Anbefalinger til nytt kjøreutstyr

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Svennis
MC: 2007 Harley Davidson VRSCDX Night Rod Special. Kess tech effektannlegg, ellers ganske original (Ennå:-))
2015 Street Glide Special

skinn

Post by Svennis »

Jeg har hatt tekstil dress, en ganske dyr clover dress. Var veldig fornøyd når jeg benyttet den, men etter jeg gikk over til skinn, så er jeg frelst. Man sitter bedre på sykkelen, er mer komfortabelt, beskyttelsen sitter godt.

Tekstil er greit om det regner litt, men begynner det å regne mye, blir det vått gjennom den også. Blir for mange krøller der vann samler seg og trekker gjennom. Eneste som hjelper da er en regndress. Og tro meg, regndressen er bedre å ha utenpå en tettsittende skinndress, enn en stor og klumpete tekstildress.

Men vi er alle forskjellige og i bunn og grunn er det den enkelte som skal føle seg komfortabel på sykkelen. Men husk at det er beskyttelse mot fall man kjøper, det er ofte dette utstyret som bestemmer utfallet etter en ulykke. Litt for sent å angre på at man ikke kjøpte skikkelig utstyr etterpå!

Ser mange som kun går etter lommeboka på innkjøp av utstyr (Bullfighter). Dette er rimelig utstyr, men stiller meg spørrende til kvalitet. Har sett på utstyret, og er iallefall sikker på at dette utstyret ville ikke jeg skli i 100 km på asfalten med iallefall. Hadde vært gøy å sett noen testresultater på sømmer og kvalitet på stoffet.

Bruk litt penger på utstyret, så kan man med en litt større trygghet sitte på sykkelen og kose seg i hele sesongen.

Mitt utstyr er:
Hjelm AGV S-4
Skinndress Spyke
Støvler Gaerne
Hansker Spyke
Ryggskinne
Regndress Spidi
Tekstildress Clover
Tekstilhansker Held
Alternativ hjelm Bell
No pain, no gain... Mind over body!!

Harley Davidson Street Glide Special
Harley Davidson Night Rod S
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Kawasaki Z750 2004 (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
Claus

Post by Claus »

NeoN wrote:ingen som vil den 3 timer brukte arlen ness titanium dressen min da :roll: ?
Hvilken dress er det da? Størrelse, farge, delenr.? Bilde kanskje?
CBR600RR

Vesterålen MC-klubb
Spyder
MC: GSX-R 750

Post by Spyder »

hmm, dette hørtes jo ikke bra ut..

Ble litt bekymret for den buksen nå.. Jakken skal iallefall være bra. Men jeg står over å teste det med det første.. ;)

Og jeg som trodde bullfighter ikke var så aller verst, der kan man se.

Forslag til bukse?

Spyder
sorrow

Post by sorrow »

De kjente merkene er jo stort sett bra.
CBR 900 RR 2001 Silver
LemonDog
MC: 1998 Honda VFR 800, svart.

Post by LemonDog »

Kjøreskolen der jeg kjørte opp hadde en god del Bullfighterutstyr. Disse kjørelærerne er nok i bakken minst et par ganger pr sesong, så de burde vite hva som duger. Nå er det nok sjelden høyfartskræsj de er involvert i, og skal man kjøre på bane eller kjøre tulling på veien, så er det nok lurt å investere i en god skinndress.

Hvis man ikke har så mange penger å bruke på utstyr, så tror jeg det er bedre å investere i et fullt sett med rimelig utstyr, dvs hjelm, jakke, bukse, hansker, støvler og ryggskinne, enn å kjøre rundt med en skinnjakke til 5000, og dongeri og joggesko. Så kan man bytte ut ting etterhvert som man får råd.
moppen

Anbefalinger til kjøreutstyr

Post by moppen »

Kona var hysterisk imot kjøp av sykkel. Men da hun ga seg, kjøpte hun sikkerhetsutstyr for over 10.000 kr, fordi det skulle være godt, sikkert og gjerne se bra ut... IXS, Nolan, Jofama Halvarsson.
Kawasaki er en livsstil, alle de andre er bare motorsykler
Cysiam

Re: Anbefalinger til nytt kjøreutstyr

Post by Cysiam »

Hei, driver å skal ta lappen på tung nå. Og har lest tråden. Har vært litt rundt å sett på utstyr.

