Biltema MC-Olje. Er den brukelig?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
tohjulisvingen
Posts: 55
Joined: 17 Apr 2007 23:51
MC: 02 Yamaha XJR 1300 (08)
94 Yamaha XJ600 Diversion (07)
Location: Oslo

Post by tohjulisvingen »

Spiti, jeg støtter den tankegangen. Kjøpte et stort verktøysett på Biltema for mange år siden. En skralle og noe småtteri gikk i stykker etter normalt bruk, så jeg byttet ut disse med dyre versjoner fra en bra verktøybutikk. Nå går ingenting i stykker lenger, jeg har alle ting jeg trenger i den kvaliteten jeg trenger, til en rimelig penge.

Angående olje så har jeg bare erfaring fra bil, og der tenker jeg som en tommelfingerregel at prisen på oljen kan gjenspeile prisen på kjøretøyet. Tror ikke det er mange her som hadde brukt Biltema olje på en splitter ny Ferrari eller Lamborghini eller noe i den duren. Eller den dyreste olja på en sliten 78-modell Taunus 1.6... Just my $0.02
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Jeg kjører kun med Motul ,tør ikke ta sjangsen på noe biltema produkt ,og hvertfall ikke etter siste tv2 hjelper deg.

http://www.nettavisen.no/hjelperdeg/article977040.ece
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Njaaaa, alle gjør feil, og ikke alle ordner opp like raskt.
Kjøper exxon produkter selv om de fu*k'et opp miljøet......

Såpe blir ikke det helt det samme.........
På olje er det en "ISO" standard som ikke skal avikes.....men det kan skje. Av både Biltema og Esso........
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

Spiti wrote:Det blir som en kollega som var på verktøy messe.
"Jasså, du jobber med fly? Da må du ha denne skrallen, 30 års garanti, 400,-.
"Nei takk, bruker Biltema sine Gearless skraller...... Går de istykker kjøper jeg en ny en for 50,-. Trenger ikke vente 2 uker på at dere skal fikse den dyre på garantien."

Da var det en som stod der med :shock:
"Biltema......på fly?????"
Mye av det man finner på biltema er helt brukandes greier.. men de har mye skrot også..har handlet litt verktøy der.
Forskjellen på det bra biltema verktøyet og dyrt merkeverktøy virker mest være på ergonomi og funksjon..
Min hazet momentnøkkel fungerer mye bedre(smoother) enn biltemaen etc..
Men begge gjør samme jobben:)

Det som er litt synd (men godt for Europeisk industri) er vel at kineserene/ asiaterene sikkert kan lage vel så bra verktøy... men har litt for mye "kvantitet foran kvalitet" tankegang..

Kjøpte nye sylindre til min indian laget i india.. snakker om et par tusen kroner hos forhandler i USA. Amerikanske repro sylindere koster 11 tusen :shock: Og faktisk så er india sylindrene mye mye bedre støpt mht slitasje etc.. men de er alltfor slepphendte med den visuelle finishen. Asiatisk produksjonslinje med vestlige kvalitetskontrollører.. det er vel det optimale.
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Det med olje og dens egenskaper er ikke så lett å forholde seg til.

Saken er at olje slites ikke, uansett.......
Derimot blir den forurenset ved bruk i motoren.
(Det er jo ikke 10W/40, API SJ som kommer opp fra bakken heller.)
Rå oljen må foredles...........og slik var det også med brukt olje.
Noen av dere husker vel REGINOL oljen?
Det som ble gjort før var å tappe av oljen på bilen, levere den inn til dette firmaet og kjøpe "ny" fra dem.
Det de gjorde var å raffinere den "brukte" oljen for å få vekk slagg stoffene......for så å tilsette diverse stoffer som skulle i for å få den ønskede kvaliteten.

Jeg hadde en `78 Buick Century, den var det mineral olje i.
Men jeg hadde lyst til å prøve syntetisk olje.........dette i seg selv er ikke anbefalt. (En motor som er beregnet for mineralolje har toleranser som står i stil til dette.)
Jeg ble fortalt at motoren kom til å svette olje overalt.
Resultatet var at den IKKE gjorde det, ikke i det hele tatt, dessuten ble den mere lettstartet om vinteren......

