeg har lært meg at en "powernap" på 10 minutter på en rasteplass kan gjøre underverker. Hvorvidt det er å anbefale å legge seg til å sove på rasteplasser sør/øst for Tyskland er jo en annen sak.. :-k , men jeg regner med at det går greit så lenge det er på dagslys og andre som har parkert der. tenker. Har også noen knall oransje piller jeg kjøpte i Australia ... "No Dozers" kalles de og er sikkert ikke i norske apotekers standardsortiment. Kan være greit om en av ymse grunner må kjøre lenger en formen tilsier.

Jeg kommer også til å legge de lengste etappene til morgenen. Er oppe "før gjøken" av natur og det kan være greit å få lagt bak seg noen mil før sola står for høyt på himmelen, så kan en heller korte ned på etappene ut over dagen. Jeg planlegger ikke kjøring i mørket.

Jeg kommer til å investere i kjøreutstyr for varmere strøk. Har relativt godt med bagasjeplass og kan derfor variere bekledningen etter forholdende.

Sykkelen skal på service nå, men jeg kommer nok til å ta en lett service + skifte dekk og klosser rund baut før avgang.

Kommer forøvrig til å droppe kart og har kun GPS som navigasjon. Det blir Zumo 550 + Bluetoothtelefon + kommunikasjonsutrusning i hjelmen slik at jeg kan ha en viss kontakt med omverdenen om behovet skulle melde seg underveis. Satser på øreplugger (ER6) med 35db demping mot omverdenen, og med integrerte høytalere i selve pluggene. Støy er vel den verste fienden til oppmerksomheten.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Lølle »

Jeg vil anbefale et veikart som du ikke finnavigerer etter, men som gir deg retningen og grovnavigasjon. Grei back up også :-)
Image
Image
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by brap »

Beemer wrote:Jeg så for meg ca. 130 km/t i snitt på de gode motorveiene.
Jeg håper du mener en planlagt marsjfart på ca. 130 på motorvei. Gjennomsnittsfart på 130 lar seg vanskelig gjennomføre med mindre du bruker R-sykkel/hurtigtourer og kjører midt på natten når det ikke er trafikk.

En realistisk snittfart på god europeisk motorvei er vanligvis i området 85-105..

Forøvrig er "No Doze" kaffeinpiller. Kaffein lurer kroppen til å produsere adrenalin, og det er dette som gjør deg våken. Når adrenalinrushet avtar vil hjernen og kroppen forøvrig føles slappere enn den var først. Koffein er også vanndrivende, sånn at du oftere må stoppe.
il4
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Carlsberg »

Jeg har ikke noe erfaring med langturer. Men et lite tips kan jeg gi. Har du vurdert og ta sykkelen på tog lengst mulig på nedoverturen ,for så å bruke 1 dag eller 2 ekstra på hjemveien. Slik at du da får deg en hyggelig hjemover tur uten bare autobanen kjøring...
Last edited by Carlsberg on 26 Mar 2008 20:20, edited 2 times in total.
Image
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Dominator »

Lølle wrote:Jeg vil anbefale et veikart som du ikke finnavigerer etter, men som gir deg retningen og grovnavigasjon. Grei back up også :-)
Hør, hør. Norske, digitale veidata er langt fra feilfrie og jeg tviler på at andre deler av Europa er særlig bedre. Selv opplevde jeg at GPS'n ville geleide meg over fra Numedal til Sigdal på vei til Bærum. Bare for moro skyld prøvde jeg å gjøre som den sa og havnet etter noen kilometer inn på en skogsvei egnet kun for hogstmaskiner. GPS'n var innstilt på raskeste vei og unngå grusveier. Av og til må utenlandske vogntog reddes ned fra sølete gårdsveier fordi GPS'en deres sa at de skulle kjøre der... ](*,) Derfor er det ikke så dumt å ha en liten kartbok for å finne ut hvilke veinummer man skal holde seg til...
Post Reply