tips for å unngå skjæring

Prat om moped & scooter.
Post Reply
User avatar
Memo
Posts: 357
Joined: 26 Mar 2007 12:49
MC: RS50 2003mod
"Shabby Edition"
Location: Sofiemyr/kolbotn/oslo

tips for å unngå skjæring

Post by Memo »

Skal kjøpe Bidalot Racing sylinder. har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å unngå at den skjærer seg mens jeg kjører?


takker for svar :wink:
Image
Image
User avatar
jimmybr
Posts: 148
Joined: 30 Jul 2006 20:17
MC: Suzuki SMX 07/2002 mod.
48mm Barikit 18-20hk trimsylinder, + trimtopp
21mm delorto gasser med 89 dyse,
Hebo smallcap powerfilter,
stylepro vakumboks,
15/50 dreving,
E-Tec effektanlegg,
+ en god del styling.
Location: Verdens ende!

Re: tips for å unngå skjæring

Post by jimmybr »

Kjør den inn 25mil (antar at det er hardchrome). Ved innkjøring skal du prøve på kjøre så mye som mulig på midt-registeret, altså 5-6000RPM. Ikke sprengkjør motoren over lang tid. Ved pen innkjøring varer sylinderen lengre. :D
User avatar
Memo
Posts: 357
Joined: 26 Mar 2007 12:49
MC: RS50 2003mod
"Shabby Edition"
Location: Sofiemyr/kolbotn/oslo

Re: tips for å unngå skjæring

Post by Memo »

takker...
hvor mye tokaktsolje bør jeg blande i bensina og sånt?
Image
Image
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund
It’s my birthday

Re: tips for å unngå skjæring

Post by Mantis »

3% olje av det du fyller :)
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
jimmybr
Posts: 148
Joined: 30 Jul 2006 20:17
MC: Suzuki SMX 07/2002 mod.
48mm Barikit 18-20hk trimsylinder, + trimtopp
21mm delorto gasser med 89 dyse,
Hebo smallcap powerfilter,
stylepro vakumboks,
15/50 dreving,
E-Tec effektanlegg,
+ en god del styling.
Location: Verdens ende!

Re: tips for å unngå skjæring

Post by jimmybr »

Den mest skånsomme to-taktsoljen er Mobil GP mineral. Bruker den selv og all fuskinga i motorn kom bort og den drar bedre på mellomturtall. :D
mazor
Posts: 127
Joined: 20 Dec 2006 10:46
Location: Ã…lesund

Re: tips for å unngå skjæring

Post by mazor »

jimmybr wrote:Den mest skånsomme to-taktsoljen er Mobil GP mineral. Bruker den selv og all fuskinga i motorn kom bort og den drar bedre på mellomturtall. :D
Mineralolje suger jo ? Billig dritolje. Får du litt vann i powerfilteret er du nesten garantert skjæring med mineralolje. Kjør på Fullsyntetisk Motul olje, og husk å gi motoren nok bensin ;) Bedre med litt for mye enn litt for lite :) Helst akkurat passe =))
- [-]KTM SX 125
- [x]Aprilia RS
User avatar
Malaguti-Xtm
Posts: 82
Joined: 05 May 2007 01:48
Location: Ã…rdalstangen

Oljeblanding?

Post by Malaguti-Xtm »

Eg har ein Malaguti Xtm, med olje tank. Eg bruka olje tank. men når eg ha trimsylindar masse olje må eg ha i bensina da?

Takker for svar :D
Merke: Malaguti Xtm
Modell: 2005
Motor: Am6
Styling: Sota baklykt og Blinklys, Hebo Cross styre og blåe ventil hetter:)
Forgassar: 21mm
Dyse: 106
innsug: Orginalt, men har Trimreed
Sylindar: Mk Hademade 70cc
Ekosanlegg: Yasuni Cross
Luftfilter: Hebo Sport - Flex
Ca Hk: 10
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Re: tips for å unngå skjæring

Post by Evje »

Kutt ut oljetanken, fyll på rett i bensinen siden da får motoren samme % uavhengig av hvor mye bensinmix motoren får. Pluss at om oljepumpa streiker så merker du det ikke. Kjør på med 3 % full-syntetisk to-takts olje. :)

Ellers er jo en stor forgasser greit å ha mht kjølinga pluss at draget blir bedre.
Og når du kjører, gi gjerne på et lite stykke, men kjør litt rolig mellom hver gang du gir på så motoren får kjølt seg ned og da blir sjangsen for skjærings mindre. ;)
Hei
mazor
Posts: 127
Joined: 20 Dec 2006 10:46
Location: Ã…lesund

Re: tips for å unngå skjæring

Post by mazor »

Når du bruker oljetanken kan de være greit og montere større forgasser, da blir vaieren som går ned til Oljepumpa dratt lengre, og motoren får mer olje ;) =D>
- [-]KTM SX 125
- [x]Aprilia RS
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Re: tips for å unngå skjæring

Post by Eike_Oak »

Ikke tvil på de som lagde motoren og oljepumpen, de kan sakene sine!

Kan blant annet nevne at eksosanlegget kokser mye fortere hvis du blander i bensinen og hvis du ligger på høyt turtall med lite gass (triller ned en bakke, kjører i 70-80 med aks dreving) får motoren veldig lite olje, i motsettning til hvis den hadde hatt oljepumpe
- Skyt her -
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund
It’s my birthday

Re: tips for å unngå skjæring

Post by Mantis »

Om oljepumpen din funker ser jeg ingen grunn til å kutte den ut :-k Jeg stoler i alle fall fult og helt på oljepumpen tross trimmen min. Har gått prikkfritt i 2 år nå så.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Re: tips for å unngå skjæring

Post by Eike_Oak »

Oljepumpen er en veldig enkel og vedlikeholdsfri enhet som tilnærmet aldri blir ødelagt så lenge den ikke er fiklet med.
- Skyt her -
Post Reply