Kjøreantrekk i sommervarmen

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Kjøreantrekk i sommervarmen

Post by Lølle »

Med sommervarmen i sikte kunne jeg tenke meg å høre om noen har gode råd.
Jeg kjører i Rukka-dress (tekstil, ikke skinn) med ryggskinne under, støvler, hjelm og hansker er en selvfølge. Ryggskinna gjør jo sitt til å forsterke varmen under snippen, men enten kjører jeg med sikkerhetsutstyr eller jeg tar bilen. Dette blir selvfølgelig varmt, så antrekket under dressen blir for spesielt interesserte... boxeren og t-skjorte.
Er det noen som har gode råd for varme dager - som jeg gjerne vil ha mange av?? Spesielt undertøy som gjør saken bedre el.?
Bare så det er klart, ingen klager på varmen fra meg!
sammyboy

Post by sammyboy »

Tynt ullundertøy som holder fuktigheten vekke kan jo være fint så slepper en å bli alt fo klam og ekkel... ulltruser finnes også...
Lølle

Post by Lølle »

Ja, det sies så... men det høres også varmt ut... :oops:
FV

Post by FV »

Jeg har kjøpt meg bukse med glidelås i knærne, så den kan brukes som shorts :D
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Ville ikke brukt ull under, men noe annet superundertøy som ikke blir søkkvått. En snokerunde på sportsbutikk kan gjerne gi noen ideer?

Sommerhansker er fint, og det er lov å ikke lukke jakken helt igjen i halsen, slik at man får litt lufting. Er det ingen glidelåser til lufting på jakken? Det finnes på en del tekstilklær.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Utstyr til å kjøre i på sommerstid er en historie for seg selv.
Det skal være behaglig å ha på, men fortsatt ivareta sikkerheten.

Min mening er at en sjåfør som "koker" pga varmen er en dårlig sjåfør, og da kan alt det tunge og tildels tette sikkerhetsutstyret faktisk virke mot sin hensikt for har man har fokus på hvor varmt, klamt og ille det er i stedet for å ha fokus der hvor det skal være, kan det fort gå galt.
På de varmeste dagene forsøker jeg å finne en gylden middelvei, og jeg har derfor ulikt utstyr å bytte på slik at jeg finner et akseptabelt komfort/sikkerhetsnivå.
Bhrsrk

Post by Bhrsrk »

Jeg har ullundertøy for de litt kjøligere dagene, og noe nettingundertøy (rolig nå, jeg har samboer :smt104) i meraklon fra Brynje.

Nettinggreiene funker greit nok, men jeg skulle gjerne hatt noe som virket enda mer kjølende. Det aller beste er å kjøre raskere… ;)
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

Bruke ikke noe fancy undertøy jeg ,kun vanlig underbukse og tskjorte. Så har jeg på MCbukse ,ryggskinne og MCjakke. En jakke med lufting er jo veldig kjekt å ha ,samme med bukse.
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

For å sitere onkelen min en gang vi var på Honda-demonstrasjon og måtte kjøre i kolonne:"Det er altfor varmt til å kjøre så sakte!"

Jeg bruker bokser og t-skjorte under skinndressen på det varmeste. Blir sjelden for varmt for meg :)
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Ellers finnes det vel utstyr som er spesiallagd for varme dager også, feks:

http://www.dainese.com/eng/articolo.asp ... lo=1734992

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

http://www.rukka.com/lfashion/rukka/ruk ... pand=1.6.1

Ellers gir jeg egentlig litt F. Svett blir man uansett om solsteiken står på som verst.
Kjitta8648
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.

Post by Kjitta8648 »

Go commando. 8)
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Du kan jo prøve det med skinndress. Tviler på du sier det igjen :lol:
2Fazt

Post by 2Fazt »

Kjøp LindSTRands. Den jeg har er ihvertfall genial. Uttagbart vinterfor og regnfor i jakke og bukse. Alldri blitt kald eller våt.
Jakka har glidelås opp hele armen og på skuldrene som slipper luft inn. Buksa har glidelås på lårene. Bra hele året . Funker dårlig til r-sykkel da...
Sjekk ut jofama.no

Stram wire!
Stram wire!

før 1999 Yamaha R6
nå 2004 KTM 525 EXC Supermotard
Lølle

Post by Lølle »

Takk for mange svar, det er bare å pøse på... det er antagelig fler enn meg som kan ha nytte av tips for varmen. :-)
Kjørebukser i shorts-stil var ny :-)
Superundertøy bør være en mulighet, ja.
Det er litt lite luftinger på Rukka'n synes jeg.
Enig med banditbiker, det blir varmt i toppen med alt utstyret, men jeg har liten lyst til å droppe utstyr også.
Bhrsrk: Netting hørtes frekt ut.. :shock: :lol:
ATWog Gixxerman: interessant, takk.
Litt enig i oppsummeringen din Gix, kjøre må man jo (Hvis bare Honda kunne levere det de har solgt... :evil: ) Bare på jakt etter en behagelig tur i varmen ;-) Jeg trenger ikke lide bare fordi jeg skal ha det morsomt.
Noterer den for neste gang, 2Fazt.
Keep it comming! :-)
Post Reply