Forsikringer på Mc
Forsikringer på Mc
Leser stadig vekk at forsikringer på Mc koster både 10-15 og 40 tusen for den yngre garden. Fatter ikke at noen har råd til å betale 40 tusen i året i forsikringer på sine RR sykler. Selv betaler jeg 1790,- kr med full kasko og veihjelp i året for min 650cc. Dette er nesten samme prisen man må batale for en 50cc Scooter med fullkasko, altså en svært billig pris.
Jeg mener forsikrings selskapene tar fantasi priser for de litt yngre Mc entusiastrene som kjøper seg tung Mc for første gang.
Det er jo umulig for mange å eie en tung mc og i tellegg ha bil, da kan det bli både 50 og 60 tusen i året i forsikringer, pluss at man må ha servicer og slite deler på både Mc og bil.
Vet ikke hva andre Mc entusiaster mener om de utrolige høye forsikringspremiene, men selv synes jeg det er dårlig gjort. Antaglig gjør forsikringsselskapene dette for de innteressen ikke er stor for og ha de yngre mc entusiastene i arkivet som kunder. Mange jeg kjenner av de rundt 24 og 25 år som har tung Mc kjører veldig pent og forsiktig, men disse må også være med på å dra lasset da det er andre som kjører som svin og havner i ulykker og tragedier. Selvfølgelig kan de som kjører pent og rolig også havne i ulykker, da det er mange bilister som ikke tar hensyn eller ser de som kommer kjørende på Mc.
Jeg mener forsikrings selskapene tar fantasi priser for de litt yngre Mc entusiastrene som kjøper seg tung Mc for første gang.
Det er jo umulig for mange å eie en tung mc og i tellegg ha bil, da kan det bli både 50 og 60 tusen i året i forsikringer, pluss at man må ha servicer og slite deler på både Mc og bil.
Vet ikke hva andre Mc entusiaster mener om de utrolige høye forsikringspremiene, men selv synes jeg det er dårlig gjort. Antaglig gjør forsikringsselskapene dette for de innteressen ikke er stor for og ha de yngre mc entusiastene i arkivet som kunder. Mange jeg kjenner av de rundt 24 og 25 år som har tung Mc kjører veldig pent og forsiktig, men disse må også være med på å dra lasset da det er andre som kjører som svin og havner i ulykker og tragedier. Selvfølgelig kan de som kjører pent og rolig også havne i ulykker, da det er mange bilister som ikke tar hensyn eller ser de som kommer kjørende på Mc.
Forsikringsmarkedet styres jo av markedskreftene som alle andre. Dersom kundene hadde benyttet muligheten til å utøve sin makt så hadde dette kanskje blitt annerledes. Nyere tall fra forsikringsselskapene tyder på at selv om 1 måneds oppsigelses tid ble innført så bytter man sjelden selskap. Det sier seg selv av markedet ikke blir særlig smidig av slikt.
Det siste året har forsikringsbransjen hatt overskudd i hundretalls millioner klassen.
Det siste året har forsikringsbransjen hatt overskudd i hundretalls millioner klassen.
CBR 900 RR 2001 Silver
- Svennis
- MC: 2007 Harley Davidson VRSCDX Night Rod Special. Kess tech effektannlegg, ellers ganske original (Ennå:-))
2015 Street Glide Special - Location: Lørenskog
Du har jo all mulighet til å sjekke rundt da, og det er lov å prute hos selskapene. Det vil også lønne seg å samle alle forsikringene i ett selskap.
R sykler er dyre å forsikre. Touringsykler er rimelige å forsikre. Sånn er det. Selskapene gir også rabatt dersom du er over 30 år, dersom du er eneste fører, alarm osv. Det er ikke en gitt pris på hver enkelt person.
Bosted er også en viktig faktor, bor du i Oslo, så er man i min mening mer utsatt for ulykker, da kjører man mellom biler i kø kjøring, og det skal ikke mye til før en ulykke inntreffer desverre. Så her vil prisen bli høyere.
Er enig at prisene er vannvittige, men det har heldighvis bedret seg litt siste 2 år.
Men desverre er det ikke bra at vi har hatt en dramatisk økning i antall ulykker hittil i år, det er langt over fjor året.
