Kø i kø-kjøringen

Prat om tung MC.
Babelfisken

Re: Kø i kø-kjøringen

Post by Babelfisken »

HDmann wrote:Skal ikke si så mye om det å kjøre mellom bilene, men... Forbikjøring til høyre er forbudt, enten det gjøre med sykkel eller bil. Det skal faktisk ganske mye til for å kunne kjøre lovlig for "mellom bilene", men hvordan loven håndheves varierer fra by til by. Og når jeg hører tall som 60 km/t får jeg grøss.
Mange bastante påstander her må jeg si. Vi får begynne øverst. Forbikjøring på høyre side er forbudt som du sier men unntak gjelder. Det er absolutt tillatt å kjøre forbi i kollektivfelt. Dersom man lane splitter oppretter man et eget felt og går trafikken lansommt regnes dette som passering av kjøretøy og dette er tillatt. Det skal ikke spesiellt mye til for at lane splitting er tillatt, det er ganske enkelt ikke forbudt. Politiet gjør det stadig vekk også når de ikke er under utrykkning.
Ellers skal ikke MCer flettekjøre. Aldeles ikke . I svinger skal/kan man bruke hele kjørefeltet.
Vet ikke helt hva du egentlig mener her. Selvsagt KAN MC flettekjøre. Ligger flere MCer etterhverandre er regelen at man BØR flettekjøre, noe du deleveis også skriver under. Ønsker man å lane-splitte gjør man det på egen risiko. Problemet med lane splitting er ikke lovligheten, men at den ikke har noen definisjon i lovverket. Dermed oppstår også gråsoner med tvilstilfeller både med tanke på forsvarlig kjøring og ved kollisjoner med biler som bytter felt.
Bruk av veibanen i sving vil helt og holdent avgjøres av forholdene. Å bruke hele kjørefeltet er vel så ofte å bruke opp sikkerhetsmarginer som det er å øke dem. Veibanens beskaffenhet, neste sving, sikt og mye annet gjør at man ofte velger andre spor og plasseringer.
Ellers skal man ligge til venstre, mot midtstripen (der bilene har venstrehjulet).
Og det samme gjelder selvsagt ved kjøring rett frem. Det er ingen lov som sier noe som helst om hvor i vaibanen man skal ligge, og å slavisk følge en regel/anbefaling er farlig men som en generell regel er den likevel grei nok, men SKAL er definitivt feil.
Men, dersom man kjører i en gruppe er situasjonen en annen. Da kan man flettekjøre. Når jeg kjører i kollektivfeltet på vei til jobb kjører jeg aldri i eg gruppe med vilt fremmede MC'er. Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Hvordan i huleste skulle jeg vite hvilket syn de har på flettekjøring.
Det er ofte hensiktsmessig å kjøre sammen med flere også i rushtrafikken. Hvilket syn de andre har på slik kjøring oppdager man raskt nok. Passer det ikke ditt syn er det bare å holde avstand, men ofte treffer man jo på de samme igjen og igjen og da er de IMO ikke som ukjennte motorsyklister å regne.
Utfra ditt eget syn på flettekjøring av MC forstår jeg din bekymring for hvordan andre ser på det, det er likevel mye bra på gang. Mange klubber ser nå farene med gruppekjøring der uerfarne førere blir presset eller presser seg selv over evne. Den nye læreplanen inkludere oppførsel i gruppe og gruppe/eget-press.
At klubber og læreplan ikke følger ditt syn bør nok være en bekymring også for oss andre.
Når man flettekjører så skal alltid første og siste sykkel ligge til venstre mot midtstripen.
Hva er det for slags regel?
Man skal da altid maksimere egen sikkerehetssone, sørge for å se og bli sett. Da er fletting svært hensiktfullt selv med bare to sykler. Jeg vil i hvertfall ikke ha en bilist mot meg eller bakfra som bare ser en sykkel og derfor f.eks kjører forbi, bare for å oppdage at en annen gjemmte seg rett bak.
Det betyr f.eks. at når det er 4 sykler i en gruppe, så kan bare en av dem kjøre godt ut til høyre. Og den stakkaren som ligger bakerst må holde 3 sekunders avstand til sykkelen foran.
Jeg tror nok de fleste med fordel kan holde på vanlig flettemønster uansett antall og avslutte det der antallet naturlig tilsier.
Du er klar over at 3 sekundersregelen er en ren anbefaling og at knapt et eneste fører i rushtrafikk overholder denne. Først når du er under 1 sek unna kjøretøyet foran risikere du bot. Med MC og med andre MC rundt deg er 3sek neppe praktisk eller hensiktsmessig. På tross av flere sykler foran deg har du relativt god sikt fremover og kan se hva som foregår mange sykler fremover. Med så stor avstand blir det også vanskelig å holde denne nøyaktig nok og dette fører til ujevn kjøring. Særlig i store grupper vil dette ha veldig ueheldig utslag for de bakerste. Om da gruppen ikke har sørget for at de uerfarne sitter langt fremme i gruppen har du en potensiellt farlig gruppe.
HDmann
MC: Harley-Davidson XLC 1200
'07 BMW R1200GS Adventure (i Köln)

Post by HDmann »

Babelfisken.
Jeg var nok sikkert ikke presis nok, pluss at jeg kanskje satte en del ting på spissen.

Det er selvfølgelig spesielle regler for kollektivfeltet. Det var ikke det jeg tenkte på da jeg sa at det var forbudt å kjøre forbi på høyre side.

Det var snakk om å kjøre mellom bilene i ganske høye hastigheter. Det fikk meg til å reagere. Vi snakker ikke om å komme seg fram i trafikken når køen nesten står stille. Har du forresten kjørt mye i Tyskland? Der er det rett og slett forbudt å kjøre mellom bilene selv om trafikken står bom stille! Og det forbudet håndheves. Dessverre også av vanlige bilister. Men vi snakker altså om Norge, og loven her er også klar. Det er forbudt å kjøre forbi på høyre side. I beste fall kan man kjøre forbi til venstre for bilen som ligger i høyre fil, men da må man holde seg i den samme kjørebanen som den bilen. Man kan altså ikke i venstre felt kjøre forbi en bil i venstre felt til høyre for denne, selv om hensikten er å kjøre forbi en bil i høyre felt (hvis du skjønner hva jeg mener). MEN, bare så det er sagt: Alt avhenger av trafikkens hastighet. Egentlig tor jeg vi begge (og de fleste) vet hva som er lov og ikke. Å f.eks. kjøre i 60 mellom bilene er selvfølgelig forbudt. Jeg kjører også mellom bilene for å komme fort fram (kan ikke køe for mye med en luftkjølt motor). Man må bruke vettet.

Bruk av hele kjørebanen osv... Den generelle regelen er at man (for å være mest mulig synlig og for selv å ha størst mulig oversikt) bør ligge inn mot midten av veien. Det betyr ikke at man SKAL. Man får plassere seg mest mulig fornuftig ut fra trafikkbildet osv. osv. Men man har selvfølgelig rett til å bruke hele veibanen. Jeg snakker ikke om plassering før og i sving. Jeg mener det er fullstendig feil å begynne å kjøre "sammen" (f.eks. flettekjøre) med helt tilfeldige, vil fremmede motorsyklister. Tar en annen motorsyklist meg igjen vil jeg ikke ha noe med vedkommende å gjøre. Kjører jeg tilfeldigvis mot midten, må han gjerne legge seg rett bak, midt på eller til høyre. Det er ikke min sak. Men jeg vil ikke ha ham for nært uansett hvor han måtte plassere seg. Jeg har jo rett og slett ingen anelse om hva han tenker på eller hvorfor han kjører slik han gjør. Jeg kan ikke gjøre noen avtale med vedkommende mens vi er i fart. Jeg kjører aldeles ikke sammen med vedkommende og han kan heller ikke ha noen som helst formening om hvordan jeg tenker. Flettekjøring / gruppekjøring er en måte å kjøre på som er avtalt på forhånd. Basta! Men, som du sier... treffer man på andre som man kjenner eller føler seg brennsikker på hvilke hensikter vedkommende har, så er det lov å bruke vettet.

