hei.. jeg er i en krise akkurat nå vi har tentamen imårra, og jeg vet ikke hvordan en novelle er bygd opp noen som har en nettside eller vet dette her?
Tempo Corvette 380 73 modell
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Spiti wrote:Novelle? Er ikke det en kort historie som øker gradvis i spenning til den plutselig eksploderer og har en relativ brå slutt?
Mener å huske at det skulle stemme.......
ok, takker nå er det bare å prøve å skrive en novelle
Det er mange faktorer du må bestemme åpen slutt/vanlig slutt, begyner du in i handlinga eller forteller du noe først? noveller pleier som oftest å begynne inn i handlinga. Det pleier ikke være mer enn 2-4 personer som det handler om og i et veldig begrenset områder så ikke skriv om noen som reiser jorda rundt det pleier også å være en del drama og det bygger hele tiden opp mot et klimaks konstant blir det mer spennende til noe blir avslørt e.l. også går spenning gradevis ned evt sluttere novellen rett etter klimakset.. jeg pleier å holde meg på 3-5sider på noveller, noe mer er unødvendig og får ikke bedre karakter pga det.
Kriz wrote:Det er mange faktorer du må bestemme åpen slutt/vanlig slutt, begyner du in i handlinga eller forteller du noe først? noveller pleier som oftest å begynne inn i handlinga. Det pleier ikke være mer enn 2-4 personer som det handler om og i et veldig begrenset områder så ikke skriv om noen som reiser jorda rundt det pleier også å være en del drama og det bygger hele tiden opp mot et klimaks konstant blir det mer spennende til noe blir avslørt e.l. også går spenning gradevis ned evt sluttere novellen rett etter klimakset.. jeg pleier å holde meg på 3-5sider på noveller, noe mer er unødvendig og får ikke bedre karakter pga det.
ok kan jeg skrive om en mann som slår vennen sin med en skinke, så kommer vennen å plaffer av han hodet med en avsagd hagle, så spiser han hodet og skinken.. så er vennen glad i alle sine dager.?
Kriz wrote:Det er mange faktorer du må bestemme åpen slutt/vanlig slutt, begyner du in i handlinga eller forteller du noe først? noveller pleier som oftest å begynne inn i handlinga. Det pleier ikke være mer enn 2-4 personer som det handler om og i et veldig begrenset områder så ikke skriv om noen som reiser jorda rundt det pleier også å være en del drama og det bygger hele tiden opp mot et klimaks konstant blir det mer spennende til noe blir avslørt e.l. også går spenning gradevis ned evt sluttere novellen rett etter klimakset.. jeg pleier å holde meg på 3-5sider på noveller, noe mer er unødvendig og får ikke bedre karakter pga det.
ok kan jeg skrive om en mann som slår vennen sin med en skinke, så kommer vennen å plaffer av han hodet med en avsagd hagle, så spiser han hodet og skinken.. så er vennen glad i alle sine dager.?
hehe.. da har jeg hatt tentamen, så nå gleder jeg meg til å se resultatet om hvordan det gikk