Planer om å ta lappen neste år :)

Prat om tung MC.
Idefix
MC: Honda Transalp PD06 XL600V 1994

Re: Planer om å ta lappen neste år :)

Post by Idefix »

Honda CB 600 Hornet er en flott sykkel, veldig god motor og girkasse på Honda. Brukes ofte av kjøreskoler. Den finnes i forskjellige versjoner, F har lyktekåpe mener jeg. Ikke alt for dyr heller. Selv har jeg kjøpt meg en Transalp 600, den er veldig fin nybegynner sykkel, 50 hk er mer enn nok til en har kjørt noen år mener da jeg. Men så vil jeg gjerne leve noen år til, da jeg er midt i 30 årene. Transalp (ny modell) er noe lavere enn den gamle modellen, og skulle være ypperlig også for jenter. Flott til både tur og bykjøring da du sitter oppreist. God motor og honda kvalitet. CB 600 er noe dyrere brukt har ca 90 hk er tyngre og har 4 cylindre mot transalpens 2 cyl gir en fin lyd og bra trekk.

Your choice, men ikke gå på R sykkel, det er ikke kult å kjøre seg invalid. Forsikringsmessig er hondaene som nevt over meget greie.
916

Post by 916 »

Hvorfor skulle man bli invalid av å kjøre R-sykkel?? Med R-sykkel har du større marginer i alle situasjoner. Bedre veigrep og mer effekt hvis du kjapt må unna trøbbel. Så lenge man kjører med fornuft (noe alle bør gjøre) minsker man sjansene for invaliditet med R-sykkel.
Petterjacobsen
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.

Post by Petterjacobsen »

Har selv kjøpt meg en 2003 GSXR 750 som første sykkel. Stort sett alle jeg har snakket med sier at slike sykler er livsfarlige osv. Men går man på trynet i 50 km/h på en slik sykkel, så får man like vondt som man ville fått hvis man snørrer med en Honda Camino... Sjansen er vel kanskje større for å skade seg på en Camino enn en tung sykkel. Kjører man tung sykkel så er man oftest godt beskyttet med riktig kjøreutstyr, på en moped så har man ofte bare hjelm.
Jeg har ikke råd til å miste lappen eller livet... Alt med måte!!

Kjøp det du har råd til og ønsker deg! Kjøper du noe "fornuftig" som du egentlig ikke ønsker deg så vil du bare angre.
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Man kan bli invalid på alle typer sykler. Sånn er det nå bare, uheldigvis.

En ulempe ved r-sykler er vel at de innbyr til høyere hastigheter enn en cruiser. Men til syvende og sist er det føreren som avgjør tempoet.
Mogop
MC: Ingen for øyeblikket

Post by Mogop »

Petterjacobsen wrote:Har selv kjøpt meg en 2003 GSXR 750 som første sykkel. Stort sett alle jeg har snakket med sier at slike sykler er livsfarlige osv. Men går man på trynet i 50 km/h på en slik sykkel, så får man like vondt som man ville fått hvis man snørrer med en Honda Camino... Sjansen er vel kanskje større for å skade seg på en Camino enn en tung sykkel. Kjører man tung sykkel så er man oftest godt beskyttet med riktig kjøreutstyr, på en moped så har man ofte bare hjelm.

Kjøp det du har råd til og ønsker deg! Kjøper du noe "fornuftig" som du egentlig ikke ønsker deg så vil du bare angre.
Takk for det, veldig enig med deg! :)

Selv om jeg skulle komme til å kjøpe en R betyr det ikke at jeg skal fyke rundt i 200 kmt støtt og stadig.
Skjønner at man kan få litt dårligere oversikt, men tror kanskje dette skaper størst problemer i større byer..? Jeg bor nesten to timer fra oslo og tviler på at jeg kommer til å kjøre så mye der. i begynnelsen i allefall, før jeg føler meg trygg nok.. Kjører nok ikke på de mest kaotiske veiene i starten uansett hva slags sykkel jeg har.
Alas

Post by Alas »

Mogop wrote: Selv om jeg skulle komme til å kjøpe en R betyr det ikke at jeg skal fyke rundt i 200 kmt støtt og stadig.
Hehe, det trodde jeg og. Nå har ikke jeg en sykkel som går i 200, kjøpte sykkel med litt mer hode enn hjerte, men likefullt fornøyd. Meeen hadde jeg hatt en sykkel som gikk i 200 sånn uten å mukke så hadde jeg nok kjørt i 200 titt og ofte jeg da. Men akkurat nå har ikke jeg evner til det så jeg tror jeg for min egen del skal vente noen år og noen tusen km til. Men det er jo meg da.

Men herregud, jeg er fersk i gamet selv så jeg skal ikke si noe som helst egentlig. Kjøp det du har lyst på og har råd til.

Mvh
Mogop

Post by Mogop »

Ja.. får se litt. Har vel egentlig ikke bestemt meg for noenting enda.

Men er det noen som har peiling på hvor mye det vil koste i forsikring på en R6? Til rett under 60 000,-?
Kommer til å stå på pappa da, og det hjelper vel en god del..?
Alas

Post by Alas »

Det med forsikring er såpass individuelt at det er så og si umulig å svare på. Eneste som hjelper er en ringerunde rundt til de forskjellige selskapene. Finn deg noen sykkeltyper i ditt prisleie, ha navn, type og årsmodell klart.

Det er da mulig å høre på hvordan det blir med sykkelen regget på deg eller på din far.

Mvh
Mogop

Post by Mogop »

Alas wrote:Det med forsikring er såpass individuelt at det er så og si umulig å svare på. Eneste som hjelper er en ringerunde rundt til de forskjellige selskapene. Finn deg noen sykkeltyper i ditt prisleie, ha navn, type og årsmodell klart.