Første og siste sykkel til venstre mot midtstripen... Det blir litt mye synsing her (i innleggene) og det lett å misforstå hverandre. Men vær litt grei da... misforstå meg rett. Jeg vet jeg sier SKAL, men mener det kanskje ikke så sterkt. Den generelle regelen sier altså at man bør ligge mot midten av veien (fordi det er der man har best oversikt og er mest synlig). Og jeg gjentar BØR. Ok, to i gruppe... første sykkel mot midten, neste til høre. Hva kan lett skje? Jo, bilen bak oppfatter det som en invitasjon til å kjøre forbi bakerste sykkel. 4 i gruppe... samme. 3 sekunder... jeg mener ikke bastant 3 sekunder. Jeg mener selvfølgelig god avstand. Jeg er sikker på at du skjønner hva jeg mener.

Uansett er min mening at gruppekjøring må læres og avtales. Det er i bunn og grunn hele poenget mitt. Jeg kjører veldig ofte i gruppe med andre og har gjort det i årevis. Jeg kjører definitiv aldri i gruppe uten at dette er avtalt på forhånd. Jeg vil vite at de i gruppe har en felles forståelse for hvordan kjøringen skal foregå. Utenom det er alle andre trafikanter, enten det er motorsyklister eller bilførere, for meg helt vanlige trafikanter som jeg overhodet ikke vil kjøre "sammen" med på noen måte. Det tør jeg rett og slett ikke.

Som du sier (inndirekte) er det alltid størst uro bakerst i en gruppe. Nettopp derfor er det viktig å avtale, og ofte lønner det seg å få de mest uerfarne langt fram. Dessuten er det en god vane å evaluere ved neste stopp, og kanskje omgruppere.

Vel, vel. Det ble mye dette her, men det får våge seg. Jeg tror nok at både du og jeg kjører rimelig sikkert og at meningene egentlig er ganske like.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Nå er jeg stort sett helt enig med deg. Unntaket er vel flettekjøring med med andre sykler. Jeg forstår hva du sier og forstår skepsisen, men jeg er uenig i konklusjonen. I en lengre eller kortere periode kan det være hensiktsmessig å bli liggende bak andre motorsykler. Ofte er dette uungålig på vei mot stevner og treff eller i rushtrafikk. I disse situasjonene mener jeg fortsatt at det er mest hensiktsmessig å ligge i flettemønster, enten man som bakerste sykkel ligger til høyre eller venstre. Grunnen til dette er at alt i alt synes og sees man best om man ligger i mønsteret. Om gruppen ellers ikke oppfører seg som forventet får man heller gjøre tiltak, men på meg er det å bryte møsteret fordi man ikke kjenner de foran like ulogisk som å legge seg 1/2 sek bak forankjørende bil fordi man ikke kjenner føreren, eller gasse på på forkjørsvei fordi man ikke kjenner føreren av bilen som skal ut på hovedveien fra høyre. Vi forholder oss daglig til skrevne og uskrevne regler i trafikken og i dette tilfellet mener jeg det er viktig å holde seg til uskrevne regler. Skulle jeg få en MC opp bak meg som ligger rett bak meg ville jeg ikke kastet bort mange sekunder før jeg ville legge meg inn til siden for å slippe den forbi. Nå er jeg i den ekle situasjonen at speilene mine er for korte og gir dårlig oversikt rett bakover og derfor sliter jeg med å se sykler som ligger rett bak. YMMV

Og så til plassering bakerste sykkel:
Det vil IMO være en større invitasjon til en bilist å ligge på venstre side 3 sek bak neste sykkel enn det er å ligge 1 sek bak neste sykkel når du ligger på høyre side og neste på venstre side. Dette pongeteres da også av enkelte kursledere og kjørelærere.
Rett avstand mellom sykler er med andre ord en balanse mellom hva som er viktig med hensyn på avstand til forankjørende men også med hensyn til andre trafikanter og bla invitasjonen stor avstand gir.
HDmann