R sykler er dyre å forsikre. Touringsykler er rimelige å forsikre. Sånn er det. Selskapene gir også rabatt dersom du er over 30 år, dersom du er eneste fører, alarm osv. Det er ikke en gitt pris på hver enkelt person.
Bosted er også en viktig faktor, bor du i Oslo, så er man i min mening mer utsatt for ulykker, da kjører man mellom biler i kø kjøring, og det skal ikke mye til før en ulykke inntreffer desverre. Så her vil prisen bli høyere.
Er enig at prisene er vannvittige, men det har heldighvis bedret seg litt siste 2 år.
Men desverre er det ikke bra at vi har hatt en dramatisk økning i antall ulykker hittil i år, det er langt over fjor året.
No pain, no gain... Mind over body!!
Harley Davidson Street Glide Special
Harley Davidson Night Rod S
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Kawasaki Z750 2004 (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
- Bizcocho
- MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Jeg forhørte meg ang to touring sykler i mitt selskap, IF - hvor jeg er totalkunde. Der var faktisk SV1000S og Honda VFR 800 dyrere å forsikre enn en Kawasaki ZX600R. Samt dokumentasjon på erfaring fra tilsvarende sykler krevd. Prisene er syke på det meste i Oslo, så det forundrer meg ikke.Svennis wrote:R sykler er dyre å forsikre. Touringsykler er rimelige å forsikre. Sånn er det. Selskapene gir også rabatt dersom du er over 30 år, dersom du er eneste fører, alarm osv. Det er ikke en gitt pris på hver enkelt person.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
- quantumduck
- MC: Hayabusa
Det må jo være fordi de priser etter cc og ikke hk. Skulle vært artig å hørt hva de tok for en trøtt 1200 HD.Bizcocho wrote:Jeg forhørte meg ang to touring sykler i mitt selskap, IF - hvor jeg er totalkunde. Der var faktisk SV1000S og Honda VFR 800 dyrere å forsikre enn en Kawasaki ZX600R. Samt dokumentasjon på erfaring fra tilsvarende sykler krevd. Prisene er syke på det meste i Oslo, så det forundrer meg ikke.Svennis wrote:R sykler er dyre å forsikre. Touringsykler er rimelige å forsikre. Sånn er det. Selskapene gir også rabatt dersom du er over 30 år, dersom du er eneste fører, alarm osv. Det er ikke en gitt pris på hver enkelt person.
Har også sv1000s hos if, og den var vesentlig dyrere å forsikre enn sv650. Dog ble totalpakka hos if rimeligere for meg enn hos et par andre jeg innhenta anbud hos, så derfor er jeg fortsatt if-kunde. Men, altså sv1000s er ikke veldig dyr i innkjøp og yter 106hk, så jeg skjønner heller ikke logikken her.
Men hvor fritt er markedet i realiteten? Det er en høy inngangsbilett og få aktører, helt fritt vil ejg ihvertfall ikke si det er, og da fungerer ikke markedsmekanismene så godt de burde.sorrow wrote:Forsikringsmarkedet styres jo av markedskreftene som alle andre. Dersom kundene hadde benyttet muligheten til å utøve sin makt så hadde dette kanskje blitt annerledes. Nyere tall fra forsikringsselskapene tyder på at selv om 1 måneds oppsigelses tid ble innført så bytter man sjelden selskap. Det sier seg selv av markedet ikke blir særlig smidig av slikt.
AtW
- Svennis
- MC: 2007 Harley Davidson VRSCDX Night Rod Special. Kess tech effektannlegg, ellers ganske original (Ennå:-))
2015 Street Glide Special - Location: Lørenskog
Ganske mange selskap nå da:
If...
Vesta
Enter
Gjensidige
Sparebank 1
Tennant
Trygg Hansa
Storebrand
Terra
Så det er jo noen å sjekke da. Men sjekk med et assuranse kontor, de har som regel noe mer rabatter å gi, de lever av provisjon.
If...
Vesta
Enter
Gjensidige
Sparebank 1
Tennant
Trygg Hansa
Storebrand
Terra
Så det er jo noen å sjekke da. Men sjekk med et assuranse kontor, de har som regel noe mer rabatter å gi, de lever av provisjon.
