Kø i kø-kjøringen

Prat om tung MC.
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

Asfaltkongen wrote:
Er ikke alle veier hvor det er like snevert mellom feltene som på Mosseveien :wink: . 60 km/h mellom bilene er ikke uvanlig på de større veiene i Oslo. Da er det også snakk om god plass mellom bilene.
Helt uproblematisk så lenge det er plass til både deg og han som plutselig vil skifte fil ...

Må også innrømme at jeg prioriterer å være oppmerksom foran og ikke bak når jeg splitter. Er ikke så redd for å få en bil i rævva når jeg ligger mellom filene. Om en stakkar må vente 30sek lengre før jeg skjønner at han vil forbi får bare være. Sorry, men såpass egoistisk er jeg.
Bizcocho
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm

Post by Bizcocho »

quantumduck wrote:Om en stakkar må vente 30sek lengre før jeg skjønner at han vil forbi får bare være. Sorry, men såpass egoistisk er jeg.
Det er forståelig. Jeg snakker om å ligge bak en motorsyklist igjennom f.eks hele Festningstunnelen.

Postingen min var ment som en hyggelig oppfordring til de som kjører mc igjennom Oslo tunnelen om å ta hensyn til de andre motorsyklistene som kommer bak. De som kjører sykkel til jobb mellom køen, gjør nok dette for å komme seg fortere hjem. Da synes jeg også at de bør ta hensyn hvis det kommer noen bak, som enten har mindre sykkel og kan komme seg mellom trangere passasjer eller har litt mer erfaring - som også ønsker å komme seg fortere hjem, i stedet for å ligge å trøkke bak andre MCer eller ta unødvendige sjanser ved å vingle mellom feltene/bilene for å komme seg forbi.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
quantumduck

Post by quantumduck »

Bizcocho wrote:
quantumduck wrote:Om en stakkar må vente 30sek lengre før jeg skjønner at han vil forbi får bare være. Sorry, men såpass egoistisk er jeg.
Det er forståelig. Jeg snakker om å ligge bak en motorsyklist igjennom f.eks hele Festningstunnelen.

Postingen min var ment som en hyggelig oppfordring til de som kjører mc igjennom Oslo tunnelen om å ta hensyn til de andre motorsyklistene som kommer bak. De som kjører sykkel til jobb mellom køen, gjør nok dette for å komme seg fortere hjem. Da synes jeg også at de bør ta hensyn hvis det kommer noen bak, som enten har mindre sykkel og kan komme seg mellom trangere passasjer eller har litt mer erfaring - som også ønsker å komme seg fortere hjem, i stedet for å ligge å trøkke bak andre MCer eller ta unødvendige sjanser ved å vingle mellom feltene/bilene for å komme seg forbi.
Helt enig! Selvfølgelig skal man slippe hverandre frem. Men ved lanesplitting legger jeg litt mer vekt på det som skjer foran meg enn ved vanlig kjøring. Det unner jeg han foran meg å gjøre også. Dog, nå som jeg vet at Asfaltkongen kan komme dundrende bakfra i 60 skal jeg jaggu passe på litt ekstra der også ;-)

De som konsekvent kjører for sakte gjennom Festningstunellen vil nok dø ut av seg selv etterhvert ... jeg kjører som regel over, siden lufta er så dårlig. Er ingen mester-splitter selv, men når jeg engang roter meg nedi der ser jeg mye rart jeg også. Kanskje det kommer av for lite oksygen til hjernen? Fordelen er at det er mange felt og det går an å komme forbi en slik propp. Dog er det godt gjort å kjøre hele tunellen uten å merke at man er i veien.
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Kommer det noen bak og tar meg igjen skal vedkommende slippes forbi, så greit er det.

Og siden jeg bare kjører lett MC betyr det at jeg får en bølgebryter med nok lyd til å skape plass for meg også. Takk skal dere ha, folkens.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Noe jeg har lagt merke til en del dager nå innover mot byen(Oslo) er at det er svært få syklister som følger flettemønster når flere sykler ligger bak hverandre. Dette førte til idag morges at tre syklister foran meg lå på linje, så jeg la meg til høyre. Vips så fiser det plutselig en daff 125/250 chopperliknende sak forbi på venstresiden min. Selv syntes jeg slikt er respektløst, men mulig jeg bare er rar :roll: Visste han var bak meg, men så ikke i speilet akkurat da. Han prøvde å lure seg forbi enda en også, en Fireblade, men han klarte å "lukke døra" så da måtte jeg le litt :lol: Selv følger jeg hvertfall denne metoden:

Kjører flere syklister på rekke og rad i kollektiven, skal man IKKE kjøre forbi om han/de foran deg ikke tydelig viser at de vil ha deg forbi.