Post by HDmann »

Joda, joda... man må bruke vettet. Og man skal selvfølgelig hjelpe andre fram ved å slippe forbi. Og det er selvfølgelig fullstendig legitimt å kjøre bak andre motorsyklister. Er man sikker på at flettemønsteret vil fungere trygt og sikkert er det også ok? Spørsmålet er om man tør stole på de andre (fremmede). Og tør de stole på meg?

Har du sett denne tegningen før?
Image

Jeg vet at den beskriver planlagt gruppekjøring, men en gruppe er en gruppe uansett. Første og siste sykkel mot midtstripe. God avstand til forankjørende.

Selvfølgelig skal man samarbeide med andre trafikanter både av sikkerhetshensyn og for å få flyt i trafikken, men man er uansett alene eller i en planlagt gruppe med andre. Å mikse dette blir i alle fall for meg helt feil.

Men du Babelfisken: At du og andre engasjererer dere og gidder og diskutere slikt som dette, er i alle fall svært positivt. Det betyr at man er opptatt av sikkerhet og trafikkavvikling. Alt er ikke svart eller hvitt i trafikken, og jeg tør aldri påstå at jeg sitter med sannheten. Og igjen... det er lov å bruke vettet, selv om det skulle være i strid med lover og regler. Jeg er aldeles ikke verdensmester og gjør garantert mange feil. Selv om jeg har kjørt MC i årevis, prøver jeg å være ydmyk samtidig som jeg ikke er redd for å komme med meningene mine. At jeg fremdeles har mye å lære? Helt klart!
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

HDmann wrote: Det er forbudt å kjøre forbi på høyre side. I beste fall kan man kjøre forbi til venstre for bilen som ligger i høyre fil, men da må man holde seg i den samme kjørebanen som den bilen. Man kan altså ikke i venstre felt kjøre forbi en bil i venstre felt til høyre for denne, selv om hensikten er å kjøre forbi en bil i høyre felt (hvis du skjønner hva jeg mener).
Her tror jeg faktisk du tar feil. Norge er ett av få land hvor lanesplitting ikke er forbudt. Da henger det rett og slett ikke på greip å lanesplitte bare på den ene siden av hvitstripa ... men du har sikkert ikke lov til å krysse over når den er heltrukket.
HDmann

Post by HDmann »

Forbikjøring på høyre side ER helt forbudt. Det er ikke noe å diskutere en gang.

Når det gjelder lanesplitting så stemmer for så vidt det du sier. Ved lanesplitting oppretter man sitt eget kjørefelt. Og her er loven litt "merkelig". Det er nemlig verken forbudt eller lov å opprette sitt eget kjørefelt. Man kjører dermed i et område hvor man faktisk ikke har en eneste rettighet, men en drøss med plikter. Skjer det noe, må du bære hele ansvaret.

Som nevnt før er det i Tyskland forbudt å kjøre mellom bilene selv om køen står bom stille. De som har kjørt en del i Tyskland har sikkert lagt merke til at ingen kjører mellom bilene, men at en del kjører på veiskulderen (noe som også er forbudt i Tyskland) for å komme forbi. Faktum er at det kun er ett eneste land i Europa hvor lanesplitting er tillatt, nemlig Østerrike.

Og som nevnt før: Det er lov å bruke vettet. Jeg kjører mellom bilene hele tiden, men jeg tar det kuli. Og jeg kjører forbi på høyre side (på flerfelts vei), men det er fremdeles likvel forbudt. Og i Tyskland kjører jeg forbi på veiskulderen.

Men: Daglig ser jeg folk som kjører altfor fort mellom bilene. Det er en forbanna uting og fullstendig bortkastet. Man sparer noen sekunder, men det er det hele.

