Bluetooth®, Intercom og Bike to Bike kommunikasjon

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
basse
Posts: 13
Joined: 29 Nov 2006 21:51

Bluetooth®, Intercom og Bike to Bike kommunikasjon

Post by basse »

Er på utkikk etter bike2bike til meg og fruen. Har kikket på autocom som etter jeg har forstått er noe av det beste. Men kunne tenkt meg trådløs overføring fra hjelm, ser ikke ut som autocom har dette derfor kikket jeg litt på denne saken her. http://www.bullfighter.no/product_info. ... cts_id=284 Er det noen som har noen erfaringer med slike ? Er dette noe og satse på ? På forrhånd takk.
K7 GSXR 750
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Bluetooth®, Intercom og Bike to Bike kommunikasjon

Post by Tvinitla »

Denne fungerer sikkert greit, men den har høytaler kun på ett øre. Etter det jeg har hørt fra andre er det en dårlig
løsning og gjør det vanskelig å høre ved større hastigheter.
Et annet problem med bluetooth i hjelmen er at de fleste har for liten batterikapasitet. Men jeg er sikker på at
bluetooth er løsningen for MC-kommunikasjon innen kort tid.

Jeg har Autocom intercom, fører - passasjer, med kabel til hjelmene. Dette er jeg veldig godt fornøyd med, veldig god
lyd selv ved høye hastigheter.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Bluetooth®, Intercom og Bike to Bike kommunikasjon

Post by Lølle »

Jeg har sett på denne, den er i handelen for lengst. Forhandler var ganske klar på begrensninger i høy hastighet.
Selv har jeg Autocom; kablet samband mellom fører og passasjer, tilkoblet blåtann til GPSen. MP3 og mobil er ikke noe problem, mobilen kan besvares ved trykk på skjermen eller autosvar. I tillegg har jeg push-to-talk for radiokontakt med annen sykkel. Det kan ikke Interphone imøtekomme, så vidt jeg vet. Man må velge mellom kontakt med andre sykler eller passasjer. Skulle gjerne hatt trådløst, men kablingen er ikke noe stort problem å håndtere i bruk.
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

Re: Bluetooth®, Intercom og Bike to Bike kommunikasjon

Post by s1lVa »

hørt mye bra om bluetooth intercom. du trenger en forsterker i sykkelen som andre også kobler seg til tror jeg. hørt noe om 700 timer standby, og 7 timer taletid. mer kan jeg ikke si :P husker ikke merket
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Bluetooth®, Intercom og Bike to Bike kommunikasjon

Post by Tvinitla »

s1lVa wrote:hørt mye bra om bluetooth intercom. du trenger en forsterker i sykkelen som andre også kobler seg til tror jeg.
Om du har bluetooth så slipper du ikke radioer (Walkie Talkie) på syklene dersom du skal ha Bike to Bike, bluetooth har vel maks. rekkevidde på ca 10 meter.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

Re: Bluetooth®, Intercom og Bike to Bike kommunikasjon

Post by s1lVa »

med bluetooth forsterkeren er det garantert en rekkevidde på 150 meter, og helt opp til 500 meter ved gode forhold
basse
Posts: 13
Joined: 29 Nov 2006 21:51

Re: Bluetooth®, Intercom og Bike to Bike kommunikasjon

Post by basse »

K7 GSXR 750
User avatar
Weezer
Posts: 407
Joined: 02 Jun 2005 23:41
MC: Monster S2R800 - 07
Location: Fosen

Re: Bluetooth®, Intercom og Bike to Bike kommunikasjon

Post by Weezer »

Har selv prøvd denne. Trafikkskola jeg jobber på gikk til innkjøp av tre doble sett. Ser mange er skeptisk til rekkevidden. Denne testet vi til ca 4 - 500 meter. Lydkvaliteten skal jeg ikke si så mye om da det uler så j&¤#=g i hjelmen min at jeg hørte ingenting over 70 km/t, men de andre mente denne var langt bedre enn noe annet de hadde prøvd. I mindre hastigheter var det veldig bra lyd. Eneste bakdelen er hvis man skal på tur med flere sykler, så kan man kun linke seg sammen to og to (såvidt vi kunne finne ut). Vurderer denne selv til privat bruk. Dog i kombinasjon med en stillere hjelm.
A motorbike is an engine you can sit on
User avatar
Haida
Posts: 98
Joined: 04 May 2007 22:16
MC: (2007-2011) 92 Yamaha XJ 600 Diversion
(2010-2011) 06 Suzuki SV 650S
(2011->) 05 Kawasaki ZX6R (636)
(2013 ->) 04 Honda CBR 600RR banesykkel
Location: Trondheim

Re: Bluetooth®, Intercom og Bike to Bike kommunikasjon

Post by Haida »

Kjøreskolen min har også Interphone Bluetooth, og jeg synes de fungerer utmerket! Selv om man kjører med åpen helhjelm så er ikke vindsuset noe problem. Mikrofonhetta filtrerer bort dette veldig godt. Så jeg vil absolutt anbefalle denne :D

Men for å si det slik; handle over eBay istedet. Da får du 2 sett til prisen for ett her til lands. Jeg skal hvertfall handle der ;-)
Syke priser her til lands i forhold gitt :roll:
Jon Erik
Posts: 204
Joined: 13 May 2007 21:00
Location: Asker
Contact:

Re: Bluetooth®, Intercom og Bike to Bike kommunikasjon

Post by Jon Erik »

Brukte denne da jeg tok lappen, fungerte veldig bra, kjørte vell maks 100kmt men den fungerte helt fin da. Brukte den også da vi kjørte 2 sykkler, ikke noe problem med 200-300 meter mellom sykklene.
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
Post Reply