MC-drakt: skinn eller tekstil

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

MC-drakt: skinn eller tekstil

Post by Ulvinnen »

Jeg har en MC-drakt i tekstil som jeg er veldig fornøyd med. Den er praktisk, varm, vanntett og har et ok utseende.

Men det er noe med at skinndrakt er veldig lekkert...

Jeg har sett at flere her har skrevet at skinn er sikrere enn tekstil. Er det noen undersøkelser på det, eller er det bare synsing?
Thomas
MC: x Suzuki SV650S
x Husqarna WR250

Post by Thomas »

Fordelene du nevner er det som er positivt med tekstil.

Skinn er sikrere enn tekstil på grunn av slitestyrken, det smelter ikke ved friksjon.

Prøvde et kjapt søk på google, men fant ingen undersøkelser lagt ut. Uansett så oppsummerer de fleste med at skinn er tryggest, mens tekstil er alt annet.

http://www.best-motorcycle-information. ... thers.html
"If you always do what you always done, you always get what you always got"
zod
MC: Yamaha TRX850

Re: MC-drakt: skinn eller tekstil

Post by zod »

Ulvinnen wrote:Er det noen undersøkelser på det, eller er det bare synsing?
Vil tro det ikke er uten grunn at ingen kjører roadracing o.l. i tekstildress.
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

Thomas wrote:Fordelene du nevner er det som er positivt med tekstil.

Skinn er sikrere enn tekstil på grunn av slitestyrken, det smelter ikke ved friksjon.

Prøvde et kjapt søk på google, men fant ingen undersøkelser lagt ut. Uansett så oppsummerer de fleste med at skinn er tryggest, mens tekstil er alt annet.

http://www.best-motorcycle-information. ... thers.html
Takk for linken. Men jeg stusset over et punk der. De skriver at en tekstildrakt bare vil overleve et krash, mens en skinndrakt vil tåle flere.

En av grunnene til at jeg har vært skeptisk til skinn, er at svigermor tryna på MC. Tekstildrakten hennes var det ikke et merke på, mens den ene skinnhansken hadde fått flerret bort et stykke av skinnet. Nå må det legges til at hun hadde lav fart, det var mens hun drev øvelseskjøring, men desto større grunn til å bli skeptisk til skinnhanskene :(
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

zod wrote:
Men kan ikke det ha like mye med luftmotstand å gjøre? Vinden tar vel mer i en løstsittende tekstildrakt enn en ettersittende skinndrakt? Jeg bare spør, for jeg aner ikke.
FV

Post by FV »

Passformen og slitestyrken på en velholdt skinndress vil nok være en god del bedre enn en i tekstil. Jeg hadde selv kjøpt meg skinn, men tror jeg kommer til å kjøre en del i regnvær, da jeg bor på vestlandet er ikke været så veldig stabilt. Derfor kjøpte jeg meg tekstil, å har allerede fått merke at dette hjelper godt i regnvær. Vanntett membran i bukse og jakke gjør klærne både vann og vindtette. Litt synn at membranen i buksa ikke går lenger opp en til starten på glidlåsen, da det kan trekke inn noe vann der :(
Thomas
MC: x Suzuki SV650S
x Husqarna WR250

Post by Thomas »

Ulvinnen wrote:En av grunnene til at jeg har vært skeptisk til skinn, er at svigermor tryna på MC. Tekstildrakten hennes var det ikke et merke på, mens den ene skinnhansken hadde fått flerret bort et stykke av skinnet. Nå må det legges til at hun hadde lav fart, det var mens hun drev øvelseskjøring, men desto større grunn til å bli skeptisk til skinnhanskene :(
Kommer helt an på hvordan hun tryna. Friksjon mot tekstil, da ryker nok tekstil ganske fort. Det er varierende kvalitet også på skinn, og det er naturlig å ta imot med hendene ved et fall. Er ikke i tvil om at jeg heller ville sklidd på skinn fremfor tekstil. (..og allikevel kjører jeg rundt med tekstil)

Du slipper nok litt av blafringen i tekstilet, og sikkert noe luftmotstand i en kondomdress.
"If you always do what you always done, you always get what you always got"
Bhrsrk

Post by Bhrsrk »

Ulvinnen wrote:Men det er noe med at skinndrakt er veldig lekkert...
Trenger man egentlig flere argumenter? ;)
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

Bhrsrk wrote:
Ulvinnen wrote:Men det er noe med at skinndrakt er veldig lekkert...
Trenger man egentlig flere argumenter? ;)
Du sier noe! :smt060
sammyboy

Post by sammyboy »

Løsningen må jo være å ha begge deler.. Skinn til det fine dagene med riktig temperatur og tekstil til resten.. enkelt... :wink:
FV

Post by FV »

sammyboy wrote:Løsningen må jo være å ha begge deler.. Skinn til det fine dagene med riktig temperatur og tekstil til resten.. enkelt... :wink:
Og dyrt, men er enig med deg. Blir nok skinnklær etterhvert, har alltid hatt en hemmelig drøm å få gå i Lederhosen :smt016
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

sammyboy wrote:Løsningen må jo være å ha begge deler.. Skinn til det fine dagene med riktig temperatur og tekstil til resten.. enkelt... :wink:
Ja, jeg burde ha tenkt på det før. Den drakta jeg har nå, kjøpte jeg i fjor fordi den gamle begynte å bli slitt. Da hadde jeg lyst på skinn, men slo det fra meg fordi mannen min kom med gode argument om hvorfor tekstil er tingen. Dette var jo før jeg rotet meg inn på dette forumet og fikk nye argument her. Jeg kunne ha brukt den gamle tekstildrakta vår/høst og skinn på varme sommerdager. Jeg får vinne i Lotto (bare begynne å tippe først), så jeg kan spandere på meg enda en drakt.

I mellomtiden er det vel lov å drømme litt, så jeg kan ta en tur innom en MC-butikk og prøve litt skinn?
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Jeg har både skinn og tekstil. Skinnet blir mest brukt, men jeg foretrekker også å kjøre i oppholdvær 8) Også er det mindre klamt om man beveger seg noen meter unna sykkelen. Også ser det kulere ut ;)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

Den Røde Fare wrote:Jeg har både skinn og tekstil. Skinnet blir mest brukt, men jeg foretrekker også å kjøre i oppholdvær 8) Også er det mindre klamt om man beveger seg noen meter unna sykkelen. Også ser det kulere ut ;)
Mindre klamt med skinn? Har du mye klær under?
FZ1
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE

Post by FZ1 »

Ulvinnen wrote:
zod wrote:
Men kan ikke det ha like mye med luftmotstand å gjøre? Vinden tar vel mer i en løstsittende tekstildrakt enn en ettersittende skinndrakt? Jeg bare spør, for jeg aner ikke.
Har vel også med å gjøre at med skinn så sklir du bortover asfalten (forutsatt at den sitter godt) mens med tekstil så begynner du lettere å rulle pga høyere friksjon, og da er det lett å skade seg mens man går kast i kast. Man begynner også letterer å rulle hvis klærne sitter løst og beskyttelsen kommer dessuten fortere ut av posisjon (gjelder skinn og tekstil).
Post Reply