Og husk: Ved lanesplitting har man overhodet ingen rettigheter. Man kan kun satse på velviljen fra andre bilister og MC-førere. Hvis jeg kjører mellom bilene i kø, og tar igjen en annen MC, så kan jeg selvfølgelig ikke forvente at denne skal fjerne seg straks jeg kommer.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

HDmann wrote:Forbikjøring på høyre side ER helt forbudt. Det er ikke noe å diskutere en gang.

Når det gjelder lanesplitting så stemmer for så vidt det du sier. Ved lanesplitting oppretter man sitt eget kjørefelt. Og her er loven litt "merkelig". Det er nemlig verken forbudt eller lov å opprette sitt eget kjørefelt. Man kjører dermed i et område hvor man faktisk ikke har en eneste rettighet, men en drøss med plikter. Skjer det noe, må du bære hele ansvaret.

Og husk: Ved lanesplitting har man overhodet ingen rettigheter. Man kan kun satse på velviljen fra andre bilister og MC-førere. Hvis jeg kjører mellom bilene i kø, og tar igjen en annen MC, så kan jeg selvfølgelig ikke forvente at denne skal fjerne seg straks jeg kommer.
Man har INGEN rettingheter i trafikken, KUN plikter. I det øyeblikk man utøver sin "rettighet" på bekostning av sikkerheten har man pr. definisjon brutt veitrafikkloven. Ergo har man ikke rettigheter.

Så når du sier man bare har plikter ved lanesplitting er det som ved all annen kjøring. Man er fortsatt ikke like rettsløs som en syklist i ved enden av et sykkel/gangfelt. Andre kjøretøy må f.eks vise tegn ved feltbytte og bryter loven når de bytter felt uten slikt tegn. Problemet er vel at det er lite rettspraksis og presedens på slike situasjoner og det hele er nokså uklart og er det noe forsikringsselskapene elsker er det slikt. (ref. rundkjøringer) Da kan de skylddele og det er josom kjennt det beste for alle forsikringsselskaper. Mao er det ikke slik at man må bære hele ansvaret, lagt ifra, derimot skal det mye til at man får motpartens selskap til å betale dine skader.
quantumduck

Post by quantumduck »

HDmann wrote:Forbikjøring på høyre side ER helt forbudt. Det er ikke noe å diskutere en gang.

Som nevnt før er det i Tyskland forbudt å kjøre mellom bilene selv om køen står bom stille. De som har kjørt en del i Tyskland har sikkert lagt merke til at ingen kjører mellom bilene, men at en del kjører på veiskulderen (noe som også er forbudt i Tyskland) for å komme forbi. Faktum er at det kun er ett eneste land i Europa hvor lanesplitting er tillatt, nemlig Østerrike.

Og som nevnt før: Det er lov å bruke vettet. Jeg kjører mellom bilene hele tiden, men jeg tar det kuli. Og jeg kjører forbi på høyre side (på flerfelts vei), men det er fremdeles likvel forbudt. Og i Tyskland kjører jeg forbi på veiskulderen.

Men: Daglig ser jeg folk som kjører altfor fort mellom bilene. Det er en forbanna uting og fullstendig bortkastet. Man sparer noen sekunder, men det er det hele.

Tviler ikke på at man har foretatt noen krumspring med vegtrafikkloven for å få tillat lanesplitting, hvis du har referanse hadde det vært artig. Men det er jo helt sykt, i hvilke situasjoner er det tillatt å opprette sitt eget kjørefelt og når er det forbudt? Kan tenke meg mange situasjoner hvor det hadde vært greit :-) Og det er vel ikke lov å dra forbi til høyre selv om du ligger ett felt til høyre for den du kjører forbi? Bortsett fra i en køsituasjon da, men det er det jo pr. def v. lanesplitting og da skjønner jeg fint lite av poenget med å «opprette eget kjørefelt» ... Uansett, når du splitter har du vel omtrent samme rettigheter som v. feltskifte, dvs. svært få. Jeg kan kanskje tenke meg at man v. vanlig feltskifte har visse rettigheter dersom man blir påkjørt bakfra i det feltet man skifter *fra* men det utgår sikkert v. splitting. Medmindre man blir påkjørt bakfra av en annen mc som også splitter da? Hm ...