Det er da mulig å høre på hvordan det blir med sykkelen regget på deg eller på din far.

Mvh

Oki, takk :)
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

Mogop wrote: Merkelig å bli så utrolig gira så fort.. Skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke har tenkt på det før. Er egentlig veldig typisk meg. Venninna mi hadde visst bare ventet på det. Kunne jo sagt noe da :lol:
Skjønte ikke pointet før v. passerte 37år jeg...

Ser det store spørsmålet her er R-sykkel vs. ikke-R. Utvilsomt noen som kjøper R for å kjøre fort, og de uheldige av dem figurerer vel da på statistikken etterhvert. Det er sikkert en ørliten mulighet for at enkelte av disse ikke hadde giddet å grisekjøre om de hadde sittet på en Transalp og dermed vært i live ... men jeg tror nok at det i bunn og grunn er hodet og ikke sykkelen som er avgjørende her.

Kjøp det du har lyst på og råd til er vel det beste rådet hittil. Jeg ville droppa R helt i starten, det koster for mye rett og slett. Fint for en nybegynner å ha supergode kjøreegenskaper, men hvorfor betale i dyre dommer før du kan utnytte dem fullt ut? Men hvis du bare må ha R så er jo saken klar den. Medmindre du allerede har horn-aktige utvekster i panna da ... da kan det være grunn til å vurdere noe mindre hissig. Ellers ikke!

Mitt alternativ-tips: Hvis du vil ha god bakkeklaring og clip-on-styre/foroverlent sittestilling; Suzuki SV650s. Hvis du vil ha R-aktig motor; Honda Hornet. Begge er ganske rimelige både i innkjøp og forsikring. Har ikke kjørt på noen av dem, men det er veldig sjelden du hører annet en lovord om de syklene, og så synes jeg de ligger litt i R-gata. Suzuki GSR 600 kan være et alternativ til Hornet, men der er kanskje utvalget blant brukte ikke så stort, og hvorfor ikke gå for Hornet, det er jo "originalen"? Bandit og andre Honda CB-ditt og CB-datt er for "accountants and bad-taste germans" som de sier i Supebike Magzine ... :-)

PS, PS! Hvorfor i all verden vente til neste år?
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Post by Jeanette »

Mogop wrote:Er en jente på snart 21, kanskje ikke så mange av oss her inne?
Heisann, og velkommen til forumet :D

Du er tydeligvis 86-modell, noe jeg også er, så helt alene er du ikke her på forumet! Godt å høre at du finner deg til rette.
LEctOR
MC: Honda CB900 Hornet

Post by LEctOR »

Jeg så litt på R1 som er "storebroren" til R6. Det ble faktisk billigere å forsikre R1 enn R6.
Dette er vel pga at mange unge kjøper R6. Ta det med i prisen når du regner ut. R1 er jo noe dyrere,
men billigere å forsikre. Å husk at kjøreutstyr er dyrt. Er du lur så kjøper du det i vinter. (utenom sesongen)
Mye penger å spare på det. Selv kjøpte jeg meg ordentlig kjøreutstyr, så sykkel.
Ellers ville jeg kanskje tipset deg om ta lappen i år. Broren min tok tung lappen da han var 20 (ifjor),
fikk den nå i mars da han ble 21. (har jo ikke lov til å kjøre tung før du er 21 selv om du har "tatt" lappen)
Om du skal vente til neste år så vær raskt ute så du slipper å vente helt til juli for å få oppkjøring.

Mvh TomR
Honda CB 900 Hornet 2004 :smt077
R6-freak
MC: Ingen

Post by R6-freak »

Petterjacobsen wrote:Har selv kjøpt meg en 2003 GSXR 750 som første sykkel. Stort sett alle jeg har snakket med sier at slike sykler er livsfarlige osv. Men går man på trynet i 50 km/h på en slik sykkel, så får man like vondt som man ville fått hvis man snørrer med en Honda Camino... Sjansen er vel kanskje større for å skade seg på en Camino enn en tung sykkel. Kjører man tung sykkel så er man oftest godt beskyttet med riktig kjøreutstyr, på en moped så har man ofte bare hjelm.

Miste lappen? bare å gi gass om du ser noen blå lys i speilene \:D/ =D>
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Idefix
MC: Honda Transalp PD06 XL600V 1994

Post by Idefix »

Hei igjen, javel så er jeg kanskje snusfornuftig ... men hvor mange hester trenger du som nybegynner. Fartsgrensa er max 110 i Norge (om du da ikke skal nedover Europa). Poenget var: Transalpen og CB har fine kjøre egenskaper begge to og de har gode motorer og er solid bygget. R sykler er vel ganske over representert i statistikken ... dessuten er de dyre å forsikre for en fersk mc fører uten bonus. Fint å si at det kommer an på det du har i knotten, men hjelper ikke det om du ikke har rutine når svingen først kommer for fort, det har vært flere tilfeller på dette allerede i år. Jeg vil si en lavere effect maskin som er noe lettere å håndtere også i lave hastigheter er et pluss. Hver sin smak. 8)
Mogop

Post by Mogop »

Jeanette wrote:
Mogop wrote:Er en jente på snart 21, kanskje ikke så mange av oss her inne?
Heisann, og velkommen til forumet :D

Du er tydeligvis 86-modell, noe jeg også er, så helt alene er du ikke her på forumet! Godt å høre at du finner deg til rette.
Takk :D

Oj, så morsomt da! Kjørt lenge? Antakeligvis ikke etter alderen å bedømme ;)
Hva slags sykkel har du da? :p

Edit: Var jo bare å gå tilbake å se det da. Hva slags sykkel du har mener jeg ;-)
Post Reply