Kjøring i regnet
Kjøring i regnet
Hallais!
Jeg er ny bruker i forumet, og skal nå komme med et spørsmål som er så dumt at jeg ikke finner svar på det på nett. Det kan for så vidt skyldes at jeg ikke har lett riktig sted også..
Anyways, jeg ser ut på Oslos gater og det regner. Og det skal regne hele dagen og hele kvelden. Hvordan er det med scooter kjøring da? Jeg har tidligere kjørt i regnet med en annen billig scooter (Baotian) og jeg sklei. Kanskje jeg har fått litt skrekken..
Uansett, med Baotianen klarte jeg å holde igjen scooteren mens jeg hadde beina i bakken, men nå har jeg fått meg en Vespa som er endel tyngre. Jeg er jo da usikker på om jeg klarer å holden denne igjen hvis det blir nødvendig.
Det skal jo også sies at Baotianen ifht Vespaen var ganske mye dårligere, så det kan kanskje tenkes at den er bedre å kjøre på glatte veier, eller?
Hvis jeg skal kjøre er det isåfall noen tips dere kan gi meg som kan bidra til å unngå at jeg sklir?
Thanx
Jeg er ny bruker i forumet, og skal nå komme med et spørsmål som er så dumt at jeg ikke finner svar på det på nett. Det kan for så vidt skyldes at jeg ikke har lett riktig sted også..
Anyways, jeg ser ut på Oslos gater og det regner. Og det skal regne hele dagen og hele kvelden. Hvordan er det med scooter kjøring da? Jeg har tidligere kjørt i regnet med en annen billig scooter (Baotian) og jeg sklei. Kanskje jeg har fått litt skrekken..
Uansett, med Baotianen klarte jeg å holde igjen scooteren mens jeg hadde beina i bakken, men nå har jeg fått meg en Vespa som er endel tyngre. Jeg er jo da usikker på om jeg klarer å holden denne igjen hvis det blir nødvendig.
Det skal jo også sies at Baotianen ifht Vespaen var ganske mye dårligere, så det kan kanskje tenkes at den er bedre å kjøre på glatte veier, eller?
Hvis jeg skal kjøre er det isåfall noen tips dere kan gi meg som kan bidra til å unngå at jeg sklir?
Thanx
-
- Posts: 149
- Joined: 23 May 2007 02:27
- Location: tromsø-KROKEN
Re: Kjøring i regnet
hmm, du kan unngå å klemme forbremsen for langt inn?
har aldri sklidd når det regner før
kanskje unngå å lene deg mot bakken


derbi supermotard 2002 modell
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Kjøring i regnet
En ting jeg har merket er at i Oslo blir asfalten sinnsykt glatt når det regner, glattere enn noe annet sted jeg har kjørt i regnet.. Men jeg har også kjørt mc i regnet i Oslo et par ganger, det går helt fint.. Du må bare ta det litt mer med ro, siden du har mindre veigrep. Kjør forsiktig!
Velkommen til forumet forresten.. Ingen spørsmål er for dumme, så lenge man spør for å lære
Velkommen til forumet forresten.. Ingen spørsmål er for dumme, så lenge man spør for å lære

- NF
- Posts: 173
- Joined: 09 Nov 2006 10:54
- MC: Nå: Yamaha YZF R6
Yamaha tzr 50
Cagiva mito 125
Gasgas sm 125 - Location: Ålesund
Re: Kjøring i regnet
Prøv å unngå brå nedbremsing, komlokk og veioppmerking spesielt i svinger
For det blir utrolig glatt på regn

