

De fleste som kjøper en helt ny moped fra forhandler kjøper de med plomberinger som tillfred stiller kravene til Staten Norge, nemlig at de ikke skal gå fortere enn den magiske 45km/t.
De fleste mopeder har en blombering i eksos anlegget, som regel i svanehalsen (den første delen av eksos anlegget som går ut av sylinderen). Den kan du enten fjerne, men du kan også kjøpe eff.anlegg til sykkelen så slepper du og ta vekk den plombering og du har det orginale eksosanlegget liggende om du skulle være så uheldig og bli stoppet av biltilsynet og må på visning!
Eff.anlegg får du i mange former og prisklasser, alt i fra 1000kr til 3000kr.

Eksempel:
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... cts_id=119
Alt etter dreving og div, så skal en gjennomsnittlig "Racing Moped" klare rundt 90km/t med uplombert eksosanlegg eller eff.anlegg.
[Brukte en Aprilia RS50 som eksempel]
Sylinder
Om du er ute etter å ha "det lille ekstra" så er en trim sylinder akkurat det du trenger! Som med eff.anlegg så er det store pris og kvalitets forsjeller her.
Prisene ligger på rundt 1000kr til 4000kr. Avhenger en del på kvaliteten, men du får sylindere som holder for rundt 1500kr. Noe jeg vil anbefale.
Sylinder forbedrer bunndraget (2 stempelringer = mer kompresjon = bedre bunndrag) toppdraget, og øker toppfarten!

http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ucts_id=28
Veiv
Om du kjøper en trimsylinder med over 15hk, vil jeg annbefale deg og kjøpe en trim veiv i tilleg! Trim veiver er balansert opp til å takle høyere turtall en orginale. Den orginale i AM6 motoren tåler vell ca 14000rpm, og om du kjøper en trim veiv så er den somregel balansert opp til over 15000rpm, noen opp i hele 18000rpm!
Prisen avhenger som alt annet av trim på kvalitet og slitestyrke her også. Får veiver for ca 1000 lappen, og de helt opp i 2-3000 kr.

http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ucts_id=12
Forgasser!
Forgasser er nesten et MUST om du skal trimme skikkelig! Forgasseren gir motoren mer bensin og luft, som igjenn gir høyere effekt. Det gir ikke mye effekt med å ha bare ha eff.anlegg og forgasser, med du vil ha skikkelig effekt ut av en motor med sylinder og eff.anlegg bør du nesten ha en større forgasser enn det som er der orginalt.
Du får forgassere ifra 19-28mm. Større dyse er også nødvendig.

http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... =1_6_37_38
Tenning
Er du utrolig kresen, så er trimtenning tingen for deg!
Har du "trim tennplate", trim coil, får mer variable tennkurver, høyere spenning på pluggen, sterkere gnist og bedre forbrenning. Videre gir det bedre akselerasjon og bedre respons.

http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... 1_6_48_568
Clutch
Clutch er også et must om du trimmer skikkelig!
Med orginal clutchen vil du få en del sluring, dvs at den får bare høyere turtall men den går ikke fremover på en måte. Kjøper du en trim clutch (lameller og fjører) så slipper du unna den sluringen og sykkelen vil gå mye bedre på høyere turtall!

http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ath=1_6_45
Delene som er linket til er tatt i utgangspunkt av Aprilia RS50, men om du leter i menyen til høyre så finner du din sykkel

Andre gode trim sider til moped:
http://www.speedoptions.com
http://www.crash.no
http://www.mc-deler.no
Om dere har noen spørsmål om trimming, så kan dere spørr i denne tråden


Tror jeg skal ha dekt det meste innen trimming nå, men vær så snild rett på meg om jeg tar grovt feil noen plasser. Er jo ikke helt proff på dette feltet heller

Mvh Crab

MC-Forumet.no er på ingen måte ansvarlig for følgene ved trimming.