... meeen, kan jo være han karen trodde jeg mente at jeg ville ha han forbi selvom jeg egentlig mente å starte på mønsteret som de foran selvsagt fucka opp.

Jaja, får vel se hva morgendagen bringer :lol:
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:Noe jeg har lagt merke til en del dager nå innover mot byen(Oslo) er at det er svært få syklister som følger flettemønster når flere sykler ligger bak hverandre. Dette førte til idag morges at tre syklister foran meg lå på linje, så jeg la meg til høyre. Vips så fiser det plutselig en daff 125/250 chopperliknende sak forbi på venstresiden min. Selv syntes jeg slikt er respektløst, men mulig jeg bare er rar :roll: Visste han var bak meg, men så ikke i speilet akkurat da. Han prøvde å lure seg forbi enda en også, en Fireblade, men han klarte å "lukke døra" så da måtte jeg le litt :lol: Selv følger jeg hvertfall denne metoden:

Kjører flere syklister på rekke og rad i kollektiven, skal man IKKE kjøre forbi om han/de foran deg ikke tydelig viser at de vil ha deg forbi.

... meeen, kan jo være han karen trodde jeg mente at jeg ville ha han forbi selvom jeg egentlig mente å starte på mønsteret som de foran selvsagt fucka opp.

Jaja, får vel se hva morgendagen bringer :lol:
Hvorfor ikke? Man kan vel kjøre forbi "mellom feletne" på samme måte som man kjører mellom biler om det går sakte?

AtW
rerell

Post by rerell »

Gixxerman wrote:Vips så fiser det plutselig en daff 125/250 chopperliknende sak forbi på venstresiden min. Selv syntes jeg slikt er respektløst [...] Han prøvde å lure seg forbi enda en også, en Fireblade, men han klarte å "lukke døra" så da måtte jeg le litt :lol:
Ser ut som något som kunde stått på ett bilforum, bara byta ut "Fireblade" mot tjaa.. "pickup". :wink: Varför är det respektlöst att köra förbi motorcyklar, men helt ok att köra förbi bilar?
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

rerell wrote: Ser ut som något som kunde stått på ett bilforum, bara byta ut "Fireblade" mot tjaa.. "pickup". :wink: Varför är det respektlöst att köra förbi motorcyklar, men helt ok att köra förbi bilar?
Godt poeng..!

+1 8)

EDIT: Personlig gir jeg en lang f.. i om de foran meg (enten det er bil eller mc) "har lyst til" å slippe meg forbi. Kjører de for seint, kjører jeg forbi uansett. Jeg er tross alt konge på veien :lol:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
moonlit

Post by moonlit »

Ang. å slippe forbi andre motorsyklister når man lanesplitter, så tenk på at man ikke kan se i bakspeilet like ofte som ellers; et halvt sekunds distraksjon fra det som skjer foran deg kan være fatalt. Jeg ser i speilet, men det kan godt gå et minutt eller mer fra gang til gang.

og kjapt om teknikk: jeg kniper med knærne og er bevegelig i overkroppen, kjører på høyt turtall både for å lage lyd og kunne akselerere kjapt, har på fjernlys og blinker konstant til venstre når jeg lanesplitter.

Nå er jeg en av de kjappeste mellom filene, så det er stort sett jeg som evt. venter på å komme forbi, men det gjør meg ingenting å ligge bak ... Unntaket er hvis de ikke tør å kjøre forbi, og IKKE benytter sjansen til å se i speilet og evt. gjøre plass til oss som er tøffere (eller har smalere sykler ;)
Bizcocho
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm

Post by Bizcocho »

moonlit wrote:Unntaket er hvis de ikke tør å kjøre forbi, og IKKE benytter sjansen til å se i speilet og evt. gjøre plass til oss som er tøffere (eller har smalere sykler ;)
Akkurat!
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Babelfisken

Post by Babelfisken »

moonlit wrote:Ang. å slippe forbi andre motorsyklister når man lanesplitter, så tenk på at man ikke kan se i bakspeilet like ofte som ellers; et halvt sekunds distraksjon fra det som skjer foran deg kan være fatalt. Jeg ser i speilet, men det kan godt gå et minutt eller mer fra gang til gang.
Det er ikke så ofte jeg lane splitter om dagen, en fordel ved å jobbe og bo på landet, så gårsdagen var første skikkelige test. Jeg må innrømme at jeg ikke så veldig mye i speilet, det er litt for mye spennede som skjer foran og på siden til det. Når det er sagt er jeg blant de smaleste så det er ikke ofte jeg blir tatt igjen.

