Vel, da har jeg skiftet bremsevæske

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Spyder
MC: GSX-R 750

Vel, da har jeg skiftet bremsevæske

Post by Spyder »

Byttet fra uggen brun/svart av ukjent fabrikat til krystallklar Valvoline 5.1 :)

Jeg brukte denne fremgangsmåten:

1. Åpnet lokket til bremsevæskebeholderen.
2. Satte på en liten slange på nippelen på høyre side av forhjulet (for å samle opp i en flaske)
3. Løsnet nippelen og pumpet med forbremsen til beholderen var tom.
3. Etterfylte med ny bremsevæske og pumpet med forbremsen til det kom klar væske ut av nippelen.
4. Stengte nippelen midt i et pump med forbremsen.(For å være sikker på at det ikke er luft i systemet.
5. Etterfylte bremsevæske og gjentok samme prosedyre med nippelen på venstre side av forhjulet.
6. Samme prosedyre som punkt 1,2,3 og 4 for bakbremsen.

Jeg fikk et tips om å la lokket til bremsevæsken foran ligge løst på beholderen og feste en strips rundt forbremsen og la den stå på over natten for å presse ut evt overskuddsluft. Det har jeg gjort, men jeg er ikke sikker på om det har noe for seg.

Så til det store spørsmålet:
Har jeg gjort dette riktig, eller har jeg gjort alt feil?

Spyder
Gixxerman

Re: Vel, da har jeg skiftet bremsevæske

Post by Gixxerman »

Hvilken sykkel har du, og hvorfor har du valgt 5.1 ?

Og i det hele tatt skal prosessen gjennomføres flere ganger. Pump med hendelen et par tre ganger og hold hendelen inne. Så løsner du lufteskruen litt så det pipler ut. Så strammer du igjen før du slipper opp hendelen. Så gjentar du denne prosessen en del ganger til du føler du har ønsket bremseeffekt. Etter du er helt ferdig skal du kjøre veldig rolig i starten og føle deg frem med bremsen. Merker du forskjeller mellom hver gang hendelen blir presset inn, kan du ha luft i systemet. Stopp kjøringen, og luft systemet på nytt.
Man leker ikke med bremser !
Spyder

Post by Spyder »

GSX-R 750 1997 modell.

Jeg ble anbefalt å bruke den. Jeg gjorde selgeren oppmerksom på at det sto 4 om bremsevæsken i manualen. Og da sa han at 5.1 var enda bedre.

Er den ikke bedre?

Spyder
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hvor kjøpte du bremsevæske ?

5.1 er beregnet for racing, har silikon i seg, og tar til seg fuktighet hyppigere. Saken med 5.1 kontra 4.0 er at den tåler mer varme, men for de aller aller fleste gatesykler, er det 4.0 som gjelder. Har selv 4.0 på min -00 modell og det er det rette til min sykkel. Du kan godt bruke 5.1, men du må skifte oftere og det er absolutt inget behov på gatesykler som den du har, og bruke 5.1.
Spyder

Post by Spyder »

Jeg kjøpte den på Torshov Bilrekvisita på Strømmen.

Da kjøper jeg 4 neste gang. Når bør jeg bytte mener du?

Spyder
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

For ikke å snakke om 5.0 som er den som det brukes mest av. Den er ikke silikonbasert, og skal under ingen omstendighet blandes med 5.1
:D
Spyder

Post by Spyder »

Gixxerman:
Jeg har gjort det du nevnte i første posten din. Tenkte jeg skulle ta en liten prøvetur i morgen tidlig for å sjekke at alt er ok.

I og med det er to nippler foran, er det mulig at bremsene kan ta skjevt? og hvordan merker man i så fall det?

Spyder
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Gixxerman wrote:Hvor kjøpte du bremsevæske ?

5.1 er beregnet for racing, har silikon i seg, og tar til seg fuktighet hyppigere. Saken med 5.1 kontra 4.0 er at den tåler mer varme, men for de aller aller fleste gatesykler, er det 4.0 som gjelder. Har selv 4.0 på min -00 modell og det er det rette til min sykkel. Du kan godt bruke 5.1, men du må skifte oftere og det er absolutt inget behov på gatesykler som den du har, og bruke 5.1.
Jeg har forsøkt å søke på informasjon om forskjeller på 4.0 og 5.1 men finner ingen gode artikler, bare en masse forum som stort sett sier at 5.1 er bedre på alle områder, men forum skal man jo ikke stole på. Hvor har du din informasjon fra?
rekorden

Post by rekorden »

1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
Spyder

Post by Spyder »

Leste det som sto i linken din rekorden, og etter hva jeg forsto så har jeg iallefall ikke gjort noe galt ved å bytte til 5.1.

Og en ting er sikkert: Bremsene har aldri vært så bra! Jevn stigning på bremsekraften avhengig av hvor mye jeg klemmer inn bremsen. Mye enklere å dosere bremsekraften også. Jeg er storfornøyd :)

Spyder
Keihin

Post by Keihin »

Gixxerman wrote:Hvor kjøpte du bremsevæske ?

Wikipedia kanskje?

http://en.wikipedia.org/wiki/DOT_5.1
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
brap

Post by brap »

Spyder: Fremgangsmåten du beskrev i starten er helt riktig, og rådene du har fått fra Torshov stemmer. Tøvet som uttales i denne tråden må tas med en enorm klype salt.
Gixxerman wrote:5.1 er beregnet for racing, har silikon i seg, og tar til seg fuktighet hyppigere.
På samme måte som motorene, dekkene og oljen vi bruker på syklene våre, har bremsevæsken også opphav i racing. 5.1 har ikke silikon i seg, og tar ikke til seg fuktighet hyppigere enn DOT4.
Banditbiker wrote:For ikke å snakke om 5.0 som er den som det brukes mest av. Den er ikke silikonbasert, og skal under ingen omstendighet blandes med 5.1
Den siste delsetningen din er riktig. Resten er LØGN.

Jeg vil herved ADVARE leserene mot å sluke "rådene" som dukker opp her.
il4
Post Reply