No pain, no gain... Mind over body!!
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
Det er jo ikke BARE markedskreftene som råder. Forsikringsselskapene har jo et kostnadsbudjsett basert på statistikk over ulykkesfrekvens (kryssjekket mot f.eks. alder og bosted) og kostnader i forbindelse med reparasjon. De har jo en budsjettert bunnlinje å gå etter, og der må i utgangspunktet grensen gå - selv om konkurrenten tilbyr en bedre pris. I tillegg fører selskapene ulike policyer, og bruker da pris som virkemiddel (f.eks. ved å skru opp prisen på unge RR-førere slik at man slipper å handskes med dette kundesegmentet)..ATWindsor wrote:Men hvor fritt er markedet i realiteten? Det er en høy inngangsbilett og få aktører, helt fritt vil ejg ihvertfall ikke si det er, og da fungerer ikke markedsmekanismene så godt de burde.sorrow wrote:Forsikringsmarkedet styres jo av markedskreftene som alle andre. Dersom kundene hadde benyttet muligheten til å utøve sin makt så hadde dette kanskje blitt annerledes. Nyere tall fra forsikringsselskapene tyder på at selv om 1 måneds oppsigelses tid ble innført så bytter man sjelden selskap. Det sier seg selv av markedet ikke blir særlig smidig av slikt.
AtW
Gjensidige har i alle fall ord på seg for å være blant de rimeligste når det gjelder yngre folk med morsomme leketøy, enten det gjelder bil eller mc

'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
-
- MC: Harley-Davidson XLC 1200
'07 BMW R1200GS Adventure (i Köln)
Re:
Gjensidige tar kr. 1.302,- per år av meg for ansvar og full kasko (HD 1200, men ikke direkte trøtt).quantumduck wrote:....
Det må jo være fordi de priser etter cc og ikke hk. Skulle vært artig å hørt hva de tok for en trøtt 1200 HD.
...
Og de priser etter cc, men kanskje ikke slik mange tror. En 1000 cc er ofte rimeligere enn en 600 cc av samme merke. Hvorfor? Jo, fordi det er flere unge som kjøper 600 cc (billigere i innkjøp), og tradisjonelt er de mer utsatt for ulykker. Nå er jo den trenden i ferd med å snu, og har vel allerede gjort det. Siden det stadig er flere 40, 50-åringer på MC går ulykkesstatistikken for disse opp, men dessverre går ikke statistikken for yngre førere tilsvarende mye ned. Selskapene følger godt med. Tro ikke annet. Så lenge det er et marked å melke, kommer de til å gjøre det.
Et enkelt vurdering: Jeg betaler altså 1.302 kr. Ut fra den totale ulykkesstatistikken m.m. har jeg sannsynligvis for mye rabatt, men de vet at en gamling som meg er en sikker betaler, samtidig som de ut fra bilforsikringer m.m. regner det som usannsynlig at de noen gang må betale meg noe som helst. OK, jeg har altså egentlig for mye rabatt. Og hvordan skal de hente den inn? Jo, det gjør de ved å legge negativ rabatt på yngre MC-førere. Så lenge disse er villig til å betale svinedyrt kommer selskapet godt ut av det. De beholder en gammel, sikker kunde som har mange forskjellige forsikringer.
Re:
Selskapene som er uthevet sa adjø da jeg fortalte dem fødselsdatoen min. Disse vil ikke ha førerer under 23 år, helst ikke under 30 som jeg forsto på noen av dem.Svennis wrote:Ganske mange selskap nå da:
If...
Vesta
Enter
Gjensidige
Sparebank 1
Tennant
Trygg Hansa
Storebrand
Terra
Selskapet skrevet i blått er det selskapet jeg anbefaler til alle som er unge og vil kjøre tung sykkel. De var nesten 10 000 billigere enn Gjensidige, og de opererer fortsatt med vekt/hk når de regner ut prisen. Men jeg har aldri sagt det er billig, da jeg betaler 18 000 for full kasko på min.
Re: Forsikringer på Mc
Hvor mye bonus har du da FV?
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750