
protest mot 45 km/t regelen for moped.
Re: protest mot 45 km/t regelen for moped.
Det er jo en grunn til at det eksisterer en grense da, mye på grunn av opplæringen. Sier ikke at akkurat 45 km/t er den rette, men det skal være en klar forskjell mellom moped og lett-mc 


Re: protest mot 45 km/t regelen for moped.
Er selv av den oppfatning at 45kmt grense er direkte trafikkfarlig.
Bor selv på vestlandet med trange ,svingete veier, og jeg må si jeg føler med mopedistene som blir presset ut i grøftekanten av morgentrøtte bilister i 60 sonen.
Vi burde ha fartsgrense på 80 for vanlige mopeder ,mange av disse er jo motorsykler mht bremser og dempere etc.
På små scootere ol. burde det vært en "knallert-klasse" som i Danmark.
Har selv kjørt mye moped i min ungdom ,og vanligvis det første vi gjorde var å få på trimsylinder og nye dyser, og da gikk jo mopedene glatt i 80. Ser at dette også er ganske utbredt i dag og
Bor selv på vestlandet med trange ,svingete veier, og jeg må si jeg føler med mopedistene som blir presset ut i grøftekanten av morgentrøtte bilister i 60 sonen.
Vi burde ha fartsgrense på 80 for vanlige mopeder ,mange av disse er jo motorsykler mht bremser og dempere etc.
På små scootere ol. burde det vært en "knallert-klasse" som i Danmark.
Har selv kjørt mye moped i min ungdom ,og vanligvis det første vi gjorde var å få på trimsylinder og nye dyser, og da gikk jo mopedene glatt i 80. Ser at dette også er ganske utbredt i dag og

----------------------------------------------------
B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Re: protest mot 45 km/t regelen for moped.
Hvis de skal kjøre i 80 må opplæringen være tilpasset dette, er mopedistene klar for å betale for den merkostnaden dette medfører da? 


- Olav'en
- Posts: 1992
- Joined: 06 Jun 2005 20:51
- MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar* - Location: Adrenalin hovudstaden - Voss
Re: protest mot 45 km/t regelen for moped.
Trenger ikkje trimme for å følge trafikken da. so pengene ein bruker på trim går til lappen.Winalot wrote:Hvis de skal kjøre i 80 må opplæringen være tilpasset dette, er mopedistene klar for å betale for den merkostnaden dette medfører da?
Intill dei får tak i meir penger og trimmer mopedene enda meir, "mykje" vill ha meir...
Re: protest mot 45 km/t regelen for moped.
ja nå er jeg spent på hvordan det gikk..
Ford Escort mk2 som skal bli Cosworth
Ford Escort mk4 som er bulka
Ford Escort mk4 som er bulka
Re: protest mot 45 km/t regelen for moped.
Vi som kjører (eller har kjørt for min del) 125 kubikkere er vel ikke alltid helt ukjent med trimming, og vi kan da fint følge trafikken i Norge uten noen modifikasjoner... 


Re: protest mot 45 km/t regelen for moped.
Det går fint ved å fjerne blomberingene på de nyeste mopedene også, men da strider det mot norsk lov. Det jeg irriterer meg mest over! Hvorfor skal en stappe alt mulig dritt i potta? La de gå det de går fabrikk orginal, ikke ødelegg gleden totalt og skap farlige traffsituasjoner.Winalot wrote:Vi som kjører (eller har kjørt for min del) 125 kubikkere er vel ikke alltid helt ukjent med trimming, og vi kan da fint følge trafikken i Norge uten noen modifikasjoner...
Opplæringen på moped før var jo laaaaaangt mindre en hva den er i dag, fikk jo lappen på skolen for 100 lappen nesten!
Da fikk vel mopedene gå det de gjorde så vidt jeg vet.

- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Re: protest mot 45 km/t regelen for moped.
Er det gretne veivesengubber som har fastsatt 45 km regelen for moped da ? Rett skytset mot politikerene i det tilfellet ihvertfall, det er de som har bifalt EU direktivet. Mopeder burde kunne kjøre ihvertfall 60km/t syntes jeg.
Re: protest mot 45 km/t regelen for moped.
Fjern mopeder heeeelt, og la det kun bli lett-mc. Sett ned prisene litt på lett-mc.
Da er det vel en del som begynner å grine, for da har de plutselig ikke råd til transportmiddel som 16-åring. Javel, tenker jeg da. Er det en selvfølge at alle 16-åringer SKAL ha noe å kjøre på?
Man får da et luksusproblem, kort og godt.
Da er det vel en del som begynner å grine, for da har de plutselig ikke råd til transportmiddel som 16-åring. Javel, tenker jeg da. Er det en selvfølge at alle 16-åringer SKAL ha noe å kjøre på?
Man får da et luksusproblem, kort og godt.
Re: protest mot 45 km/t regelen for moped.
hvordan gikk protesten? ble det noen avis-artikkel? hvor mange deltok?
Re: protest mot 45 km/t regelen for moped.
Sannsynligvis fordi du kjører 125 selvWinalot wrote:Jeg er helt enig med Gixxerman på dette faktisk


- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Re: protest mot 45 km/t regelen for moped.
http://www.mb.no/lokalenyheter/article2791273.ece
http://www.mopedportalen.com/forum/inde ... pic=139311
http://www.mopedportalen.com/forum/inde ... pic=139311
Ford Escort mk2 som skal bli Cosworth
Ford Escort mk4 som er bulka
Ford Escort mk4 som er bulka
Re: protest mot 45 km/t regelen for moped.

Bra noen tar tak i det, istedenfor å kun ergre seg over problemene!
Var vel passe morsomt å hisse opp bilførere også?

Bestod oppkjøring 18 juni - 2007!
Honda XR 125
Honda XR 125
Re: protest mot 45 km/t regelen for moped.
Da kan jeg si at jeg har truffet på en person som støttet 45km/t regelen, han stoppet en venn av meg for trim før i dag.
Jeg og han begynte selvfølgelig å diskutere etter at jeg med drit i buksa sa at han latterliggjorde seg selv med å påstå de tingene som han sa. Endte opp med at han sa til meg at hvis jeg kunne dokumentere at det han påstod var feil og levere papirene på politistasjonen skulle han personlig ringe hjem til meg, gratulere og si han tok feil.
Jeg påstod følgende:
Etter 1. Januar 2005 kom det nye og strengere regler for opplæring, blant annet så har man de samme 4 trinnene som man har for bil.
Det er _IKKE_ lov med passasjer på under 10 år (tok dessverre feil) men akkuratt det burde _IHVERTFALL_ vært ulovlig
Det heter mopedførerkort, ikke mopedførerbevis
45km/t loven er ett EØS direktivt, ikke en norsk lov
Printet ut papirer på samtlige punkter fra vegvesen.no og trygg trafikk, men var dessverre ingen inne på politistasjonen når jeg skulle levere papirene. Fikk besjed om å komme igjen etter klokken 8 på tirsdag.
Edit: Litt for forrvirrende settning, kanskje
Jeg og han begynte selvfølgelig å diskutere etter at jeg med drit i buksa sa at han latterliggjorde seg selv med å påstå de tingene som han sa. Endte opp med at han sa til meg at hvis jeg kunne dokumentere at det han påstod var feil og levere papirene på politistasjonen skulle han personlig ringe hjem til meg, gratulere og si han tok feil.
Jeg påstod følgende:
Etter 1. Januar 2005 kom det nye og strengere regler for opplæring, blant annet så har man de samme 4 trinnene som man har for bil.
Det er _IKKE_ lov med passasjer på under 10 år (tok dessverre feil) men akkuratt det burde _IHVERTFALL_ vært ulovlig
Det heter mopedførerkort, ikke mopedførerbevis
45km/t loven er ett EØS direktivt, ikke en norsk lov
Printet ut papirer på samtlige punkter fra vegvesen.no og trygg trafikk, men var dessverre ingen inne på politistasjonen når jeg skulle levere papirene. Fikk besjed om å komme igjen etter klokken 8 på tirsdag.
Edit: Litt for forrvirrende settning, kanskje

Last edited by Eike_Oak on 26 May 2007 22:43, edited 1 time in total.
- Skyt her -