Uhell med sykkelen

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Uhell med sykkelen

Post by IImilleniumII »

Jeg har hatt et lite uhell med min sykkel, så jeg trenger 2 nye kåpedeler, nye blinklys, en stk ny fothviler også har tanken fått en liten bulk på siden, samt at litt av lakken har kommet bort. Ellers har det ikke skjedd noe. Er det noen som ca tørr å tippe hvor mye dette vil koste å få fikset?

En annen ting, sykkelen er registrert som mellomtung (dvs. med 34hk) men raliteten er at sykkelen har rundt 100 hk. Hvilken betydning har dette hvis jeg bestemmer meg for å ta uhellet på forsikringen?


På forhånd, takk!
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

Hvilken sykkel og hvilke kåpedeler, til å begynne med...
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Post by IImilleniumII »

Image


her er ett bilde av den. yamaha, thundercat, 98 mod. Fikk ikke til å legge til bilde av den jeg hadde på pc'en hvor jeg har tegnet inn hvor skadene er. Men det er på froten, ved siden av hovedlyset, lang sprekke som går oppver. Også er det ved siden av kåpen, bak blinklyset, sprekke som går horisontalt.


EDIT: Med andre ord, øverste del av venstre kåpe, og kåpa i midten. Jeg tror kanskje jeg må bytte hele venstre side og kåpa i midten. Kan se for meg at det blir litt dyrt å skifte.
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

Dette høres dyrt ut, ja...ikke sikkert det lønner seg å bytte ut originaldelene. Kanskje kan det lønne seg få plasten sveiset, tanken rettet og deretter lakkert på nytt. Dekaler får du muligens billigere enn originalt hos ett eller annet firma som lager selvklebende profilering.

Sykler som er omlakkert i uoriginal farge vil ofte få lavere bruktpris enn 100% originale, men det er ikke verdt å bruke 30.000 for å unngå at en sykkel med listepris 60.000 faller 10.000 i bruktverdi om du skjønner hvor jeg vil. Jeg ville ha hentet inn priser fra Yamahaforhandleren og deretter tatt en vurdering, evt. postet priser her.
:)

EDIT: Med den laidback`e kjørestillingen der burde du vurdere en Softtail eller noe lignende...
:lol:
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Post by IImilleniumII »

Hehe, bildet er random 8)

Hvor bredt kan de sveise sprekker i plasten da? Det er snakk om temmelig bred sprekk i fronten.. Er det noen som vet om noen som forhandler brukte deler til yamaha sykkler? Eller ev. noen som har? Jeg ringte til en yamahaforhandler, men ble jo så klart 15 min for sen så jeg får vente til mandag.
moppen
Posts: 84
Joined: 13 Aug 2006 10:15
Location: Vesterålen

Uhell med sykkelen

Post by moppen »

Medfølelse. Det blir dyrt, uansett. Noen småskrammer hos meg kom på mange tusen og store ergrelser, men det er flere her på forumet som er mer kompetent enn meg til å antyde pris. I mellomtida kan du bruke litt tid på linker du finner her: http://www.mcbibelen.com/
Kawasaki er en livsstil, alle de andre er bare motorsykler
Pollti

Post by Pollti »

Hadde en sprekk i høyre siden av kåpa. Det reparete jeg slik:

Demontering av kåpa. Så ut på plenen med batteridrill,rustfrie karosseri skruer og en liten metall bit. Helt øverst skrudde jeg metallbiten fast for å få sårkantene helt sammen og for å unngå bevegelse under støping.
Hos Europris ble det kjøpt rep kitt for glassfiber. Støpte så på baksiden og støpte inn metallbiten og skruene også.
Etter at herdingen var ferdig så boret jeg opp hull i den nye støpen og tok ut skruene igjen. Siden jeg ikke var helt fornøyd med hvordan L profilen helt øverst på kåpa "møttes" så ble kåpa løselig montert tilbake. Fram med krakk og dremel med kappeskive på og lesebriller på nesa.
Så dremlet jeg opp et V formet spor der hvor jeg ikke var helt fornøyd og tvang L profilen sammen med en ny metallbit og 2 syrefaste skruer til nær perfekt passform. Tapet helt innat den oppskjærte sprekken med duct tape og sparklet med Polyestersparkel fra Jotun. Så ut med skuer og metallbiten etter at sprekken var herdet og så ble alle 4 skruhullene sparklet etter å tapet fast Merantifiner på baksiden av kåpa. Meranti brukte jeg kun for å få mothold for sparkelen. Tilslutt ble Merantien fjernet og skruhullene grovsparklet fra baksiden.
Kåpa ble montert tilbake også ble det vannslipt lett og forsiktig med 2000 papir. Resultatet er nært perfekt i min bok, det eneste som avslører at det er reparet er en blyantspiss tykk sparkel stripe på ca 4 cm helt øverst på kåpa og igjen sparkling av skruehullene.
Den nevenyttige tror jeg vil klare seg uten å måtte bruke skruer. Totalt tidsforbruk var noen timer på lørdag og søndags formiddag.
På større skader vil nok ikke denne metoden er brukbar men på småtjakk så som jeg hadde tror jeg det er en bra nok reparasjon.
moppen
Posts: 84
Joined: 13 Aug 2006 10:15
Location: Vesterålen