Det at den ikke lakk kan jeg ikke forklare.........og slik er det med oljen til en viss grad i forskjellige biler.
Noen "tikker" med Castrol, andre "surkler" med Mobil 1......

De påstandene som jeg kommer med er: i teorien, altså i en perfekt verden.

Ville jeg brukt Biltema olje på sykkelen?
Nei, gjør ikke det. :wink:
Men i teorien skal det gå bra dersom spesifikasjonene er i henhold til kravet på motoren.
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
StenR
Posts: 200
Joined: 26 Nov 2006 16:48

Post by StenR »

Det hører vel strengt tatt med til historien at Biltema sin var API SH sist jeg sjekka, mens de fleste andre har kommet til SJ nå da... Men det overgår jo uansett kravene de fleste syklene stiller til olje.
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Ja, fylte på SJ på R1'en min.
Den skal ha SE eller bedre.
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Post by Babelfisken »

Spiti wrote:Det med olje og dens egenskaper er ikke så lett å forholde seg til.

Saken er at olje slites ikke, uansett.......
Derimot blir den forurenset ved bruk i motoren.
Oljen blir slitt jo, og særlig i MC-motorer. Det er særlig skjærestabiliteten det går utover, dvs evene til å holde viskositetsegenskapene etter bruk.
"Alle" mineraloljer er elendige på dette, og "alle" syntetiske er bra på dette. Det gjelder enten de er for MC (les: putt i et par mindre nyttige tilsettninger, putt på MC etikett og doble prisen) eller biloljer.
Det som rent fysisk skjer er at de (svært) lange spiralformede molekylene kuttes og da mister oljen sin egenskap til å beholde tykkelsen ved økende temperatur.
Man kan tilsette noe anti-skjære lurium men en mineralolje kan ikke erstatte en fullsytetisk i skjærestabilitet. Bytter man ikke olje svært ofte bør dette være god nok grunn til å bruke fullsyntetisk.

En annen ting. Du referer til grade som et slags endelig bevis for hvor bra oljen er. Uten at jeg kjenner detaljene tar ikke grade hensyn til alle parametere og gir et heller dårlig inntrykk av kvaliteten. Som eksempel kan nevnes at Mobil1 ganske enkelt kunne bytte ut grade bokstav når den første friksjons-minkende graden kom. Andre måtte tilsette stoffer, Mobil en var ganske enkelt mer enn god nok for alle krav. Testen det ble henvist til i an annen post gir et bedre bilde selv som den er levert av Amsoil. Bla er det vel en med VF her som burde bli bekymret. En annen test, men uten bindinger til produsent er denne:http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Den var ikke linket mot amsoil tidligere (oil help knappen).
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Veldig bra link, Babel....
D.v.s at man kan si at oljen faktisk blir slitt ved at noe som starter som en 40 olje kan bli en 30 eller 20.

Jeg snakket med en nabo som fortalte meg at det hadde vært gjort en test på dette, på -80 eller 90 tallet.
Prøvde å finne det, men uten hell.

Han snakket noe om at de konkluderte med at de "billige" oljene hadde samme egenskap som de dyre, men at de mistet "egenskapene" sine fortere.
Dermed var det behov for olje skift hyppigere.... (8000 km istedet for 10.000 km.)

Ok, det er jeg med på......

Men, Graden eller "nivå" indikerer hvilken "kvalitet" det er på oljen i form av tilsettnings stoffer.
Det hjelper ikke at oljen heter Mobil1 eller Super-Duper......har den ikke SE-Grade eller bedre kommer den ikke opp i motoren min, helt enkelt fordi den ikke holder kravet som er satt av Yamaha.
Dermed et bevis for hvor god oljen er.
Hvor lenge den holder disse spesifikasjonene er at annet spørsmål...

Men jeg ser jo at resultatene på målingene ikke skiller seg så veldig mye.
Mange snakker om oljen og dens egenskaper.....
Hvis man ønsker det "beste" for motoren sin, da bruker man ikke "vanlig" orginal filter med papir???
De fleste bruker jo orginal filter, jeg gjør det også.
Men de er jo bare god ned til 40 microns....... Man må da sammen med super oljen sin også supplere med et kvalitets filter som går ned til 15 microns.

