Lav lading når kjørelys er slått på

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
SirE
MC: Suzuki GSX600F, 1999.

Post by SirE »

Har nå funnet ut at hovedsikringen mellom regulatoren og batteriet er på 30 Amp, men verkstedsboka sier denne skal være på 20 Amp. Sikringen ser rimelig sliten ut også, noe svartsvidd også ser det ut til at det er noe oljelignende greier inni, hvertfall flytende, så lurer på om det kan være der problemet ligger. Skal nå hvertfall bytte den før jeg gjør noe mer.

Viklinger; er dette det samme som børstene i generatoren? Noen anelse om hva dette kan koste? Skifter selv.
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Viklinger er ikke det samme som børster. Viklinger er metallledningene som er viklet rundt til spoler inne i generatoren slik at magnetene i generatordekselet kan indusere strøm i dem når de roterer. Disse kan du IKKE bytte selv. Prøv heller å skaff en brukt generator hvis du lider av pengemangel. Bla. Krangenes motor i Trondheim driver med brukte deler. Noe er uansett galt og det er nok ikke sikringen. 12,9 V er ikke nok til å tvinge de kjemiske prosessene i et 12 V batteri til å gå motsatt vei. Sier meg enig med Tvinitla i at det er generatoren.
916

Post by 916 »

Du kan måle generatoren før spenningsregulatoren, men da må du stille måleinstrumentet på vekselstrøm (AC). Vanlig spenning her er fra 40-50 volt AC ved ca 2000rpm, men bør øke til rundt 100 VAC på høyt turtall.
Pollti

Post by Pollti »

Babelfisken wrote: Nei det er ikke mulig å justere, men den er rett eller feil. Er den feil bytter du regulator, ikke generator.
Helt,helt feil. Men samtidig veldig riktig. Det går an å modifisere ethvert generator opplegg for å kontrollere ladespenning. Men pga utstyrets størrelse så er det ikke særlig hensiktsmessig å bruke slikt på MC. Jeg har nettopp installert "intelligent" lading i båten og ladespenningen blir nå regulert slik at det er en fryd og batteriene kan utnyttes maksimalt. Kan høre med Jorg om han har utstyr for MC også,men jeg tviler på det.
SirE

Post by SirE »

Man må kanskje har en regulator det er mulig å åpne for å kunne justere den?

Hvordan måler jeg generatoren? Skal jeg koble av de ledningene som går ut i fra den, og måle disse mot hverandre? De ledningene som kobles i en koblingsboks som går til regulatoren?
SirE

Post by SirE »

Takker alle for god hjelp og mulige løsninger! Har nå byttet hovedsikring, den var på 30 Amp, men satt inn 20 Amp som det står i verkstedshåndsboka. Nå er ladespenningen 14,2 Volt ved 4000 rpm, og i følge håndboka skal denne ligge på 14,5 +/- 0,5, så da stemmer dette, og generatoren er vel ok. Men med en gang jeg setter på kjørelyset, faller spenningen til ca 13 - 13,2 Volt.. Parklyset påvirker ikke spenningen.. Så hva kan grunnen til det være? Noen som har vært borti lignende problemer?
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

sjekk sikrings holderen en gang til... den skal være ren og holde sikringen godt fast... hvis ikke blir det spenningstap og større med høyere belastning...dette gjelder også regulatorkoblinger og ellers på sykkelen...vedlikehold må til innimellom... :wink:
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Pollti wrote:
Babelfisken wrote: Nei det er ikke mulig å justere, men den er rett eller feil. Er den feil bytter du regulator, ikke generator.
Helt,helt feil. Men samtidig veldig riktig. Det går an å modifisere ethvert generator opplegg for å kontrollere ladespenning. Men pga utstyrets størrelse så er det ikke særlig hensiktsmessig å bruke slikt på MC. Jeg har nettopp installert "intelligent" lading i båten og ladespenningen blir nå regulert slik at det er en fryd og batteriene kan utnyttes maksimalt. Kan høre med Jorg om han har utstyr for MC også,men jeg tviler på det.
Selvfølgelig riktig. Jeg snakket da for f*** ikke om en boks på størelse med batteriet, men den orginale spenningsregulatoren. De er vel alle sommen innebakt og forseglet.
Jarldal

Post by Jarldal »

Det enkle er ofte det beste sies det. Ville prøvd å bytte børster. Har hatt samme problem både med bil og sykkel, byttet børster og alt var i orden igjen. Sjekk i hvertfall om børstene er rene og ikke sitter fast. :)
Mvh
JD
Merida pedaljern
Honda PX (blodtrimmet)
Yamaha XJ700XN Maxim X
Pollti

Post by Pollti »

Si ikke det Babelfisken 8) . Uten å ha sjekket og snakket med Jorg så vet jeg ikke egentlig hva han har, men du kan jo sjekke hva han har listet opp på siden sin : http://www.tbbecker.de/mc.htm
Den mannen er helt utrolig bra på strøm så det kan godt hende han har no lurt i bakhand hvis du ringer ham.
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

SirE wrote:Takker alle for god hjelp og mulige løsninger! Har nå byttet hovedsikring, den var på 30 Amp, men satt inn 20 Amp som det står i verkstedshåndsboka. Nå er ladespenningen 14,2 Volt ved 4000 rpm, og i følge håndboka skal denne ligge på 14,5 +/- 0,5, så da stemmer dette, og generatoren er vel ok. Men med en gang jeg setter på kjørelyset, faller spenningen til ca 13 - 13,2 Volt.. Parklyset påvirker ikke spenningen.. Så hva kan grunnen til det være? Noen som har vært borti lignende problemer?
Et vilt forslag, kansje du har en kortslutning i kretsen til kjørelyset? :?
Post Reply