Klakking i motor... rådelager!... fortsettelse.... ferdig??

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Muzaki
MC: 1986 Suzuki GSX 750 ES

Klakking i motor... rådelager!... fortsettelse.... ferdig??

Post by Muzaki »

Jeg har en klakkelyd i sykkelen min (en 1986 Suzuki GSX750 ES) Vanligvis er den fra 5-7K rpm men skan også forekomme fra 3K og oppover. Begynner å bli mer og mer sikker på at det er rådelageret som er utslitt.. :evil:

Må sikkert kløyve motoren for å bytte lageret etter det jeg har forstått.. Er det noen måte å være sikker på at det er rådelageret uten å åpne motoren? Kan det være andre ting som klakker? (på min forrige gsxr klakket gasserne på tomgang)

I verstefall, hvis det skulle være rådene, er det noen som har gjort det før, og har tips å komme med, eller kan det være like lurt å sette bort hele jobben?
Last edited by Muzaki on 14 Jun 2007 19:43, edited 2 times in total.
Muzaki

Re: Klakking i motor... rådelager?

Post by Muzaki »

Glemte å si at det er stort sett ved litt belastning.
adoniz

Post by adoniz »

Sikker på at det ikke er ventiler?

Vet kamkjedestrammerene på disse kan være en svakhet..
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

rådelager høres vanligvis best uten last... :-k
Muzaki

Post by Muzaki »

Tok mot til meg og tok ut motoren. Tok av toppen, og etter litt dytting på stempler, er jeg ikke i tvil.. det er rådebank ja :twisted:

Men så kommer 1000kroners spørsmålet... er det slik at jeg må sende inn veiva for å skifte lager(nålelager?)? eller er det like lettvint som på bil (skåler?) :-k
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

det er nok skåler..sikker på at det er rådene og ikke krysspinner/skjørtebank? uten å ta av sylinderne/åpne veiva mener jeg? :-k
Muzaki

Post by Muzaki »

Kom til å tenke på det jeg og... :roll:

Skjørtebank er det nok ikke, ettersom jeg kan dytte stempelet nedover...

Ut å sjekke mer...
Muzaki

Post by Muzaki »

Tror jeg leverer den inn for å ta resten. Tørr ikke ta i mer, erfaringsmessig så ender jeg bare opp med å knekke noe :(
mekkern

Post by mekkern »

kan jo være greit å gi seg når en føler at man kommer i grenseland... kan bli dyrt..elllers er det vel bare å løsne de siste boltene og dunke forsiktig m ei plastklubbe så løsner sylinderrekka....
Muzaki

Post by Muzaki »

Tror jeg gjør det enkelt jeg.. kjøper en sykkel til, og tar motoren av den.

Får en annen en som har veltet for 10K, og det er snart det samme som en brukt motor. De på verkstedet anbefalte sterkt å se etter alternativer til å overhale...
mekkern

Post by mekkern »

klart ! deler er ikke gratis heller... spess ikke deler gjennom erling sande...
Muzaki

Post by Muzaki »

Det var definitivt rådebank. Åpnet motoren, og det er vel nesten en halv cm med slakk

Har fått satt i den andre motoren, og fikk startet den. Kjørte en liten tur for ett par dager siden, og da fungerte den fint.

Men i går, så kom jeg vel ca 500m, så begynte plutselig oljelampa å lyse. Det er nok olje på den, og når jeg prøvestarter, så ser jeg at det blir mindre olje i glasset.

Jeg åpnet oljetrykkføleren, men der blir det ikke trykk. det er bare såvidt det renner.

Jeg mistenker at pakningsementen jeg brukte for å feste pakningen på svinghjulsiden har vandret litt, så derfor blir det vel å bytte olje og filter for å se om det hjelper. (Dyr olje ja.. 629,- for 4 liter)

Er det noen andre råd om hva jeg bør gjøre i tillegg for å være sikker på det blir rent?
StenR

Re: Klakking i motor... rådelager!... fortsettelse

Post by StenR »

Tja... det er vel sikkert rett sted å begynne hvertfall! Men hva slags olje heller du på egentlig? Gamle GSXer går minst like bra på ei god mineralolje som på en fullsyntet. Jeg pleide å bruke helsynt shell på min gamle ES, men jeg ble rådet å bytte over til mineralsk 10W40. Verkstedet mente det var bedre for pakningene i den gamle motoren. Det kosta da ca 300 kroner oljeskiftet.

Funker det ikke å bytte filter, så bør du plukke ned bunnpanna og gjøre rent denne samt. oljesila. Dette å rense den sila er faktisk en del av serviceskjemaet om jeg husker rett, men ingen gjorde det vel i praksis. Hvis ikke dette hjelper, så får du inspisere oljepumpa og o-ringene på denne.
Muzaki

Re: Klakking i motor... rådelager!... fortsettelse

Post by Muzaki »

Nå har jeg oljetrykk!

Jeg fant fort ut at det var filteret som var tett. Jeg fikk nemlig olje og trykk opp til filteret, men ikke videre. De hadde selvfølgelig ikke filter på lager igjen før uti neste uke, så da ble det intens rensing av filteret. Krysset fingrene, og prøvde på nytt. Så gikk det seff noen gjenger i filteret :roll: , men det var lett å fikse, så krysset jeg tærne også og fortsatte

Da fikk jeg først olje til filteret, så olje til det første fordelingsrøret, så til trykk føleren, og så i øverste fordelingsrøret.
=D>

Jeg har brukt delsyntetisk 10-40
Post Reply