Stille forgasser på Derbi Senda
Stille forgasser på Derbi Senda
Hei, jeg har en derbi senda som jeg tror får for mye bensin. Noen som har et bilde e.l som man kan vise hvor på forgasseren jeg kan stille for å prøve å få riktig blandings forhold?
- Mantis
- Posts: 4226
- Joined: 30 Jul 2006 02:16
- MC: Aprilia RS250 (I wish!)
- Location: Ã…lesund
- It’s my birthday
Re: Stille forgasser på Derbi Senda
Blandingsforhold?
Må du nok stille ved:
- Åskifte dyse:

- Stille på nålen i forgasseren:

Nr: 2 på bildet, du flytter klippsen på nålen opp eller ned alt etter som.
På 1A stiller du luft/bensin mengde.
2A stiller du tomgangen.
Kan lese alt om instilling her
http://www.motorsyklisten.no/trialgalle ... rgasse.htm
Må du nok stille ved:
- Åskifte dyse:

- Stille på nålen i forgasseren:

Nr: 2 på bildet, du flytter klippsen på nålen opp eller ned alt etter som.
På 1A stiller du luft/bensin mengde.

2A stiller du tomgangen.
Kan lese alt om instilling her
http://www.motorsyklisten.no/trialgalle ... rgasse.htm

- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Re: Stille forgasser på Derbi Senda
Nå skal du få det inn på den letteste måten:
Bensinen i forgasseren strømmer gjennom en skrue med et hull i i midten. Hullet i midten blir skrevet som f.eks. 60 dyse, det betyr at hullet i skruen(dysen) er 0.6mm i diameter.
Vet å skifte den regulerer du hvor mye bensin motoren skal ha, jo større hull, jo mer bensin i forhold til luft vil motoren få og omvendt.
Dysa bestemmer sånn sett hvordan forholdet mellom bensin og luft blir på alle turtall, men du har tre andre ting som du også kan stille på som regulerer hvor mye luft/bensin motoren skal få. Det er:
*Tomgangsskruen(justerer tomganga så den teller til ca 1/4 gasspådrag
*Lufteskruen(blandingsskruen) justerer hvor mye luft motoren får fram til 1/4 gasspådrag
*Nåla som henger i forgasser-stempelet. Den har til original forgasser 5 hakk, på et av dem sitter det et klips som holder nåla oppe. Ved å fltytte klipset opp får motoren mindre bensin, siden da henger nåla lengre ned som betyr at den begrenser bensintilstrømmingen mer, og omvendt når du flytter hakket ned. Nåla gjelder til ca 3/4 gasspådrag
Etter 3/4 gasspådrag er det kun dysa som teller på blandinga.
Jeg mener den beste måten for å stille forgasseren riktig inn er ved å først finne en dyse slik at motoren går reint på høyt turtall for å så regulere med de tre andre tingene for at den går reint på alle turtall.
Her en liten tegning som du kanskje skjønner mer av:
http://www.motorsyklisten.no/trialgalle ... orgti1.jpg
Bensinen i forgasseren strømmer gjennom en skrue med et hull i i midten. Hullet i midten blir skrevet som f.eks. 60 dyse, det betyr at hullet i skruen(dysen) er 0.6mm i diameter.
Vet å skifte den regulerer du hvor mye bensin motoren skal ha, jo større hull, jo mer bensin i forhold til luft vil motoren få og omvendt.
Dysa bestemmer sånn sett hvordan forholdet mellom bensin og luft blir på alle turtall, men du har tre andre ting som du også kan stille på som regulerer hvor mye luft/bensin motoren skal få. Det er:
*Tomgangsskruen(justerer tomganga så den teller til ca 1/4 gasspådrag
*Lufteskruen(blandingsskruen) justerer hvor mye luft motoren får fram til 1/4 gasspådrag
*Nåla som henger i forgasser-stempelet. Den har til original forgasser 5 hakk, på et av dem sitter det et klips som holder nåla oppe. Ved å fltytte klipset opp får motoren mindre bensin, siden da henger nåla lengre ned som betyr at den begrenser bensintilstrømmingen mer, og omvendt når du flytter hakket ned. Nåla gjelder til ca 3/4 gasspådrag
Etter 3/4 gasspådrag er det kun dysa som teller på blandinga.
Jeg mener den beste måten for å stille forgasseren riktig inn er ved å først finne en dyse slik at motoren går reint på høyt turtall for å så regulere med de tre andre tingene for at den går reint på alle turtall.
Her en liten tegning som du kanskje skjønner mer av:
http://www.motorsyklisten.no/trialgalle ... orgti1.jpg
Hei