Dette for å forhindre at oksider og metal "flake" sliter ut motoren og oljen.
Hadde dere tatt en spectral analyse på oljen hadde dere blitt overasket over hvor mye dritt som går gjennom papir filtere.

Olje filterens kvalitet er vel så viktig i denne sammenheng.

Min Konklusjon:

Bruker du vanlig papir filter: Bruk "vanlig" olje.

Bruker du High-Tech filtere: Bruk "dyr" olje.
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Post by Babelfisken »

Spiti wrote:Veldig bra link, Babel....
D.v.s at man kan si at oljen faktisk blir slitt ved at noe som starter som en 40 olje kan bli en 30 eller 20.

Jeg snakket med en nabo som fortalte meg at det hadde vært gjort en test på dette, på -80 eller 90 tallet.
Prøvde å finne det, men uten hell.

Han snakket noe om at de konkluderte med at de "billige" oljene hadde samme egenskap som de dyre, men at de mistet "egenskapene" sine fortere.
Dermed var det behov for olje skift hyppigere.... (8000 km istedet for 10.000 km.)

Ok, det er jeg med på......

Men, Graden eller "nivå" indikerer hvilken "kvalitet" det er på oljen i form av tilsettnings stoffer.
Det er her du missforstår. Grade har i utgangspunktet ingen ting med tilsettnigsstoffer å gjøre. Oljen må bestå et sett med tester. Dårligere base -> mer tilsettninger, bedre base -> mindre tilsettninger. Så, som sagt når grade spesifikasjonene kom med maximum friksjon, trengte ikke Mobil1 noen molybden tilsettninger som mange bruker i den forbindelse.
Det hjelper ikke at oljen heter Mobil1 eller Super-Duper......har den ikke SE-Grade eller bedre kommer den ikke opp i motoren min, helt enkelt fordi den ikke holder kravet som er satt av Yamaha.
Dermed et bevis for hvor god oljen er.
Det er bare et bevis på minimumskrav oljen oppfyller. La oss si det slik: Jeg vedder på at F1 olje holdt dagen krav for 20 år siden, likevel var den merket med datidens beste grade. (Bortsett fra at den innholdt for mye farlige stoffer som i dag ikke er tillatt)
Jeg ønsker ikke SE-grade i min maskin, jeg vil ha noe bedre, og det får jeg med helsytetisk.
Selv om Castrol kom utolig dårlig ut den ene testen har de rett i sin nye reklame når det gjelder syntetisk olje: "It's liquid engineering".




Men jeg ser jo at resultatene på målingene ikke skiller seg så veldig mye.
Mange snakker om oljen og dens egenskaper.....
Hvis man ønsker det "beste" for motoren sin, da bruker man ikke "vanlig" orginal filter med papir???
De fleste bruker jo orginal filter, jeg gjør det også.
Men de er jo bare god ned til 40 microns....... Man må da sammen med super oljen sin også supplere med et kvalitets filter som går ned til 15 microns.

Dette for å forhindre at oksider og metal "flake" sliter ut motoren og oljen.
Hadde dere tatt en spectral analyse på oljen hadde dere blitt overasket over hvor mye dritt som går gjennom papir filtere.

Olje filterens kvalitet er vel så viktig i denne sammenheng.

Min Konklusjon:

Bruker du vanlig papir filter: Bruk "vanlig" olje.

Bruker du High-Tech filtere: Bruk "dyr" olje.[/quote]
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Ok, så det du sier ar at f.eks Mobil 1 er en bedre olje og oppnår et bedre resultat i motoren fordi den har et bedre utgangs punkt?(Base)
Altså, at en olje hvor basen er av bedre kvalitet vil være bedre enn en "dårlig" base som har tilsettningstoffer for å oppnå samme kvalitet?
Ok, nytt for meg, men man lærer mye her inne :wink:


"Det er bare et bevis på minimumskrav oljen oppfyller. La oss si det slik: Jeg vedder på at F1 olje holdt dagen krav for 20 år siden, likevel var den merket med datidens beste grade. (Bortsett fra at den innholdt for mye farlige stoffer som i dag ikke er tillatt)
Jeg ønsker ikke SE-grade i min maskin, jeg vil ha noe bedre, og det får jeg med helsytetisk."

