Oppstart og bremseteknikk

Prat om tung MC.
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Post by moonlit »

MC-er har jo faktisk nok motorbrems til at den kan brukes istedenfor/i tillegg til forbremsen, men på bil blir det noe annet.

Jeg bremser i gir så lenge motoren ikke hoster; rett før den begynner med det klemmer jeg inn clutchen.

Når jeg har inne clutchen, girer jeg ned gjennom alle girene, dersom jeg av en eller annen grunn ikke var i 1.gir, ved å slippe ut clutchen akkurat nok til at den går i gir, uten at sykkelen beveger seg.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Oppstart og bremseteknikk

Post by Onsløv »

Lærte også på kjøreskolen å gire ned gir for gir når man skulle redusere farten foran lyskryss, fotgjengerovergang, rundkjøring....you name it... Dersom man girer ned, og benytter seg av motorbremsen, vil jo bakdekket slites fortere... MC-dekk er dyrere enn bremseklosser, så jeg begynte heller å bremse med bremsen fremfor å gire ned...
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Oppstart og bremseteknikk

Post by Lølle »

Jeg har hatt et par kraftige nedbremsinger fra høy fart (på Autobahn/tilsv. ;-) ) og kan ikke si jeg har vært nevneverdig opptatt av mellomgass og nedgiring.
prøver å ikke smokke inn maks brems fra første nanosekund, men gi gaffelen en sjans til å trykkes sammen så faren for låsing av forhjulet reduseres.
kaffenons
Posts: 8
Joined: 16 Jan 2007 20:26

Re: Oppstart og bremseteknikk

Post by kaffenons »

Ved nødbrems vil et roterende bakhjul være med på å holde sykkelen stabil ved et eventuelt bakhjulsløft.

Er det noen som har formening om hvor viktig denne effekten er?
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Oppstart og bremseteknikk

Post by Tvinitla »

Deauville00 wrote:Dersom man girer ned, og benytter seg av motorbremsen, vil jo bakdekket slites fortere... MC-dekk er dyrere enn bremseklosser, så jeg begynte heller å bremse med bremsen fremfor å gire ned...
Om en bremser ned med motorbremsen eller om en bruker bremsene blir vel det samme angående dekkslitasje. Det er
tross alt dekkenes friksjonskraft mot veien som stopper sykkelen.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Oppstart og bremseteknikk

Post by Onsløv »

Tvinitla wrote:
Deauville00 wrote:Dersom man girer ned, og benytter seg av motorbremsen, vil jo bakdekket slites fortere... MC-dekk er dyrere enn bremseklosser, så jeg begynte heller å bremse med bremsen fremfor å gire ned...
Om en bremser ned med motorbremsen eller om en bruker bremsene blir vel det samme angående dekkslitasje. Det er
tross alt dekkenes friksjonskraft mot veien som stopper sykkelen.
Du sier noe der.. har jeg faktisk ikke tenkt på...
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Oppstart og bremseteknikk

Post by quantumduck »

Deauville00 wrote: Du sier noe der.. har jeg faktisk ikke tenkt på...
Bortsett fra å unngå helt spinnvill kjøring og slikt synes jeg vel ikke dekkslitasjen bør være det som primært styrer bremseteknikken. Men, fordekket slites jo gjerne mest på sidene og får V-form. Det er litt guffent å kjøre med etterhvert. Dermed kan det vel ikke skade å få litt bremseslitasje midt på? Samtidig slites bakdekket nok som det er midt på av aksellerasjon ...
MrVilla
Posts: 1
Joined: 30 May 2007 10:36
MC: Honda Shadow VT 1100 US

Re: Oppstart og bremseteknikk

Post by MrVilla »

Er mulig jeg husker feil nå men mener bestemt at jeg lærte å ikke å bremse med motorbrems og nedgiring. Skal man senke farten så skal man bruke bremsen slik at biler bak ser at du senker farten. Motorbrems benyttes for å opprettholde farten ved f.eks nedoverbakke.
User avatar
Weezer
Posts: 407
Joined: 02 Jun 2005 23:41
MC: Monster S2R800 - 07
Location: Fosen

Re: Oppstart og bremseteknikk

Post by Weezer »

Når man bremser skal man alltid begynne med bremsen før clutchen kommer inn. Dette gjelder både bil og motorsykkel. Grunnen er at det er ingen vits i å trykke inn clutchen før man vet hva man skal gire i forhold til. F.eks. hvis du kommer mot et lyskryss som er rødt, og du begynner med clutchen, så vil ikke dette ha noen hensikt dersom du slipper å gire ned. Eneste som skjer er at du fortsetter frem i samme fart, og du må tilpasse turtallet før du slipper ut clutchen. Dette er unødvendig bruk av tid når tida bør brukes på andre ting som f.eks. observasjon. Eneste unntak er hvis du ligger på et turtall som ikke tillater brems før motoren stopper.

Bremser man inn i mot et kryss og man ser man skal stoppe, er det ingen vits i å slippe ut clutchen før man skal starte igjen. Samtidig som man bremser mot stopp må man gå ned i førstegiret for å være klar til start. Dette må skje før sykkelen stopper. Når man stopper i et kryss, eller uansett hvor man stopper, bør man prøve å holde kun venstrefoten i bakken. Dette for å kunne bruke bakbremsen for å holde sykkelen i ro og ha full kontroll på sykkelen.
A motorbike is an engine you can sit on
Gixxerman

Re: Oppstart og bremseteknikk

Post by Gixxerman »

Personlig bremser jeg svært sjelden med bremsen ved vanlig kjøring. Legger alltid opp kjøring slik at jeg bruker motorn til å sakke ned, og da må dere ikke få bange anelser om at jeg legger den i første ned fra 200km/t, eller 100km/t for den saks skyld.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Oppstart og bremseteknikk

Post by bandit »

Pleier å bremse akkurat nok til at bakhjulet ligger ca 10 cm over bakken, og så girer jeg ned til det giret jeg skal ha før jeg slipper bakhjulet ned igjen.


















Kødda 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Post Reply