For det blir utrolig glatt på regn

Re: Kjøring i regnet
Ok, tusen takk for raske svar!
Jeg har nå bestemt meg for å kjøre, det er jo uansett opphold nå og jeg håper det ikke øser ned i kveld når jeg skal hjem.
Dessuten må jeg jo la min nye vespa vise meg hva den kan, sånn at jeg blir litt bedre kjent med den. Fikk den forrige uke, og på grunn av dårlige erfaringer fra forrige scooter er jeg nok i overkant skeptisk.
Det er forresten jubileumsutgaven til vespa, nydelig scooter
Jeg har nå bestemt meg for å kjøre, det er jo uansett opphold nå og jeg håper det ikke øser ned i kveld når jeg skal hjem.
Dessuten må jeg jo la min nye vespa vise meg hva den kan, sånn at jeg blir litt bedre kjent med den. Fikk den forrige uke, og på grunn av dårlige erfaringer fra forrige scooter er jeg nok i overkant skeptisk.
Det er forresten jubileumsutgaven til vespa, nydelig scooter

Re: Kjøring i regnet
Boatian er vel en av billigscooterene som selges på markedet, og med den kommer det ganske så dårlige dekk vil jeg si. Smart Club sin "Viking" scooter er av samme kvalitet, og flere av tilbakemeldingene jeg har hørt er at dekkene på denne er elendige. Regner med du har bedre dekk på Vespaen og at den ikke vil skli i den grad den forrige scooteren din gjorde.
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Re: Kjøring i regnet
Ja, nå er jeg jo da kommet hjem igjen - helskinnet.
Du har fullstendig rett når det gjelder dekk på Vespa versus Baotian. Det var enorm forskjell!
Du har fullstendig rett når det gjelder dekk på Vespa versus Baotian. Det var enorm forskjell!
Re: Kjøring i regnet
En ting som bør nevnes: Plasser hvor det kommer mange biler og alle kjører sakte (strekk med mye kø, rundkjøringer, rett før lyskryss+++) ligger det ofte litt olje igjen etter bilene, når det då regner blir denne oljen en del av vannet og trekker kanskje tom. opp igjen fra asfalten (usikker på sistnevnte)
Og som vi alle vet er olje ganske glatt
Og som vi alle vet er olje ganske glatt

- Skyt her -
- Baron von Waffel
- Posts: 3477
- Joined: 15 Feb 2007 19:21
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
- Location: Oslo, Dal
Re: Kjøring i regnet
Det er to problemer her.
Det ene er kvaliteten på dekkene. Denne merker man ikke før man kjører på grensen av dekkets yteevne. Denne grensen inntrer ved lavere hastighet jo dårligere dekkene er. Og her spiller både gummikvalitet og dekkmønster inn. Siden du er mer utsatt på sykkel enn du er i bil er det viktigere å være godt skodd når du bare har to hjul.
Det andre er underlaget. Deter velkjent at det etter hvert dannes en hinne av diverse (asfaltstøv, olje, pollen, løv m.m.) på tørr vei. Dette blir glatt når det blir vått og det tar tid før det slites vekk. For en del år siden kjørte veivesenet opplysningskampanjer for å minne trafikantene om dette. De sa da at det første døgnet med våt vei er farlig, og den første timen er verst.
Det ene er kvaliteten på dekkene. Denne merker man ikke før man kjører på grensen av dekkets yteevne. Denne grensen inntrer ved lavere hastighet jo dårligere dekkene er. Og her spiller både gummikvalitet og dekkmønster inn. Siden du er mer utsatt på sykkel enn du er i bil er det viktigere å være godt skodd når du bare har to hjul.
Det andre er underlaget. Deter velkjent at det etter hvert dannes en hinne av diverse (asfaltstøv, olje, pollen, løv m.m.) på tørr vei. Dette blir glatt når det blir vått og det tar tid før det slites vekk. For en del år siden kjørte veivesenet opplysningskampanjer for å minne trafikantene om dette. De sa da at det første døgnet med våt vei er farlig, og den første timen er verst.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Re: Kjøring i regnet
Det går greit å kjøre, men vær obs på brosteiner. Brosteiner er glatte nok fra før av, men med vann oppå blir det veldig glatt. Vær obs på at det er hovedsaklig dekkene som bestemmer grepet på veien. Vær obs på at grensa på minimums-mønster på dekk til motorsykkel, i allefall moped er 1mm, men du bør tenke på å skifte når det er 3-4 mm igjen.
Når du kjører som bør du være ekstra forsiktig i svingene, det er oftest lett å tryne i dem og spesiellt om du kjører på brosteiner el. Ta det rolig i svingene, rundkjøringene osv å gi heller på når mopeden er i vater, altså når du kjører på en rett vei. På sånt underlag vil jeg anbefale en god avstand til biler og bruk så lite forbremse som mulig, bakbremsen er mye bedre siden da kan du styre sykkelen mens du bremser, det er mye vanskeligere når du holder inne forbremsa.
Egentlig så skal du alltid trykke inn bakbremsa før du trykker inn forbremsa og når du kjører på løst/glatt underlag så skal du helst ikke bruke forbremsa. Brems i god tid før du skal stoppe helt eller kjøre veldig sent så slipper du en bråbrems før du lkanskje igger gjennomvåt på asfalten og mopeden to meter forran deg.
Men en moped på 90 kg kan da ikke være så tung?
Når du kjører som bør du være ekstra forsiktig i svingene, det er oftest lett å tryne i dem og spesiellt om du kjører på brosteiner el. Ta det rolig i svingene, rundkjøringene osv å gi heller på når mopeden er i vater, altså når du kjører på en rett vei. På sånt underlag vil jeg anbefale en god avstand til biler og bruk så lite forbremse som mulig, bakbremsen er mye bedre siden da kan du styre sykkelen mens du bremser, det er mye vanskeligere når du holder inne forbremsa.
Egentlig så skal du alltid trykke inn bakbremsa før du trykker inn forbremsa og når du kjører på løst/glatt underlag så skal du helst ikke bruke forbremsa. Brems i god tid før du skal stoppe helt eller kjøre veldig sent så slipper du en bråbrems før du lkanskje igger gjennomvåt på asfalten og mopeden to meter forran deg.
Men en moped på 90 kg kan da ikke være så tung?