Mener du at SE ikke er helsyntetisk?
Jeg bare spør fordi at jeg trodde at den var det.....
Hvor begynner helsytetisk da? SG?


Dette begynner å bli veldig intressant :D
Liker olje :wink:
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Post by Babelfisken »

Spiti wrote:Ok, så det du sier ar at f.eks Mobil 1 er en bedre olje og oppnår et bedre resultat i motoren fordi den har et bedre utgangs punkt?(Base)
Altså, at en olje hvor basen er av bedre kvalitet vil være bedre enn en "dårlig" base som har tilsettningstoffer for å oppnå samme kvalitet?
Ok, nytt for meg, men man lærer mye her inne :wink:
Det mener jeg bestemmt ja. Ikke dermed sagt at det alltid er slik for alle former for belastning men som oftest, ja. Et eksempel er skjærestabiliteten til de fleste helsyntetiske. Den er (langt) bedre enn mineralske med tilsettninger for skjærestabilitet og det gjelder enten det står MC stemplet på den syntetiske eller ikke.

"Det er bare et bevis på minimumskrav oljen oppfyller. La oss si det slik: Jeg vedder på at F1 olje holdt dagen krav for 20 år siden, likevel var den merket med datidens beste grade. (Bortsett fra at den innholdt for mye farlige stoffer som i dag ikke er tillatt)
Jeg ønsker ikke SE-grade i min maskin, jeg vil ha noe bedre, og det får jeg med helsytetisk."

Mener du at SE ikke er helsyntetisk?
Jeg bare spør fordi at jeg trodde at den var det.....
Hvor begynner helsytetisk da? SG?

Ble litt usikker når du kom med det utsagnet. Sjekket Mobils hejmmeside (ingenspesiell preferanse fra min side men siden vi spesefikt snakker om mobil ble det det)
Svaret er aldri. Mobil har mineraloljer som opfyller kravene for SL, SJ....
Nøyaktig det samme som alle deres helsyntetiske.
Det bekrefter også det jeg trodde. Få mener i dag at helsyntetiske oljer ikke har egenskaper som overgår mineralske. Men disse kommer aldri frem i spesifikasjonene da dette er noe alle oljer kan klare (bare de har i nok lurium)
User avatar
Gizmodude
Posts: 25
Joined: 08 Apr 2007 00:09
MC: '86 Honda VF1000 F-II Bol d'or
Location: Buvika
Contact:

Post by Gizmodude »

Babelfisken wrote: Bla er det vel en med VF her som burde bli bekymret.
Jeg beklager, men jeg forsto ikke helt hva du mente jeg burde være bekymret for? (Jeg har VF)

Jeg har bestandig kjøpt MC olje fordi jeg trodde "bil olje" ikke kunne brukes på våt klutsj. Er ikke dette tilfelle?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Var en jeg kjørte med her om dagen som påpekte at det lukta godt da han lå bak biken min. Spurte hvilken olje jeg brukte gjorde han óg. Da var plutselig oljen vært spenna ho ho :lol: 8)
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Gizmodude wrote:
Babelfisken wrote: Bla er det vel en med VF her som burde bli bekymret.
Jeg beklager, men jeg forsto ikke helt hva du mente jeg burde være bekymret for? (Jeg har VF)

Jeg har bestandig kjøpt MC olje fordi jeg trodde "bil olje" ikke kunne brukes på våt klutsj. Er ikke dette tilfelle?
Jeg bruker bil olje, men passer på at det ikke er molybden i oljen.
Det funker.........tror ikke det ødelegger kløtsjen min.
Har kjøpt Quaker Oil nå.....påstår at de har en tilsettning i oljen som er gunstig for våt kløtsj.......hva det er vet jeg ikke. Muligens "clutshium" :roll:
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Post Reply