Hjelm står det imellom; Shark:RSI til 2390,- vs. Shoei Raid II til 2795,-. Av klær har jeg prøvd bullfighter jakka. Billig men sikkert ok. jakke og bukse til 2000,- Får med eget ryggbeskyttelse (i tillegg til det i jakka)
Har blitt annbefalt Halvarsen handsker og har ikke begynnt å se på sko enda.

Nå er jo jeg student og tar lappen, skal ha sikkerhetsutstyr og kjøpe sykkel. Skal jeg har skikkelig klær kommer det til å gå på bekostning av kjøp av sykkel.

Ville dere brukt penger på sykkel eller sikkerhets utstyr?
LemonDog
MC: 1998 Honda VFR 800, svart.

Post by LemonDog »

Jeg ville kjøpt sikkerhetsutstyr. Du har sannsynligvis ikke råd til drømmesykkelen siden du er student uansett, og da ville jeg spart inn penger på sykkelen. Når man en gang får råd kan man fleske til og kjøpe den man har mest lyst på. :D
Haida
MC: (2007-2011) 92 Yamaha XJ 600 Diversion
(2010-2011) 06 Suzuki SV 650S
(2011->) 05 Kawasaki ZX6R (636)
(2013 ->) 04 Honda CBR 600RR banesykkel

Post by Haida »

Cysiam wrote: Nå er jo jeg student og tar lappen, skal ha sikkerhetsutstyr og kjøpe sykkel. Skal jeg har skikkelig klær kommer det til å gå på bekostning av kjøp av sykkel.
Ville dere brukt penger på sykkel eller sikkerhets utstyr?
LemonDog wrote:Jeg ville kjøpt sikkerhetsutstyr. Du har sannsynligvis ikke råd til drømmesykkelen siden du er student uansett, og da ville jeg spart inn penger på sykkelen. Når man en gang får råd kan man fleske til og kjøpe den man har mest lyst på. :D
Jeg er også en student som tar lappen og skal kjøpe sykkel. Selv valgte jeg å prioritere sikkerhetsutstyret. Man kan nesten si jeg gikk litt "bananas" :lol: Har kjøpt 2 sett; tekstil fra Lindstrands/Halvarssons og skinndress fra Arlen Ness. Pluss egen ryggskinne med nyrebelte, sko + + Alt er utstyr jeg er veldig fornøyd med og jeg kommer garantert ikke til å fornye med det første 8)

Prisen kom opp i ca. 14 store lapper, men jeg føler absolutt at det er verdt det. Som LemonDog sier vil vi jo ikke få råd til drømmesykkelen nå uansett, men utstyret er absolutt innenfor rekkevidde prismessig. Så slipper man å måtte fornye utstyret etter et par år fordi det kanskje ikke dugde helt, og dermed har man betalt en god del mer enn man trenger allerede :(

Men jeg er i den både heldige og uheldige situasjonen at jeg skal kjøpe sykkel sammens med søsteren min. Dermed får jeg råd til en dyrere sykkel enn ved kjøp alene. Alle utgifter blir halvert, men da også kjøretiden.. Men det er abolutt verdt det med tanke på at det muligens ikke ville blitt sykkel uten :shock: Det ville vært et mareritt... :smt104
Cysiam

Post by Cysiam »

hmmm.. er ikke lett det her altså :(
Lån, ikke lån. . Jobbe hele sommeren. Utgifter blir jo helt sikkert ikke billig heller.
Haida
MC: (2007-2011) 92 Yamaha XJ 600 Diversion
(2010-2011) 06 Suzuki SV 650S
(2011->) 05 Kawasaki ZX6R (636)
(2013 ->) 04 Honda CBR 600RR banesykkel

Post by Haida »

Cysiam wrote:hmmm.. er ikke lett det her altså :(
Lån, ikke lån. . Jobbe hele sommeren. Utgifter blir jo helt sikkert ikke billig heller.
Jeg vet, hardt å være student... Men dersom krisen er stor og du føler for å låne penger med foreldrene dine, så si heller at det er for å få råd til sikkerhetsutstyret og ikke at det er til en dyrere sykkel. Skader jo ikke å prøve :wink: Men akkurat det hjelper vel ikke dersom det er en bank du må låne fra da :lol:
Post Reply