Uhell med sykkelen

Post by moppen »

Klart det kan repareres. Men hvis kåpa er pp-plast må den sveises med plastsveis, (!) da bør man ikke bruke glassfiber. Ellers bør man velge epoxy eller polyester og vev til forsterkning, da blir det godt som nytt, omtrent med framgangsmåten som er referert overfor. Akkurat dét får du vel høre når de kyndige kommer seg heim fra søndagstur. :lol: Selv er jeg bare en glad amatør.
Kawasaki er en livsstil, alle de andre er bare motorsykler
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

For å få rettet en liten bulk i tanken samt lakkering av tank og forskjerm i samme farge betalte jeg 5 lapper.
Pollti

Post by Pollti »

Men husk at Epoxy er helt grusom å jobbe med hvis en må slipe etterpå. Polyester er mye mere lettslipt.
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Post by IImilleniumII »

Noen som tørr å tippe ca hvor mye en kåpe på venstre side koster? Når jeg sier venstre side tenker jeg ikke på bakre del bak setet. Kommer man langt med 8 000?

Ringte å hørte i dag, men servicen på verksted er jo håpløs. Alt jeg ville ha var en pris på kåpen, og jeg ventet i 10 min for at fyren skulle klare å rote frem noen tegninger, ba han svar pr.mail eller tlf, men ingenting dukket opp :!:

Fant en side på nettet som selger en sebimo yamaha kåpe (over og under = ca 3000 kr) http://www.non-stop.no/main.php3?PI=lis ... G=355&CP=9

Er dette en uorginal kåpe som var veldig billig?

En annen ting jeg skulle likt å visst er om det har noe å si at jeg har reg. sykkelen for 34 hk, men at jeg har effektanlegg på nå. Vil forsikringsselskapet be om å få dokumentert at sykkelen er 34hk for øyeblikket, ev. ta den inn for å se på den e.l?
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Tror nok jeg ville ha installert plomberingene og originalanlegget igjen. Forsikringsselskapene vet at mange sykler med "34" hk er bare plombert på papiret. Hvis du blir oppdaget så faller det vel på en eller annen måte tilbake på oss som faktisk MÅ registrere sykkelen med 34 hk for å ha lov til å kjøre den...
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Send en PM til 748R her på forumet,så får du sikkert ett prisoverslag.Han er lakkerer.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Post by IImilleniumII »

inunf wrote:Tror nok jeg ville ha installert plomberingene og originalanlegget igjen. Forsikringsselskapene vet at mange sykler med "34" hk er bare plombert på papiret. Hvis du blir oppdaget så faller det vel på en eller annen måte tilbake på oss som faktisk MÅ registrere sykkelen med 34 hk for å ha lov til å kjøre den...
Da sliter jeg litt :( Orginal anlegget eller plombering fulgte ikke med sykkelen. Er det vanlig at forsikringsselskapet vil forsørge seg om at sykkelen er i orginal stand? Eller er det både og?
User avatar
sorrow
Posts: 295
Joined: 12 Jul 2006 21:08
Contact:

Post by sorrow »

Jeg kjøpte ny høyre kåpe på min i vår. Kåpen består av 3 deler, topp, midtre og laveste del. Midtre-del betalte jeg 2700 for ferdig lakkert med dekaler. Da gadd ikke jeg reparere denne, siden du da kan få ulik lakk på delene.

Kjøpte av MC-1, søk på forumet så finner du dem.
CBR 900 RR 2001 Silver
Post Reply