Bredere bakdekk?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Post by Peligro »

brap wrote:
Peligro wrote:Dimensjonen på dekkene fremme og bak står i forhold til hverandre, og skal du unngå surr med kjøreegenskapene bør du endre begge
Jeg er ikke enig. Hvis man vil unngå surr med kjøreegenskapene bør man ikke endre noen av dem. [snip...]
Hrmf... Har åpnet for feiltolkninger ser jeg... :-k

Mitt poeng er - og det tør jeg påstå fremgår av posten hvis man leser det som står der under ett - at det ikke er bra for kjøreegenskapene til sykkelen å rote med dekkdimensjonene. Det er vel det du sier også, sammen med en masse annet...

Enn videre gjør jeg et poeng av at dersom man likevel ønsker å endre dimensjoner (altså utseende før kjøreegenskaper slik mekkeren skriver) så bør man ta begge dekkene - ikke bare det ene. Hva er du egentlig uenig i i det utsagnet?
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
moppen
Posts: 84
Joined: 13 Aug 2006 10:15
Location: Vesterålen

Bredere bakdekk

Post by moppen »

Jeg kjøpte en sykkel som allerede hadde Pilot Road i 190-bredde, og den kan du skrive opp ser feit ut, i forhold til andre pingle-kringler. Felgene er vel også skiftet, antar jeg. Sykkelen er god å kjøre, – kanskje er det merkbare forverringer i hastigheter fra 200 km/t og opp – jeg vet ikke. Jeg får prøve en dag. Jeg kjørte en Harley Night Rod med 210-dekk. Dét dekket er så bredt at du nesten ikke trenger å ha nede støtta når du parkerer. Den gikk også greit å kjøre, faktisk var det faenmeg artig. Jeg følte meg sikker på at dekkbredden ikke er valgt av hensyn til kjøreegenskapene, men heller for at den skal se dritfeit ut. Og det gjør den. Jeg har nettopp surfet på nettet for å sammenligne Michelin Pilot Road med Metzeler, med henblikk på neste skifte. Vurderte jeg pingle-bredde? Nei, jeg så på samme dekkbredde. Eneste ulempe er at uansett hvor rått jeg kjører i svingene klarer jeg bare å få dekket slitt på midten. Jeg er så fortvilt at jeg vurderer å ta vinkelsliperen fatt. Jeg skal peise på litt mer først, så får vi se … :wink:
Kawasaki er en livsstil, alle de andre er bare motorsykler
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Post by mekkern »

grunnen til at du bare sliter i midten er at dekket er klemt på for smal felg...dette gir deg også mindre gummi i kontakt med veien i svinger..du kan ha større hastighet i svinger med et riktig dekk.. eneste grunn til de brede dekkene er egentlig at man med en effektsterk sykkel kan gi på max tideligre ut av svinger uten å spinne ut...men dette er prøvd ut fra fabrikk..jada det ser fett ut.. men på den gamle rg 250 jeg hadde tok jeg de fleste r sykler på innern i svingene men holdt ikke på raka.. denne hadde et 120 dekk..prøvde 130 men det gikk saktere i sving...
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

Peligro wrote:Enn videre gjør jeg et poeng av at dersom man likevel ønsker å endre dimensjoner (altså utseende før kjøreegenskaper slik mekkeren skriver) så bør man ta begge dekkene - ikke bare det ene. Hva er du egentlig uenig i i det utsagnet?
Jeg er ikke enig i noe av det utsagnet. Dette er et klassisk tilfelle av "two wrongs don't make a right".

Grunnen er at forhjulet gjør mesteparten av arbeidet både ved bremsing og svinging, og siden det beveger seg på en mye mer komplisert måte enn bakhjulet. Forhjulet beveger seg opp og ned langs gaffelens akse, det svinger høyre/venstre i forhold til sykkelens lengderetning sett ovenfra, og det beskriver en rotasjon i forhold til underlaget langs cambervinkelen/rake ved sving. Bakhjulet beveger seg bare opp og ned langs en akse med sentrum i baksvingens innfesting. Endringer foran har dermed langt større effekt enn endringer bak.

Man bør derfor bare gå opp i dimensjon på bakhjulet - ikke begge.
il4
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Post by Babelfisken »

brap wrote:
Peligro wrote:Enn videre gjør jeg et poeng av at dersom man likevel ønsker å endre dimensjoner (altså utseende før kjøreegenskaper slik mekkeren skriver) så bør man ta begge dekkene - ikke bare det ene. Hva er du egentlig uenig i i det utsagnet?
Jeg er ikke enig i noe av det utsagnet. Dette er et klassisk tilfelle av "two wrongs don't make a right".

Grunnen er at forhjulet gjør mesteparten av arbeidet både ved bremsing og svinging, og siden det beveger seg på en mye mer komplisert måte enn bakhjulet. Forhjulet beveger seg opp og ned langs gaffelens akse, det svinger høyre/venstre i forhold til sykkelens lengderetning sett ovenfra, og det beskriver en rotasjon i forhold til underlaget langs cambervinkelen/rake ved sving. Bakhjulet beveger seg bare opp og ned langs en akse med sentrum i baksvingens innfesting. Endringer foran har dermed langt større effekt enn endringer bak.

Man bør derfor bare gå opp i dimensjon på bakhjulet - ikke begge.
Og da er jeg unig :?
Jeg har kjørt racing med Aprilia 250 og vært tvunget iht reglementet til å bruke ikke mindre enn 2 x 2 forskjellige dimensjoner. 110/120 foran og 150/160 bak. Alle disse dimensjonene er innenfor hva felgene kan akseptere og ikke ved noen av kombinasjonene kjentes det direkte feil, ei ble heller slitebanen feil. Men det var påfallende hvordan krasjstatestikken så ut. Med 160/110 var det low side inn i sving som dominerte og med 150/120 var det highside ut av sving som dominerte. 120/160 og 110/150 ga omtrent samme resultat og samme rundetider. Disse var altså begge innenfor optimal konfigurasjon. Der man kombinerte smaleste med bredeste og omvendt ble det ubalanse.

I hvilken grad sykkel og felger kan akseptere forskjellige dimmensjoner vil variere. Jeg forsøkte nylig å gå opp fra 150 til 160 bak på en sykkel. Denne hadde derimot langt smalere forfelg enn Aprilian, og det fungerte ikke i det hele tatt. Å gå opp fra 110 til 120 foran var uaktuellt da felgen var for smal. Sykkelen flyttet rompa ut i hver sving og man fikk en ubehagelig sideforflyttning som føltes helt feil.
Å gå opp med bege dimensjoner kan være rett dersom begge felgene har bredde for å gå opp en dimesjon. Med dagens sportsykler vil de som oftest ha maksimum dimensjon på begge pga vekt, og da kan man evt. gå ned en dimmensjon, med det er det nok bare de som setter virkelig pris på svinger og ikke jåleri som gjør :D
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Post by mekkern »

skiller ikke så mange sek på runden på gutta i 125 og rossi gjengen heller...med den effektforskjellen må jo mini gutta med sykkeldekka kjøre ganske freskt i kurvene...
Post Reply