voodoodoo wrote:tshansen wrote:voodoodoo wrote:
Egen app, myrouteapp navigation.. dedikert gps er avleggs. enhver telefon har skjerm og maskinvare som langt overgår den.
Men selvfølgelig gjør gps podusenter allt for å holde på markedet, garmin kjøpte for eksempel opp navigon (som hadde den beste navi appen for smarttelefon) og la det ned.
Nå har jeg dømt gps'n nord og ned i mange år allerede da så nå bør jeg snart få rett

Å si at egen GPS enhet er avleggs er å ta veldig hardt i, men at telefoner gjør en nok så lik jobb like godt for de fleste er riktig. Myrouteapp har utviklet seg veldig siste året og de jobber stadig med nye løsninger for at brukerne skal få en lettere hverdag!
Jeg er ikke helt fornøyd med navigasjons appen til myra enda, men denne er også under stadig utvikling! Kom nettopp opp over en app som gjør denne jobben uendelig mye bedre! Pocket earth. Bedre kart, mulighet til å tegne/endre rute underveis og gode oversiktlige menyer.
Dedikert gps er avleggs, det er bare det at folk ikke har skjøn det enda.. en god telefon kan gjøre allt en gps kan og mere til. skjønte poenget for noen år siden når man måtte putte telefonen inn i plastbokser med tvilsomme lademuligheter og varmgang ved bruk. nå er den derimot både vanntett og holder seg kald nok. En annen ting som holder igjen er muligheten til å tjene ekstra. >Bmw har for eksempel samarbeid med garmin og tjener shitloads på å selge integrerte gps-er der en telefon med software kunne gjort hele jobben.
Man står selvsagt fritt til å bruke hva man vil.
Selv holder jeg enn så lenge en knapp på dedikert GPS.
Den er HELT vanntett, robust og man kan trykke på skjermen med hansker på. I tillegg er den mye mer lyssterk enn alle telefoner jeg har sett til dags dato.
Telefon er fint når man sitter på Starbucks og leker MC dude, men i praktisk bruk er det for skjørt og har for msnge begrensninger. En GPS må tåle litt skit og juling. Dessuten, på BMW er jo Garmin koblet til så den kan styres fra rulla...
Men enig i at telefon har stort potensiale.
BMW har jo nå kommet med en sylskarp TFT skjerm som er veldig lyssterk. Virker jo litt bortkastet å ikke bruke den også til GPS slik man stadig oftere ser i biler.
Ryktene sier at BMW jobber med å gjøre TFT skjerm større og løstagbar. Ikke lange veien til å benytte en større TFT koblet til innmaten i ett nettbrett og kjøre på med CAN bus adapter.
BMW viste et eksempel allerede for flere år siden på Intermot. Det var installert på en scooter...