Anyway, bruke hue pleier å funke ja :-)
Keihin

Post by Keihin »

Da er vel dette feil da?

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1986 ... -0.html#12

§ 12. Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
HDmann

Post by HDmann »

Dette engasjerer, og det er bra.

Til Babelfisken:
Når jeg snakker om rettigheter mener jeg i forhold til forsikringsselskap, og dermed indirekte overfor andre trafikanter. Krasjer man, er det så godt som 100% sikkert at man må bære hele ansvaret. Altså har man ingen rettigheter. Kjører du derimot på grønt og blir påkjørt av en som kjører på rødt, har du en drøss med rettigheter. Det var poenget.

Til quantumduck:
Les hva jeg skriver. Når man bedriver lanesplitting OPPRETTER MAN ET EGET KJØREFELT. Du mener vel ikke at man IKKE gjør det? Det finnes ikke noen lov som sier at man ikke har lov å opprette sitt eget kjørefelt, og heller ingen forskrift som tillater det. Man er altså i et lovløst land når man oppretter sitt eget kjørefelt. Dermed misteter man alle rettigheter (se svaret til Babelfisken). Det innebærer f.eks. at politiet ofte vil se gjennom fingrene med det. De har nemlig ikke en konkret lov å referere til. Kjører man derimot uforsvarlig, f.eks. for fort, vil politiet reagere. 60 km/t er f.eks. åpenbart uforsvarlig.

Til Keihin:
Hehe. Det er selvfølgelig ikke feil, men det har ingen ting med lanesplitting å gjøre.
quantumduck

Post by quantumduck »

HDmann wrote: Til quantumduck:
Les hva jeg skriver. Når man bedriver lanesplitting OPPRETTER MAN ET EGET KJØREFELT. Du mener vel ikke at man IKKE gjør det? Det finnes ikke noen lov som sier at man ikke har lov å opprette sitt eget kjørefelt, og heller ingen forskrift som tillater det. Man er altså i et lovløst land når man oppretter sitt eget kjørefelt. Dermed misteter man alle rettigheter (se svaret til Babelfisken). Det innebærer f.eks. at politiet ofte vil se gjennom fingrene med det. De har nemlig ikke en konkret lov å referere til. Kjører man derimot uforsvarlig, f.eks. for fort, vil politiet reagere. 60 km/t er f.eks. åpenbart uforsvarlig.
Ja du skriver stadig vekk at du driver og oppretter ditt eget kjørefelt. Vanskelig å ikke få med seg det. Et banebrytende konsept (uff, den var blaut) som ikke er nevnt i noen lovtekst eller forskrift. Det forklarer jo greit hvorfor du ikke hoster opp en referanse ... :-)
HDmann

Post by HDmann »

quantumduck wrote:
HDmann wrote: Til quantumduck:
Ja du skriver stadig vekk at du driver og oppretter ditt eget kjørefelt. Vanskelig å ikke få med seg det. Et banebrytende konsept (uff, den var blaut) som ikke er nevnt i noen lovtekst eller forskrift. Det forklarer jo greit hvorfor du ikke hoster opp en referanse ... :-)
Det var da svært så vanskelig dette skulle være da. Tenk på HVOR det er man kjører når man bedriver lanesplitting. NB! Vi snakker ikke om ordinær forbikjøring, ikke sant? Tenk deg at du kjører ut av Oslo mot Drammen. Du kjører mellom bilene der det er to felter sørover. HVOR kjører du? I venstre felt? I høyre felt? Nei, du kjører i et eget kjørefelt som du selv oppretter.

Dette er ikke ordrett nevnt i noen lovtekst eller forskrift, men les hva jeg skrev da mann. "Det er nemlig verken forbudt eller lov å opprette sitt eget kjørefelt.". Altså ingen lov eller forskrift.

