løst bakdrev

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Dexter
MC: Kawazaki ZX6R Ninja, '99 mod

løst bakdrev

Post by Dexter »

Har nettop kjøpt en ZX6R, etter at jeg fikk sykkelen hjem oppdaget jeg at bakdrevvet kan rikles på, men bakhjulet sitter som det skal. Det er ikke mye det er snakk om, men skal det være slik? Skal bakdrevet være helt fast? (regner jo med det men likevel)
Muffinman
MC: `00 929 Fireblade

Post by Muffinman »

Da er det nok et lager som er gåent. Skiftes snarest.
:)
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

det skal kunne flyttes litt.. bosset til drevet er løst, og bak der sitter det noen gummiklosser for mere behaglig igangkjøring og giring..
leser du litt i "bloggen" min kan du se bilde av disse...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
sp1

Post by sp1 »

Hvertfall på hjulet mitt er drevet festet til en del av hjulet som sitter på noen innvendige gummiputer mot resten av hjulet, som igjen er festa til akslingen. Dette for å forhindre at rykk og napp og vibrasjoner skal overføres fra kjedet til hjul og aksling.

På sykler med denne løsningen går jeg ut i fra det alltid vil være mulig å bevege drevet noe i forhold til hjulet. Men, som med alt annet, hvis det er for mye må disse putene byttes..

Så, på min sykkel skal ikke bakdrevet være HELT fast..
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

Image

Image

Sånn er det på min ZX6R
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Muffinman

Post by Muffinman »

Om det er slakke sideveis er det fremdeles et gåent lager. Er slakken i samme retning som hjulet roterer er det ganske riktig rykkutjevnerne som har skylden.
Loffen
MC: Kawasaki ZX6R 99/00

Post by Loffen »

Muffinman wrote:Om det er slakke sideveis er det fremdeles et gåent lager. Er slakken i samme retning som hjulet roterer er det ganske riktig rykkutjevnerne som har skylden.
Nja skal tillate litt sideveis slark. På min sykkel er det hvertfall ingen lager som har med drevet og rykkutjevneren å gjøre. Kanskje du skal utdybe hvilket lager du tenker på?
Muffinman

Post by Muffinman »

Tja. Når du tar av bakhjulet tar du også av delen som bakdrevet er festet på. I den delen står det et lager. Ihvertfall på 1994 CBR1000F, 1999 R6 og 2000 Fireblade. Jeg har byttet dette lageret på 1000`en og 900`en. Som regel er dette lageret noe større enn hjullagrene, bortsett fra indre diameter naturligvis. På CBR1000`en måtte jeg gjøre jobben på Camping Moto i sør-Frankrike siden det tok kvelden når jeg var på hjemtur fra Spania i 1998.

Tror du enten må se etter en gang til, eller slenge opp et bilde av løsningen på din sykkel.

:)
Loffen
MC: Kawasaki ZX6R 99/00

Post by Loffen »

Da er det nok litt annerledes på min sykkel.
Muffinman

Post by Muffinman »

Image

;)
Post Reply