Når kan politi beslaglegge et førerkort?

Prat om tung MC.
zergo

Når kan politi beslaglegge et førerkort?

Post by zergo »

Jeg har vært inblandet i en ulykke hvor en bilist kjørte inni meg i et kryss.
Han hadde vanlig vikeplikt for meg, siden han skulle svinge til venstre.

Når politiet kom tok de visst førerkortet mitt, uten at de en gang spurte meg. Etter det ble jeg innlagt på et sykehus i 4 dager.

Slik som jeg ser det så har ikke jeg gjort noe galt. Det var ren vikepliktsbrudd fra bilistens side.

Politiet spurte meg på stedet om hvor fort kjørte jeg. Og da sa jeg 55 ifh til speedometeret.

Jeg snakket med etterforskeren på saken i dag og han sa at de hadde så mye å gjøre at han måtte ringe meg opp om 1 uke. Så jeg fikk ikke svar på hvorfor førerkortet ble beslaglagt.

Jeg snakket deretter videre med en annen i Etterforskningen og han sa at jeg måtte ha gjort noe ulovlig for at de skulle kunne beslaglegge. Men han kjente ikke til saken og snakket generelt.

Jeg har også hørt andre steder at det er en fast prosedyre at førerkort blir beslaglagt fra begge parter til etterforskningen er ferdig, hvis det har skjedd en personskade.

Så nå er jeg helt i tvil og aner ikke om politiet mener jeg har gjort noe eller ikke.
medic1136
MC: yamaha MT09 SP 2023 model

Post by medic1136 »

er rutine ved personskader at førerkortet blir beslaglagt. Så fort skyldspørsmålet er klarlagt vil du få det til bake, om du ikke fårt skylden.
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Men de plikter å spørre om vedkommende samtykker i beslaget.
Om vedkommende ikke samtykker, har politiet en frist på seg på 3 uker til å bringe beslaget inn for domstolen og få avgjort om beslaget kan opprettholdes eller ikke. Sier domstolen nei, må førerkortet utleveres.
zergo

Post by zergo »

Takk! Nå ble det klarere!
Veldig rart at jeg ikke ble opplyst om dette på telefonen da.
indianeren

Post by indianeren »

men hva med evt tapt arbeidsinntekt etc i de tre ukene..?

det er jo bare i SV sin illusjons verden at offentlig transport er et alternativ for alle.. eller må man sykemelde seg inntil man får igjen lappen... det ville jo vært veldig bra ressursbruk i så måte.
medic1136
MC: yamaha MT09 SP 2023 model

Post by medic1136 »

de betjentene som tar beslaget, skal også informere deg om dine rettigheter. får du et belslag som varer over 3 uker skal det være en juridisk avgjørelse på dette. Denne avgjørelsen skal også ta hensyn til din arbeidssituasjon og reisevei. men dette betyr ikke at du slipper beslaget, men at beslags tiden kan bli redusert.

Men får å få en redusert tid, må du sende inn en søknad/klage på vedtaket, med dokumentasjon på årsaken til at du er mer avhengig av lappen enn andre.
Peligro

Post by Peligro »

Her er litt nyttig lesestoff om førerkortbeslag... "Håndhevingsinstruks om inndragning av førerkort"
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=279067

Hvis dette var en åpenbar vikepliktulykke der du er å regne som "den fornærmede part" og vi ikke snakker mistanke om høy fart eller andre "uregelmessigheter" fra din side - vel, da virker førerkortbeslag pussig...

Imidlertid skriver du: "Slik som jeg ser det så har ikke jeg gjort noe galt." Du åpner altså for flere synsvinkler, implisitt at en av disse kan gi f.eks. politiet grunnlag for å hevde at noe ved dine handlinger kan være medvirkende til at ulykken inntraff og dermed gi hjemmel for beslag?