Her er et ordrett utdrag fra MC-bladet (Norsk Motorcykkel Union) vedr. "Trafilak kompetanse":
Lovløst land
Noen fakta først: Når du bedriver slik
”lanesplitting” eller ”filtering” – altså ligger
på gulstripa eller kjører mellom to kjørefelt
i samme retning, har du opprettet ditt ”eget
kjørefelt”. I det kjørefeltet har du ingen
rettigheter. Ingen. Bare plikter. Det er ikke
forbudt i Norge å ”lage seg” et eget felt på
denne måten, men det er heller ikke lov.
Poenget er at du beveger deg i et lovløst
land hvor du får all skyld om du kolliderer
– uansett.
Tenk deg denne situasjonen: Du kjører
på motorvei – kanskje gjennom Østfold
til Svinesund. Køen av kjøtthungrige
nordmenn står dønn rolig i begge retninger.
Du legger deg ut på gulstripa og kjører
forbi på vei til det billige, forgjettede land.
Lastebilen i mot legger seg ikke inn til
høyre, samtidig som Saaben rett foran
deg legger seg litt ut mot midtstripen.
Du blir klemt som skinke i en sandwich
– og har ingen andre å skylde på enn deg
selv når du går i asfalten med et brak. Du
vil heller ikke høste særlig sympati fra
de øvrige trafikantene, politiet som gir
deg bot for uforsvarlig kjøring, eller fra
forsikringsselskapet.
Vi sier ikke at du aldri skal kjøre forbi en
kø. Men dersom du gjør det, bør det være
gjennomtenkt.

Jeg har aldri sagt at man ikke skal bedrive lanesplitting. Det jeg sier er at litt for mange kanskje tror dette er helt ok og nærmest en rett man har.

Men hør her da folkens: Jeg er ikke ute etter å være en bedreviter eller skape kvalme. Jeg er heller ingen mester i retorikk, og dermed kan jeg sikkert virke litt bastant og påståelig. Men jeg er overbevist om at de aller fleste til stadighet oppserverer uvettig lanesplitting og forbikjøring. Dessuten har jeg en kompis som sitter i rullestol nettopp pga. lanesplitting. Han var virkelig veldig teknisk flink, men det hjalp ikke. Han tenkte rett og slett ikke gjennom hva han gjorde.
quantumduck

Post by quantumduck »

HDmann wrote: Dette er ikke ordrett nevnt i noen lovtekst eller forskrift, men les hva jeg skrev da mann. "Det er nemlig verken forbudt eller lov å opprette sitt eget kjørefelt.". Altså ingen lov eller forskrift.
Ja, du skriver det samme nok en gang. Men takk for referansen.

Jeg lurer litt på følgende;

1. Hvilke rettigheter har jeg når jeg kjører forbi på vanlig måte som jeg mister når jeg kjører forbi flere biler i kø?

2. Hvilke rettigheter har jeg ved vanlig feltskifte som jeg ikke har når jeg splitter på hvitstripa?
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

I vegtrafikklovgivningen vil du ikke finne ordet rettighet nevnt én gang.
I trafikken har man ingen rettigheter, kun plikter.
Forkjørsrett eksisterer ikke, men andre har vikeplikt og dette er en vesentlig forskjell.

:roll:
quantumduck

Post by quantumduck »

Banditbiker wrote:I vegtrafikklovgivningen vil du ikke finne ordet rettighet nevnt én gang.
I trafikken har man ingen rettigheter, kun plikter.
Forkjørsrett eksisterer ikke, men andre har vikeplikt og dette er en vesentlig forskjell.

:roll:
Vi prøver igjen uten å rote det til med rettigheter vs. plikter som jeg ikke lurer på i det heletatt:

1. Hva er egentlig forskjellen på vanlig forbikjøring og splitting på gulstripa?
2. hva er egentlig forskjellen på feltskifte og splitting på hvitstripa?

Er vel rimelig mea-culpa uansett når det går galt ... ?
Post Reply