AJ_900 wrote:
Ellers må jeg si at den turen dere hadde i Kina må ha vært en
stor opplevelse. Ikke minst det å ha familie der borte. Spennende, spør du meg!

Det var en opplevelse for livet.
En liten smakebit:
Jeg har aldri spist så mye, og god mat som i Kina. Lunsj og middag var like omfattende. Vi fikk til hvert måltid servert 18-20 retter. De var plassert på et stort, rundt fat midt på bordet. Alle forsynte seg med spisepinnene rett fra fatene og puttet i munnen. Det føltes veldig rart i starten, men ble fort en vane. Det var helt ideelt for barn, siden de slapp å høre: "spis opp det du har forsynt deg med". Dessuten forsynte de seg bare med det de ville ha. Mye av maten var veldig sterk, så min norske gane fikk en sjokkintroduksjon til mye chilli.
Jeg ble ikke sulten en eneste gang mens vi var der, jeg følte at vi spiste hele tiden. Og vi spiste mye, siden maten (stort sett) var utrolig god. Kom det en sjelden gang noe jeg ikke likte, så var det bare å forsyne seg med en av de andre 16 rettene... Vi fikk forresten nesten aldri servert ris, vi fikk bare "hovedmåltid". Ris er for de fattige, når de må ha mer å fylle på.
Jeg er også litt stolt av noe av de rettene jeg har spist: frosk, kyllingføtter, tang og glassmanet. Jeg passet på aldri å spørre før etterpå hva det var jeg hadde spist
Å gå på Kinarestauranter har ikke blitt det samme etterpå, det kan overhode ikke sammenlignes med det vi fikk servert i Kina.
Det måltidet som gjorde mest inntrykk på barna mine, tror jeg var da vi ble invitert på 60 årsselskap til brudens mor. Da fikk vi servert bløtkake som måtte spises med pinner... Det funket, det også