Hei
Re: Kjøring i regnet
kan jo hende det er en jente som har lagd tråden da vettu 

Ford Escort mk2 som skal bli Cosworth
Ford Escort mk4 som er bulka
Ford Escort mk4 som er bulka
Re: Kjøring i regnet
Det er nå ikke helt korrekt, hadde fått stryk på en lett-MC oppkjøring hvis du gjennomgående brukte bakbremsen før forbremsen.Evje wrote:Egentlig så skal du alltid trykke inn bakbremsa før du trykker inn forbremsa
- Skyt her -
Re: Kjøring i regnet
Hehe...
Nå veier jo scooteren 96 kg da (greit bare 6 over 90), men ifht til Baotianen som veide 70 kg, er det faktisk merkbart. Og jeg synes jo egentlig at det er en fordel, særlig ved mye vind. Av og til kunne jeg på Baotianen oppleve å slite litt med å holde scooteren oppreist i røde kryss. Særlig ved lyskrysset ved Vaterlandsparken i Oslo, for dere som vet hvor det er. Men med Vespaen er dette mye bedre.
Takk igjen for masse bra svar og tips, jeg kjørte forøvrig rundt igår i skikkelig regnvær, og skjønner nå mer og mer hvordan Vespaen min oppfører seg i regnvær.
Og for dere som bruker kjønn som forklaring, ja jeg er jente

Nå veier jo scooteren 96 kg da (greit bare 6 over 90), men ifht til Baotianen som veide 70 kg, er det faktisk merkbart. Og jeg synes jo egentlig at det er en fordel, særlig ved mye vind. Av og til kunne jeg på Baotianen oppleve å slite litt med å holde scooteren oppreist i røde kryss. Særlig ved lyskrysset ved Vaterlandsparken i Oslo, for dere som vet hvor det er. Men med Vespaen er dette mye bedre.
Takk igjen for masse bra svar og tips, jeg kjørte forøvrig rundt igår i skikkelig regnvær, og skjønner nå mer og mer hvordan Vespaen min oppfører seg i regnvær.
Og for dere som bruker kjønn som forklaring, ja jeg er jente

Re: Kjøring i regnet
Flott
Nå vil vi se bilder av scooteren

Nå vil vi se bilder av scooteren

Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400