Som dere ser i overskriften kjører jeg en CBR 125. Der er choken en slags knapp du drar opp for choke effekt. den ditter på styret. (Den runde med en slags Z på, under speedometeret)
Etter jeg har varmet opp sykkelen trykker jeg den helt ned, (gradvis), og etter en liten stund har den seget opp 1/10 av full "vandring".
Det jeg lurer på er om dette skal skje eller om det er noe som er unormalt ved dette.
Men den eneste måten jeg kan skru av choken på er å dytte ned knappen. Men den kommer til stadigheter opp igjen...
Har ikke merket noe på kjøringen eller gangen til motoren, men det var bare litt underlig at den ikke ville holde seg nede...
Æ'ndalitten wrote:Men den eneste måten jeg kan skru av choken på er å dytte ned knappen. Men den kommer til stadigheter opp igjen...
Har ikke merket noe på kjøringen eller gangen til motoren, men det var bare litt underlig at den ikke ville holde seg nede...
Den sklir altså opp så choken aktiveres? Det er jo ikken no bra...
Æ'ndalitten wrote:Men den eneste måten jeg kan skru av choken på er å dytte ned knappen. Men den kommer til stadigheter opp igjen...
Har ikke merket noe på kjøringen eller gangen til motoren, men det var bare litt underlig at den ikke ville holde seg nede...
Den sklir altså opp så choken aktiveres? Det er jo ikken no bra...
Tror ikke den aktiveres, for dette skjer mens sykellen ikke er i bruk også.
Men nå er jeg virkelig usikker, for jeg merker ingenting på fart, lyd, effekt eller noe selv om den sklir opp igjen.
som sagt går den ikke opp mer enn 1/8-1/10 og den har vært sånn hele tiden..
Hvis det er wire mellom knappen og chokemekanismen på forgasseren, kan det være at wiren er for lang eller justert feil. Når du da trykker choke-knappen helt inn, vil du lage en bøy på wiren inne i hylsa. Etterhvert vil da naturligvis wiren rette seg ut igjen, og da kommer knappen oppover.
Så mitt råd er at du sjekker på forgasseren når choken er helt av, og ser hvor langt ned knappen er trykket. Hvis knappen ikke er trykket helt ned så er wiren for lang eller feil justert.
Litt vanskelig å forklare, men du skjønner sikkert hva jeg mener ???
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly