"IG"-sikringen på Z750 ryker når jeg har kjørt 20 meter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
FV

Re: "IG"-sikringen på Z750 ryker når jeg har kjørt 20 meter

Post by FV »

Kan vel nevne at jeg fikk beskjed om at tenningssystemet med startsperre og hele pakka kosta 20 000. Dette sa de da jeg fikk nøklene til sykkelen, og den røde var visst viktig :P
moonlit

Post by moonlit »

StenR wrote:Du skriver ikke hvordan du har ohmet det, men fra ene polen fra sikringsholderen kan det godt være du måler litt motstand. Denne tror jeg går til jord gjennom tenningsmodulen og ymse brytere (støtte, nøytral osv.) , så det er absolutt tenkelig du får en måling. Ohmer du den andre polen mot jord, bør du ikke ha lukket krets med tenningslåsen av.

Du bør måle ladespenningen din. Som andre har nevnt, kan den godt mulig være synderen. Mål spenningen på batteriet ved 5000RPM med fullys på og varmkjørt maskin. Denne bør ikke være særlig over 15V. Med mindre du leser av en høy verdi her (og dermed med god grunn kan mistenke regulatoren din) anbefaler jeg deg å sende sykkelen på verksted snarest. Tenningsmodulen berøres av denne kretsen, og denne vil du ikke ødelegge da den er svært kostbar, og siden sikringen din ryker må du anta at strømmen i alle fall periodevis er altfor høy. Men legg merke til at en kortslutning i killswitch eller i primærsiden på en coil mot jord også vil gjøre at denne sikringen ryker.

Generelt mener jeg at dette kanskje er DEN kretsen på sykkelen du ikke bør leke for mye med før du sender den på verksted.
Hm, nå ble jeg jo nervøs her :) Snakka med MC-partner, og han hadde ikke noe særlig annet råd enn å ta med meg en 15A-sikring slik at jeg iallfall kom meg videre hvis den stoppa på en vei et eller annet sted. (IG er 10A)

Jeg målte ladespenninga (over polene på batteriet) når den var varmog jeg rusa den litt, men fikk aldri over 14.5V, den lå på ~13 på tomgang og 12.5 med stoppet motor. Teorien min var jo at det er en overspennings-beskyttelses-diode som begynner å kortslutte IG-kretsen pga. for høy spenning. Vifta gikk ikke da jeg målte spenninga, men den ser jo ut til å fungere som normalt.

Jeg ohmet mellom polene i sikringsholderen for Ignition-sikringen. Varierte som sagt mellom 150 og 950 ohm.

Skal se om jeg får tid på søndag til å demontere og inspisere kabler og kontakter.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
rekorden

Post by rekorden »

Med tanke på at tenningssystemet koster ca 20.000,- nytt, så tror jeg ikke jeg ville hatt 15 amperes sikringer med meg, heller en pakke med de på 10 ampere.
Ryker sikringen på 10, ryker den nok også den på 15, men da med større mulighet for å ødelegge mer.
Kan være en ledning det er gnagd hull på, kanskje noe metall er bøyd, slik at det av og til tar borti noen strømførende punkter?
Alltid kjipt med vakkelfeil, men desto gøyere når en endelig finner ut av det:)
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
Post Reply