Cdi fjernig, trimm..? eller...

Prat om lett MC.
Post Reply
Trulso

Cdi fjernig, trimm..? eller...

Post by Trulso »

Hei jeg fjernet cdi sperren min hær om dagen, noe som var verd d. men nå lurer jeg på om d egentlig går under trimming? sykkeln får jo bare 0,4 hk mer eller noe, og dette er jo bare en utslips plombe.. eller er det slikt at den går som treimmet og jeg kan bare fjerne alle plombene for den er jo trimmet lell, eller gjør forsikkringsselskapende forsjell på bare cdi og alle plombene?
ChristR

Post by ChristR »

Ja, det går som trim
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Trulso

Post by Trulso »

hehe, litt rart d dær, ettersom det egentlig ikke gjør noen forsjell... :?
Men tar en lett skade av og kjøre uplombert i bare noen hundre meter uten større dyse?
TDK

Post by TDK »

Trulso wrote:hehe, litt rart d dær, ettersom det egentlig ikke gjør noen forsjell... :?
Men tar en lett skade av og kjøre uplombert i bare noen hundre meter uten større dyse?
Det er litt rart ja, men sjansen for å bli tatt for å kjøre kun uten denne plomben er veldig liten!

Hvis du kjører helt uplombert, altså uten plombe i potta osv, burde du få ny dyse så fort som overhode mulig.... Men hvis det kun gjelder CDI plomba, så trenger du skjeldent ny dyse...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
fr1g1

Re: Cdi fjernig, trimm..? eller...

Post by fr1g1 »

Trulso wrote:Hei jeg fjernet cdi sperren min hær om dagen, noe som var verd d. men nå lurer jeg på om d egentlig går under trimming? sykkeln får jo bare 0,4 hk mer eller noe, og dette er jo bare en utslips plombe.. eller er det slikt at den går som treimmet og jeg kan bare fjerne alle plombene for den er jo trimmet lell, eller gjør forsikkringsselskapende forsjell på bare cdi og alle plombene?
det med 0,4hk mer er vel noe du selv har funnet på. dette stemmer iallefall ikke. Å ta vekk plomba i CDI'en gir ikke noe flere hk. Plomba i cdi'en gjør at effektkurva er mindre hissigere. tenningen er noen steder i registeret stilt inn for å tenne litt for sent i forhold til når stempelet er åppe. ved å fjerne denne plomba vil motoren ha riktig tenning hele veien, og man vil få et bedre drag over hele registeret. (spesielt bunndrag) Denne plomba gjør også at turtallsperra stopper ved 10500 i stedet for 9500.
Honda NSR
Jollymoto, FP-CDI, 140 dyse, Powerfilter, Modifisert eksosventil
Hookie

Re: Cdi fjernig, trimm..? eller...

Post by Hookie »

fr1g1 wrote:
Trulso wrote:Hei jeg fjernet cdi sperren min hær om dagen, noe som var verd d. men nå lurer jeg på om d egentlig går under trimming? sykkeln får jo bare 0,4 hk mer eller noe, og dette er jo bare en utslips plombe.. eller er det slikt at den går som treimmet og jeg kan bare fjerne alle plombene for den er jo trimmet lell, eller gjør forsikkringsselskapende forsjell på bare cdi og alle plombene?
det med 0,4hk mer er vel noe du selv har funnet på. dette stemmer iallefall ikke. Å ta vekk plomba i CDI'en gir ikke noe flere hk. Plomba i cdi'en gjør at effektkurva er mindre hissigere. tenningen er noen steder i registeret stilt inn for å tenne litt for sent i forhold til når stempelet er åppe. ved å fjerne denne plomba vil motoren ha riktig tenning hele veien, og man vil få et bedre drag over hele registeret. (spesielt bunndrag) Denne plomba gjør også at turtallsperra stopper ved 10500 i stedet for 9500.
Så det kan altså ikke regnes som trim? ettersom du ikke får noen flere HK?
Honda NSR -98 mod.
Bonnis
MC: Honda X11

Post by Bonnis »

Jo, for du har jo endret i hvordan ytelsene intrer, du mister ikke lenger effekt på 6000 (eller hva det er). Du har jo nå fjernet en utslippsplombe, og plomber skal jo ikke fjernes. ;)
Hookie

Post by Hookie »

Bonnis wrote:Jo, for du har jo endret i hvordan ytelsene intrer, du mister ikke lenger effekt på 6000 (eller hva det er). Du har jo nå fjernet en utslippsplombe, og plomber skal jo ikke fjernes. ;)
Men de kan jo umulig merke det hvis den ikke overstiger 15hk?
Honda NSR -98 mod.
Bonnis
MC: Honda X11

Post by Bonnis »

Veldig usannsynlig, ja. Om de ikke har måleinstrumenter for utslipp, noe jeg tviler på de har/evt. vil bruke.

Så det er værsågod å fjerne den! :D
fr1g1

Post by fr1g1 »

Sansynligheten for at du blir tatt pga. cdi'en er lik 0.
Sannsynligheten for at du i det heletatt blir tatt for trim av en lett-mc er veldig liten. Det eneste er at det er mye lettere å kjøre for fort (over fartsgrensene) hvis du har trim. Derfor kan du fort bli tatt for å kjøre for fort. med mindre du kan beherske deg da..det sliter iallefall jeg med:P
Honda NSR
Jollymoto, FP-CDI, 140 dyse, Powerfilter, Modifisert eksosventil
Post Reply