Er jo helt enig med deg der, det er først og fremst de som ikke tør og samtidig ligger midt på stripa som vi snakker om her.
quantumduck

Post by quantumduck »

rerell wrote: Ser ut som något som kunde stått på ett bilforum, bara byta ut "Fireblade" mot tjaa.. "pickup". :wink: Varför är det respektlöst att köra förbi motorcyklar, men helt ok att köra förbi bilar?
Hvis MC'ene ligger i godt driv i kollektivfeltet mens bilene står i kø er det ihvertfall en viss forskjell på situasjonen ... Hvis alle står i samme kø er det vel en grunn til mc'ene foran ikke kjører forbi selv, så poenget med å passere og legge seg som første mc er ikke så stort. Men hvis det går an å passere videre forbi bilene foran også er det vel bare å kjøre på? Kan jo f.eks. hende man er komfortabel med å splitte køen i 60 mens de andre mc'ene synes det er greit å lunke avgårde i 40?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Tror enkelte her har misforstått hva jeg skriver. Det er ingen som kjører for sent jeg snakker om. Det er når det er jevnt driv i kollektiven innover mot byen, altså at man ligger i rundt 80km/t og det er biler og busser og fandens oldemor som er foran i kollektiven, og disse kjører dere vel ikke forbi i den farta, om det er kø i de vanlige feltene ? Da skal man jo for pokker meg legge seg i flettemønster, og når enkelte driver og fiser forbi innimellom der, så reagerer jeg. Da ser hvertfall jeg på det som at jeg har en bil foran meg, og da respekterer jeg motorsyklisten/e som ligger foran meg, og da følger jeg bare etter og prøver å holde avstand og alt det der.

Noen som DA skjønner mitt poeng ?
quantumduck

Post by quantumduck »

Gixxerman wrote:Tror enkelte her har misforstått hva jeg skriver. Det er ingen som kjører for sent jeg snakker om. Det er når det er jevnt driv i kollektiven innover mot byen, altså at man ligger i rundt 80km/t og det er biler og busser og fandens oldemor som er foran i kollektiven, og disse kjører dere vel ikke forbi i den farta, om det er kø i de vanlige feltene ? Da skal man jo for pokker meg legge seg i flettemønster, og når enkelte driver og fiser forbi innimellom der, så reagerer jeg. Da ser hvertfall jeg på det som at jeg har en bil foran meg, og da respekterer jeg motorsyklisten/e som ligger foran meg, og da følger jeg bare etter og prøver å holde avstand og alt det der.

Noen som DA skjønner mitt poeng ?
Det høres jo ikke akkurat ut som noen typisk trygg forbikjøring, og også helt formålsløs.

Når man kjører i flette heter det seg at hver sykkel "eier" plassen til siden for seg, noe jeg synes er greit å huske på v. vanlig kjøring også. Skal man passere en sykkel i samme kjørefelt må man være helt sikker på at vedkommende vil holde sporet, dvs. helst at man blir sluppet forbi eller ihvertfall at man har klart å vise den andre helt tydelig at man har tenkt å kjøre forbi. Å sikksakke seg gjennom en hel flette på denne måten høres ganske omstendelig ut, i beste fall ... for ikke å si farlig og idiotisk. Bedre å passere på venstre side, hvis forbikjøring gir mening i det heletatt der og da.
HDmann
MC: Harley-Davidson XLC 1200
'07 BMW R1200GS Adventure (i Köln)

Re: Kø i kø-kjøringen

Post by HDmann »

Skal ikke si så mye om det å kjøre mellom bilene, men... Forbikjøring til høyre er forbudt, enten det gjøre med sykkel eller bil. Det skal faktisk ganske mye til for å kunne kjøre lovlig for "mellom bilene", men hvordan loven håndheves varierer fra by til by. Og når jeg hører tall som 60 km/t får jeg grøss.

Ellers skal ikke MCer flettekjøre. Aldeles ikke . I svinger skal/kan man bruke hele kjørefeltet. Ellers skal man ligge til venstre, mot midtstripen (der bilene har venstrehjulet). Men, dersom man kjører i en gruppe er situasjonen en annen. Da kan man flettekjøre. Når jeg kjører i kollektivfeltet på vei til jobb kjører jeg aldri i eg gruppe med vilt fremmede MC'er. Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Hvordan i huleste skulle jeg vite hvilket syn de har på flettekjøring.

Når man flettekjører så skal alltid første og siste sykkel ligge til venstre mot midtstripen. Det betyr f.eks. at når det er 4 sykler i en gruppe, så kan bare en av dem kjøre godt ut til høyre. Og den stakkaren som ligger bakerst må holde 3 sekunders avstand til sykkelen foran. Er man derimot 3 eller 5 kan man danne en fin flette. I svinger skal gruppen oppløses (snbakker ikke om slakke svinger). Da skal hver MC kunne bruke hele kjørefeltet, noe som betyr at hele feltet strekkes.
Post Reply