Mange bastante påstander her må jeg si. Vi får begynne øverst. Forbikjøring på høyre side er forbudt som du sier men unntak gjelder. Det er absolutt tillatt å kjøre forbi i kollektivfelt. Dersom man lane splitter oppretter man et eget felt og går trafikken lansommt regnes dette som passering av kjøretøy og dette er tillatt. Det skal ikke spesiellt mye til for at lane splitting er tillatt, det er ganske enkelt ikke forbudt. Politiet gjør det stadig vekk også når de ikke er under utrykkning.HDmann wrote:Skal ikke si så mye om det å kjøre mellom bilene, men... Forbikjøring til høyre er forbudt, enten det gjøre med sykkel eller bil. Det skal faktisk ganske mye til for å kunne kjøre lovlig for "mellom bilene", men hvordan loven håndheves varierer fra by til by. Og når jeg hører tall som 60 km/t får jeg grøss.
Vet ikke helt hva du egentlig mener her. Selvsagt KAN MC flettekjøre. Ligger flere MCer etterhverandre er regelen at man BØR flettekjøre, noe du deleveis også skriver under. Ønsker man å lane-splitte gjør man det på egen risiko. Problemet med lane splitting er ikke lovligheten, men at den ikke har noen definisjon i lovverket. Dermed oppstår også gråsoner med tvilstilfeller både med tanke på forsvarlig kjøring og ved kollisjoner med biler som bytter felt.Ellers skal ikke MCer flettekjøre. Aldeles ikke . I svinger skal/kan man bruke hele kjørefeltet.
Bruk av veibanen i sving vil helt og holdent avgjøres av forholdene. Å bruke hele kjørefeltet er vel så ofte å bruke opp sikkerhetsmarginer som det er å øke dem. Veibanens beskaffenhet, neste sving, sikt og mye annet gjør at man ofte velger andre spor og plasseringer.
Og det samme gjelder selvsagt ved kjøring rett frem. Det er ingen lov som sier noe som helst om hvor i vaibanen man skal ligge, og å slavisk følge en regel/anbefaling er farlig men som en generell regel er den likevel grei nok, men SKAL er definitivt feil.Ellers skal man ligge til venstre, mot midtstripen (der bilene har venstrehjulet).
Det er ofte hensiktsmessig å kjøre sammen med flere også i rushtrafikken. Hvilket syn de andre har på slik kjøring oppdager man raskt nok. Passer det ikke ditt syn er det bare å holde avstand, men ofte treffer man jo på de samme igjen og igjen og da er de IMO ikke som ukjennte motorsyklister å regne.Men, dersom man kjører i en gruppe er situasjonen en annen. Da kan man flettekjøre. Når jeg kjører i kollektivfeltet på vei til jobb kjører jeg aldri i eg gruppe med vilt fremmede MC'er. Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Hvordan i huleste skulle jeg vite hvilket syn de har på flettekjøring.
Utfra ditt eget syn på flettekjøring av MC forstår jeg din bekymring for hvordan andre ser på det, det er likevel mye bra på gang. Mange klubber ser nå farene med gruppekjøring der uerfarne førere blir presset eller presser seg selv over evne. Den nye læreplanen inkludere oppførsel i gruppe og gruppe/eget-press.
At klubber og læreplan ikke følger ditt syn bør nok være en bekymring også for oss andre.
Hva er det for slags regel?Når man flettekjører så skal alltid første og siste sykkel ligge til venstre mot midtstripen.
Man skal da altid maksimere egen sikkerehetssone, sørge for å se og bli sett. Da er fletting svært hensiktfullt selv med bare to sykler. Jeg vil i hvertfall ikke ha en bilist mot meg eller bakfra som bare ser en sykkel og derfor f.eks kjører forbi, bare for å oppdage at en annen gjemmte seg rett bak.
Jeg tror nok de fleste med fordel kan holde på vanlig flettemønster uansett antall og avslutte det der antallet naturlig tilsier.Det betyr f.eks. at når det er 4 sykler i en gruppe, så kan bare en av dem kjøre godt ut til høyre. Og den stakkaren som ligger bakerst må holde 3 sekunders avstand til sykkelen foran.
Du er klar over at 3 sekundersregelen er en ren anbefaling og at knapt et eneste fører i rushtrafikk overholder denne. Først når du er under 1 sek unna kjøretøyet foran risikere du bot. Med MC og med andre MC rundt deg er 3sek neppe praktisk eller hensiktsmessig. På tross av flere sykler foran deg har du relativt god sikt fremover og kan se hva som foregår mange sykler fremover. Med så stor avstand blir det også vanskelig å holde denne nøyaktig nok og dette fører til ujevn kjøring. Særlig i store grupper vil dette ha veldig ueheldig utslag for de bakerste. Om da gruppen ikke har sørget for at de uerfarne sitter langt fremme i gruppen har du en potensiellt farlig gruppe.