Typisk nok vil bilisten hevde "(...) han kom i en he**etes fart! Hadde ikke mulighet til å unngå ham!" osv... Kan det være noe slikt med i bildet kanskje?
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Racing

Post by Racing »

Var selv utsatt for ei ulykke ifjor høst.. Der politiet og ambulanse kom på stedet pga av at det ble personskade, jeg hadde flaks å slapp unna med skrubbsår, på store deler av ryggen ettersom klærne skled opp.Men sykkelen traff en person på gata,men gikk bra med han også. Men over til poenget anngående førerkortet beslag. Eneste politiet spurte meg om hva det var som hadde skjedd, og de sjekket om jeg hadde førerkort for mc. Jeg mente selvsagt han hadde skylda, men tror han mente jeg hadde skylda. Politiet sa sannsynligvis at det ble avhør og etter 1 uke ringte de. Før avhøret var jeg egentlig bare innkalt for å forklare meg, men etter han på kontoret hadde lest igjennom papirer der vitner mente jeg kjørte fort osv, fikk jeg status siktet i saken.Men jeg nektet for det, men det ble det lange avhøret. Men det var aldri noe snakk om noe førerkortbeslag.

Mulig jeg hadde flaks?
Senere ble det at bilføreren fikk skylda for ulykka, etter at politiet og forsikringsselskapene var ferdig med den.

Din sak virker mye mere opplag enn min ,men som sagt var aldri noe snakk om å ta førerkortet.
Suzuki GSXR600 2004
jenjos

Post by jenjos »

stort sett har du lappen igjen på dagen om du skaffer deg advokat.
NAF m.fl har gratis juridisk bistand om du er medlem.
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Peligro wrote:
Typisk nok vil bilisten hevde "(...) han kom i en he**etes fart! Hadde ikke mulighet til å unngå ham!" osv... Kan det være noe slikt med i bildet kanskje?
Hehe, noen vil vel kanskje argumentere for å ikke kjøre ut om man ser noen komme i en "helvetes fart".

AtW
zergo

Post by zergo »

Grunnen til at jeg skreiv "slik som jeg ser det.." var at de har jo beslaglagt førerkortet mitt, så derfor måtte de hatt en grunn til det. (om jeg kjørte feil eller ikke). Jeg kan ikke se om det var min feil. Krysset var kjempe oversiktlig. Hvis han ikke har sett meg på veien, måtte han ha vært blind/ meget uoppmerksom.

Jeg husker at bilisten har sagt til politiet at jeg kjørte alt for fort...Men han kunne jo ikke si noe annet til sitt forsvar. Bilen begynte å kjøre så å si akkuratt i det jeg var inni krysset, så det var ingen vits for meg å bremse en gang (måtte bare ta støtet)...

Lappen er ikke så farlig å ha for meg egentlig. Får jo ikke kjørt før om i hvertfall 7-8 uker pga rehabiliteringen. Men jeg ble bare forundret over at de tok lappen min uten å si fra, og uten at jeg fikk noe svar fra Etterforsknings mannen og må vente på dette enkle svaret i over 1 uke...
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Du skal selvfølgelig ikke samtykke i at førerkortet ble beslaglagt. Og ut fra det du sier må du ha vært i en tilstand hvor du ikke kunne gi et samtykke siden du lett kan argunmentere med å ha vært i sjokk. Kontakt politiet og si du ikke har samtykket. En påstand fra andre om for stor fart er lite verdt uten målinger. Men ditt utsagn om egen hastighet kan skape problemer for deg. Særlig om fartsgrensen var under den farten du oppga.
Last edited by Baron von Waffel on 02 May 2007 23:34, edited 1 time in total.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
zergo

Post by zergo »

Fartsgrensen på stedet var 50. Men da jeg sa 55, så tenkte jeg ut fra spedometeret, og siden den viser noe mer, så skulle ikke det være noe problem. Men slik er det å være ærlig ****. Tror du de kan ta meg på det? (det var jo i realiteten mindre, men det opfattet de kanskje ikke siden jeg sa 55. Hadde liksom ikke lyst å forklare alt dette midt i "dra tærne tilbake inni ledd" prosessen, som ambulansen dreiv med da)
Last edited by zergo on 02 May 2007 19:48, edited 2 times in total.
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Peligro wrote:Her er litt nyttig lesestoff om førerkortbeslag... "Håndhevingsinstruks om inndragning av førerkort"
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=279067
Husk inndragning og beslag er 2 helt forskjellige ting rent juridisk.
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Zergo, jeg bare lurer... hvis bilisten så deg, hadde han selvfølgelig ventet med å kjøre. Så lenge han brøt vikeplikten antar jeg at han IKKE så deg. Hvordan kan han da vite at du kom for fort?? (tenk litt på den) :roll: Ikke f... om jeg hadde samtykket i beslag på det grunnlaget der... :evil:
Post Reply