Tenkte jeg skulle sjekke om noen her har noen tanker rundt hva det kan være...
Kjører en Yamaha XJ600 1994.
I det siste har det kommet en metallisk lyd når jeg slipper gassen, men bare når motoren er varm.
Det høres ut som et par metallstykker som blir slått lett mot hverandre, eller en slags knitring...vanskelig å forklare.
Når jeg har dratt på mye og så slår helt av gassen kommer det gjerne flere ganger.
Er vanskelig å lokalisere lyden, noen som har noen formening om hva årsaken kan være? Sykkelen fungerer helt fint, er bare litt bekymret angående den lyden.
Metallisk lyd når jeg ruller av gassen
- Moe
- MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Kommer dette i forbindelse med et lite "rykk"?
Såfall kan det være slakk kjede eller kraftoverføring.
Eller så kan du ha slitte drev eller girdrev.
I verste fall kan det være at noen bolter som holder motoren er løse så den presser seg oppover i motorfestene når du gasser og når du slipper gassen så "detter" den ned igjen og lager et klakk.
Du får finne deg en parkeringsplass eller et sted det er veldig tomt, kjøre sakte uten hjelm og bare stikke hodet ned rundt sykkelen mens du gasser og slipper gassen forsiktig for å yppe frem "klakkinga".
Ellers er det vel veldig vanskelig å komme med forslag uten å ha kjørt sykkelen selv..
Såfall kan det være slakk kjede eller kraftoverføring.
Eller så kan du ha slitte drev eller girdrev.
I verste fall kan det være at noen bolter som holder motoren er løse så den presser seg oppover i motorfestene når du gasser og når du slipper gassen så "detter" den ned igjen og lager et klakk.
Du får finne deg en parkeringsplass eller et sted det er veldig tomt, kjøre sakte uten hjelm og bare stikke hodet ned rundt sykkelen mens du gasser og slipper gassen forsiktig for å yppe frem "klakkinga".
Ellers er det vel veldig vanskelig å komme med forslag uten å ha kjørt sykkelen selv..
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Er enig i det, men her var det ikke mye slakk
Problemet ligger heller i at hovedstøtta mi knakk i vinter, så jeg fikk sveisa den på igjen, men da har den blitt litt skakk. Så den ligger nærmere kjedet enn før 
Ifølge øyemålet mitt er slakken omtrent der den skal være, 3-4 cm. Men veldig greit å sjekke sånne lyder iallefall

Ifølge øyemålet mitt er slakken omtrent der den skal være, 3-4 cm. Men veldig greit å sjekke sånne lyder iallefall