Komfort og kjørelengde mellom pauser

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
betelgeuse

Komfort og kjørelengde mellom pauser

Post by betelgeuse »

Hei

Kanskje et litt underlig innlegg, men jeg kjører idag en VFR800 2006 modell, som er min 2. sykkel. Første var en Bandit 600 (1997 modell).
Problemet mitt er det samme på begge syklene og består i at jeg blir sliten i baken etter få mil, og klarer sjelden å kjøre mer enn 10-12 mil før jeg MÅ ha pause. Tror det skyldes mangel på blodtilførsel. Kjennes ut som om baken "sovner" :D Har originalt sete.

Andre jeg har snakket med kjører gjerne det dobbelte (og vel så det), evt. til de må stoppe p.g.a. bensinfylling før de tar pauser.

VFR skal vel være en av de mest komfortable Sportstourere, så jeg lurer på om sykkelen ikke er optimal for meg. Jeg er 189cm og ca 104kg. Sittestillingen er bare ok når jeg kjører alene, men jeg opplever at jeg sitter mer komfortabelt når samboeren min sitter på. Sykkelen senker seg, og jeg får en annen sittestilling (mer oppreist?) når vi er to på.

Er det noen andre som har samme problemet?

Vil også høre om deres erfaringer på området.

Mvh. Terje
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Velkommen til forumet :)

Jeg kjører selv en VFR800, men 98 modell.

Jeg har kjørt en del langt tur og jeg har ingen problem med at rumpa "sovner" etter så få mil.

Har selv kjørt til bergen ca 45 mil uten å ha pause bortsett fra ei fylling.
Jeg er selv 198 høy og veier 100 kilo. Vet der finnes saler som er mykere og kanskje bedre egnet.
Men dette har jeg ingen erfaring med selv.

Men det kommer jo mye an på trening. Det var jo ikke slik i begynnelsen. Da måtte jeg har mye oftere pauser og ble mye fortere "låk" i håndledd og knær.

Men 10 mil og pause er jo bare kos. Stoppe oftere. ta deg noe å drikke. nyter turen bedre da ;)
Last edited by tshansen on 07 May 2007 12:02, edited 1 time in total.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Post by Ulvinnen »

Jeg er veldig avhengig av å sitte komfertabelt for å kunne delta på lengre MC-turer (er passajer), men så har jeg en ryggskade.

De syklene der du må sitte "banan" er mye mer krevende enn der du kan sitte mer rett opp og ned. Så det kan sikkert være en ide' å prøvekjøre den typen sykler, så du finner en som er best mulig for deg.

Vår touringsykkel, BMW R1150RT, har veldig god sittestilling både for fører og passasjer.
Svennis
MC: 2007 Harley Davidson VRSCDX Night Rod Special. Kess tech effektannlegg, ellers ganske original (Ennå:-))
2015 Street Glide Special

Ekstra sittepute

Post by Svennis »

Fant en sittepute på MC oslo, den er fylt med luft, og virket utrolig behagelig å sitte på.

Den er ikke til å sette permanent fast i setet, men kan vel enkelt festes med stropper.

Den er iallefall men å redusere "tresmak i ræva" følelsen.
No pain, no gain... Mind over body!!

Harley Davidson Street Glide Special
Harley Davidson Night Rod S
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Kawasaki Z750 2004 (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
betelgeuse

Post by betelgeuse »

Var det AirHawk sin modell?

Fikk tips om den, og det kan være verdt et forsøk. Billigere enn å kjøpe Seatster (Bagster) eller tilsvarende nytt sete.
Er det noen som har erfaringer med slike?
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Den morsomte metoden å ordne dette på må vel være å spise mer kake. Spis kake og lag naturlig polstring :roll:

Men angående at du kjører mer komfortablet med samboeren bakpå, det forandrer jo ikke avstanden mellom setet/fothvilere, så mulig du sitter på en ugunstig måte når du kjører alene? Kanskje kjørebuksene dine er lagd for litt mer tilbakelent kjøring?
betelgeuse

Post by betelgeuse »

Interessant tips demon!

Jeg har en Lindstrands Grafitti dress, som kanskje egentlig er en offroad dress, så sittestillingen er kanskje ikke optimal. Men hadde det samme problemet med min gamle kjøredress (Jofama)
Har hørt tips om å ha en polstret sykkelshorts under. Verdt å teste...

Ellers spiser jeg kake for harde livet for tiden, men det setter seg på feil plass :D
Bhrsrk

Post by Bhrsrk »

Hva om du kjører litt mer aktivt og beveger deg litt mer i svingene? :)

Man skal vanligvis bli mer sliten i lårmusklene enn i baken om man klemmer litt for forankring. Kanskje det går an å reise seg litt innimellom?

Ellers er det lov å ta pauser etter 45 minutters kjøring, det er ikke noe mål å kjøre lengst mulig uten pause bare fordi andre gjør det.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kjører R-sykkel selv og har kjørt 27mil i strekk, og da stoppet jeg for at jeg trengte bensin. Har selv kjørt lange etapper på en VFR800 2002-modell uten problemer. :wink:
Jalmar

Post by Jalmar »

Hvis blodomløpet er problemet, anbefaler jeg deg å kjøpe en sykkelbukse slik som de aktive tråsyklistene bruker. Jeg fikk det tipset når jeg sleit som verst med komforten på Lizzie. De buksene er uten sømmer bak, og de er ekstra polstret. Dessuten er de billige slik at man ikke blir ruinert av å forsøke.

Ellers anbefaler jeg deg en tur inn på nettsidene til Corbin. Der står det ganske enkelt forklart hva som vanligvis er problemet med originale mc-saler. For min sykkels vedkommende var originalsalen for myk og bøyelig. Nå har jeg fått på Corbinsal og kan kjøre 50-60 mil uten andre stopp enn bensinfylling uten å merke det minste ubehag i "ryggfestet."

http://www.corbin.com/funstuff/media/corbin_ecc.shtml
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Merket på landeveiskjøringen da jeg tok lappen at jeg sovnet i rompa. Sykkelen var en BMW 650 oppreist en. Har ikke merket noe til det på min egen sykkel, en RS 250. Skulle i grunn tro at man ble helt forkrøplet av å sitte sånn i timesvis (ekstrem kjørestilling på den sykkelen), men sånn er det altså ikke. Kanskje det er fordi den innbyr til mer aktiv svingkjøring der jeg flytter på skrotten ganske ofte? Kanskje du bør prøve å reise deg opp og strekke litt på deg med jevne mellomrom? Kanskje du kan bruke passasjersetet av og til, slik at du får strekt deg? Det er mye som går ann...
Endre
MC: Aprilia RSV Tuono 1000
2003 mod

Post by Endre »

Når du sitter oppreis får du jo automatisk mer vekt på stumpen enn hvis du ligger mer fremoverlent...
Aprilia RSV Tuono 1000 2004 mod

X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har padding i rumpa på skinndressen jeg så jeg merker ikke det spor til doven rumpe eller tresmak. Digger det =]
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Har du prøvd dette eller kjenner noen som har denne typen?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Post Reply