Kø i kø-kjøringen
- Bizcocho
- MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Kø i kø-kjøringen
Jeg har de siste to uker irritert meg litt over køen som har blitt kø-kjøringen igjennom Oslo. Selv er jeg rimelig fersk, da jeg tok sertifikat for MC i fjor for å unngå køen med bil - men har vel som de fleste ferske begynt tidelig i sesongen. De første ukene før påske var det veldig lite MCer på veien og bilistene viste veldig hensyn og holdt sitt felt. Men nå i det siste føler jeg at bilistene er blitt mer irritert og senest denne uken føler jeg at de legger seg inn mot hvitstripen bare for å irritere.
Men mitt poeng med denne threaden, er at jeg synes at det også er blitt en del kø-kjøring i køa. Det jeg mener er at syklister bør bli mer observang på andre syklister som ønsker forbi. Selv ligger jeg mellom 20 og 40 mellom køen, men slipper alltid frem syklister som kommer bak om jeg føler de ønsker forbi. De siste ukene har jeg vært den som ønsker forbi, men forståelsen for dette har vært liten.
Jeg synes at også syklister, som da ligger mellom køen, bør ta mer hensyn til syklister som ønsker seg forbi. Man ligger der stortsett fordi man ønsker seg tidligere hjem?!
Men mitt poeng med denne threaden, er at jeg synes at det også er blitt en del kø-kjøring i køa. Det jeg mener er at syklister bør bli mer observang på andre syklister som ønsker forbi. Selv ligger jeg mellom 20 og 40 mellom køen, men slipper alltid frem syklister som kommer bak om jeg føler de ønsker forbi. De siste ukene har jeg vært den som ønsker forbi, men forståelsen for dette har vært liten.
Jeg synes at også syklister, som da ligger mellom køen, bør ta mer hensyn til syklister som ønsker seg forbi. Man ligger der stortsett fordi man ønsker seg tidligere hjem?!
Last edited by Bizcocho on 18 May 2007 22:00, edited 1 time in total.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
- Bizcocho
VTWin med Akrapovic - ja det bråker nok og langlyseene er på. Men ser ofte om man ruser litt så trekker de seg mot stripa.Bhrsrk wrote:Kanskje bilistene synes motorsyklistene kjører litt i friskeste laget mellom køen. Sikker på at sykkelen din bråker nok slik at folk oppdager deg?
Men det var jo egentlig det med syklistenes hensyn til andre syklister jeg tenkte mest på

v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Hvis de ikke tar hensyn, er det jo bare å flise forbi. Så kanskje de er mer oppmerksom på hva som skjer i sidespeilene neste gangBizcocho wrote:VTWin med Akrapovic - ja det bråker nok og langlyseene er på. Men ser ofte om man ruser litt så trekker de seg mot stripa.Bhrsrk wrote:Kanskje bilistene synes motorsyklistene kjører litt i friskeste laget mellom køen. Sikker på at sykkelen din bråker nok slik at folk oppdager deg?
Men det var jo egentlig det med syklistenes hensyn til andre syklister jeg tenkte mest på

'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
-
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
60 mellom køen?? Du har ikke tenkt å drive med dette lenge, skjønner jeg...
Jeg har pendlet daglig med MC langs Mosseveien til og fra jobben i Oslo de siste sju årene. Folk er stort sett oppmerksomme, både dem på MC og dem i bur, så med litt give and take fra begge glir det meste greit.
Noen MC-førere vil jo gjerne vise seg litt ved å krysse heltrukne gul- eller hvitstriper, ta noen halvgale forbikjøringer og ligge i 60 mellom bilene. Det er som regel dem som ikke har pendlet så lenge. Det er forresten lett å se hvem som har pendlet noen år, og hvem som er ferskinger i pendlertrafikken. Veteranene kjører som regel proft og kommer seg effektivt frem uten å måtte bryte en skokk med trafikkregler. Dem som står langs veikanten og ser på at "onkel" skriver ut bøter til dem, er som regel ferskingene.
Poenget mitt er vel at du aldri har det SÅ travelt med å komme på jobb at du trenger å irritere deg over at du ikke kommer forbi en MC-kompis som ligger foran deg. Kikk til siden og se på burhønene som er støkk i trafikken. Du kommer deg langt kjappere frem med MC uansett.
Jeg har pendlet daglig med MC langs Mosseveien til og fra jobben i Oslo de siste sju årene. Folk er stort sett oppmerksomme, både dem på MC og dem i bur, så med litt give and take fra begge glir det meste greit.
Noen MC-førere vil jo gjerne vise seg litt ved å krysse heltrukne gul- eller hvitstriper, ta noen halvgale forbikjøringer og ligge i 60 mellom bilene. Det er som regel dem som ikke har pendlet så lenge. Det er forresten lett å se hvem som har pendlet noen år, og hvem som er ferskinger i pendlertrafikken. Veteranene kjører som regel proft og kommer seg effektivt frem uten å måtte bryte en skokk med trafikkregler. Dem som står langs veikanten og ser på at "onkel" skriver ut bøter til dem, er som regel ferskingene.
Poenget mitt er vel at du aldri har det SÅ travelt med å komme på jobb at du trenger å irritere deg over at du ikke kommer forbi en MC-kompis som ligger foran deg. Kikk til siden og se på burhønene som er støkk i trafikken. Du kommer deg langt kjappere frem med MC uansett.
- Asfaltkongen
Er ikke alle veier hvor det er like snevert mellom feltene som på MosseveienFidel wrote:60 mellom køen?? Du har ikke tenkt å drive med dette lenge, skjønner jeg...

Bilister som nekter å slippe forbi mc'er hører til untakene, tror nå jeg... De fleste flytter seg, men ikke alle er like observante. Noen preiker i mobil og andre hører på musikk mens de står der og trykker i køen. Ikke alltid like lett å få med seg at det står en på mc og vil fram bak... Så de går nok ikke aktivt inn for å IKKE slippe mc'er forbi. Man må ha mye tålmodighet i rush-helvete... Er helt psycho i Oslo nå, og ser ikke ut til å bli bedre i årene framover. Som sild i tønne...
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM
Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
- Bizcocho
Jeg skulle presisert strekke. Jeg mener Helsfyr - Frognerstranda, dvs stortsett igjennom tunnelene. Der er det vanskelig å passere andre motorsyklister uten å kjøre sikksakk mellom bilene. 30-40 km/t ligger syklister gjerne mellom bilene da. Når en syklist ikke tørr kjøre forbi og lager kø bak seg - irriterer det meg. Da bør han vise hensyn!Fidel wrote: Noen MC-førere vil jo gjerne vise seg litt ved å krysse heltrukne gul- eller hvitstriper, ta noen halvgale forbikjøringer og ligge i 60 mellom bilene.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Senest igår så jeg idiotisk kjøring i kø av en på to hjul. Var en kar på en 125 eller 250 scooter. Det var kø i begge felt innover mot oslo, så jeg og flere motorsyklister lå i kollektiven. Vi lå i flettet mønster bakover slik man skal gjøre. Vi var 6 sykler som lå slik. Plutselig kommer denne scooterkaren bakfra, og fant ut at han skulle kjøre slalom mellom oss alle, og i tillegg knipe seg gjennom en liten glippe over i de vanlige filene innover.
Om han skulle vise frem de *kremt* gode kjøreferdighetene sine eller sin gode adferd, vites ikke
Om han skulle vise frem de *kremt* gode kjøreferdighetene sine eller sin gode adferd, vites ikke

-
Og du påstår at du har pendlet mye inn til oslo? Enten er du av de som sitter å trøkker bak en bil halve veien eller det er en helt annen rase motorsyklister på mosseveien.Poenget mitt er vel at du aldri har det SÅ travelt med å komme på jobb at du trenger å irritere deg over at du ikke kommer forbi en MC-kompis som ligger foran deg. Kikk til siden og se på burhønene som er støkk i trafikken. Du kommer deg langt kjappere frem med MC uansett.
Dersom jeg skulle ligget bak og ventet på de tregeste (og det er de samme som synes speil er til pynt) ville jeg sett på det samme buret halve veien inn til oslo.
Mener du det er riktig og ikke irriterende?
Han har da vitterlig ikke kommet med noen flere karakteristikker i sitt innlegg enn du kom med i ditt?Fidel wrote:Tja, kanskje er vi spess på mosseveien... Jeg kommer meg i alle fall raskt nok frem. Jeg har ikke sett deg kjøre, og du heller ikke meg. Ikke som vi vet om, i alle fall. Du får spare på karakteristikkene inntil da.
AtW
-
Jeg ga deg et par alternativer. Det var mer enn du gjorde i din første post om emnet, så ja, jeg kan bare bifalle at vi holder oss unna bastante karakteristikker.Fidel wrote:Tja, kanskje er vi spess på mosseveien... Jeg kommer meg i alle fall raskt nok frem. Jeg har ikke sett deg kjøre, og du heller ikke meg. Ikke som vi vet om, i alle fall. Du får spare på karakteristikkene inntil da.
Forøvrig ser jeg ikke at du hadde noe svar på spørsmålet. Hvorfor i all verden skal man være så fornøyd med å ligge bak en øyneløs idiot i flere kilometer, alternativt en "jeg kjører i rett fart, legg deg pent bak meg" idiot. Slik jeg selv ser det er det en selvfølgelig plikt for meg som er så heldig å kunne snike meg mellom bilene til å være den første til å vike om noen tar meg igjen. Men det ar bare meg da, du synes kansje noe annet?
-
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
Whatever.Babelfisken wrote:Og du påstår at du har pendlet mye inn til oslo? Enten er du av de som sitter å trøkker bak en bil halve veien eller det er en helt annen rase motorsyklister på mosseveien.
Men jeg synes ikke det er noe poeng å irritere seg over "somlere". Man pådrar seg bare magesår. Og man kommer seg fort nok frem likevel.
Jeg tror for øvrig det er litt spess på Mosseveien, for det er litt mer kollektivfelt å ta av enn mange andre innfartsveier. Med noen strategisk plasserte lyskryss går det greit å kjøre forbi eventuelle somlere.
Husk at det Bizcocho beskriver her i prinsippet er det samme som burister som "bor" i venstrefila. "Jeg kjører fort nok, så da har ikke du noe foran meg å gjøre". Alle vet vi nok hvor irriterende det er...
Ser du noen tar deg igjen og har mulighet til å slippe forbi, så gjør det. Ikke opp til deg å bedømme hva som er lovlig og trygt. Konsekvensen av å ikke gjøre det kan være en farlig forbikjøring og evt. en ulykke.
Ser du noen tar deg igjen og har mulighet til å slippe forbi, så gjør det. Ikke opp til deg å bedømme hva som er lovlig og trygt. Konsekvensen av å ikke gjøre det kan være en farlig forbikjøring og evt. en ulykke.