Honda 600 Hornet 2007-modell
-
- MC: Er begynt på tungsykkel lappen, ingen sykkel i hus enda.
Honda 600 Hornet 2007-modell
Lurte på hvordan det er å feste vesker på denne, og hvordan den gjør seg som tur sykkel. Skal hovedsaklig bruke den til bykjøring, men liker å kunna ha muligheten for en helgetur.
Re: Honda 600 Hornet 2007-modell
Kjører Bandit 600N selv, og denne sykkelen har mange av de samme kjøreegenskapene som 600 hornet, horneten har litt mere på bakhjulet. Jeg har vært på flere lange turer med vesker++ og det fungerer veldig bra. Ulempen er at det nesten blir håpløst å kjøre med 2 pers.
00 Ducati 748 Bip
x98 600N Bandit
Peace & Love
x98 600N Bandit
Peace & Love
-
Så det slik at siden 2007 modellen har lavere eksos uttak enn tidligere Hornets, så skulle det være mulig å sette sidevesker på den. Men er det da mulighet å ha en passasjer? Du sier vanskelig, men det er ikke umulig? :p
Slettes ingen umulighet med to på sykkelen nei. Seteplassen er det ikke noe i veien med. Det er jo draget du vil merke det på. Om du for det meste skulle kjøre langtur med 2 stk på sykkelen er det nok kjekt med noe større sykkel enn en 600.
Som førstegangssykkel og til bruken jeg tolker deg til, er nok Hornet'en en ypperlig førstegangs- sykkel
Som førstegangssykkel og til bruken jeg tolker deg til, er nok Hornet'en en ypperlig førstegangs- sykkel

-
Ja, det er førstegangs sykkel. Vil ikke ha for mye krefter til å begynne med, tror det er nok kraft i en 600 for meg
Hvertfall til å begynne med! Men skal jo oppgradere med tiden, og er greit å vite at jeg har mer godt i vente.
Men har virkelig forelsket meg i den Hornet'en ja. Må bare vente på penger og lappen så blir det et nytt vendepunkt i livet, miste Mc-jomfrudommen. hehe.
Noen andre sykler i samme klasse som kan anbefales da? Har jo lagt elsk på den hondaen nå, men om det skulle være noen sykler i samme klasse som kan anbefales så er jeg mottakelig for forslag.

Men har virkelig forelsket meg i den Hornet'en ja. Må bare vente på penger og lappen så blir det et nytt vendepunkt i livet, miste Mc-jomfrudommen. hehe.
Noen andre sykler i samme klasse som kan anbefales da? Har jo lagt elsk på den hondaen nå, men om det skulle være noen sykler i samme klasse som kan anbefales så er jeg mottakelig for forslag.
Om du kan feste vesker på 07 mod er jeg usikker på, men regener med at det ikke skal være noe problem, men det er som B. sier når en kjører langt med en liten 600 med to på kan det bli slitsomt siden bunndraget er ikke eksisternede (nesten). Har kjørt en del Hornet og det er en kjempe fin første sykkel. Synes du gjør et godt valg. Den er både morsom, lett kjørt glad i svinger og har godt med kraft. Eneste minus er vist en er to på.
Har du forelsket deg i en sykkel er det ikke lett å komme over det med det første hehe:) men prøv en del modeller før du bestemmer deg helt. Lykke til!
Fred og kjærlighet!
Har du forelsket deg i en sykkel er det ikke lett å komme over det med det første hehe:) men prøv en del modeller før du bestemmer deg helt. Lykke til!
Fred og kjærlighet!
00 Ducati 748 Bip
x98 600N Bandit
Peace & Love
x98 600N Bandit
Peace & Love
Hvis det er noe i nærheten av Hornet du er ute etter så vil jeg si at Yamaha FZ6-N, Suzuki GSX-R og Kawa Z750 er aktuelle kanditater. Jeg syntes alle disse er tøffe men valgte FZ6-S fordi jeg ville ha litt kåpe til å ta av for fartsvind 
Edit: Kansje Monster S2R 800?
Alle sykklene kan du lese om her

Edit: Kansje Monster S2R 800?
Alle sykklene kan du lese om her
-
Takk for den linken!
Syns Kawasaki Z 750 var fryktelig lik Hornet'en både i spesifikasjoner og utseende. Prisen var jo også helt lik, så tror jeg skal vurdere den på lik linje med Hornet'en. Men jeg er helt fersk i dette, og det var et par ting jeg lurte litt på.
Sånn som sylindervolum, det er 599ccm på horneten og 750ccm på kawasakien. Hvorfor er det da tilnærmet lik effekt og hestekrefter på de syklene. Ser at det er vesentlig større forskjell i dreiemoment, så er det slik at dreiemomentet er mest avhengig av sylindervolumet?
Kawasaki Z750:
Effekt: 77,7 kW (106 hk) v/10 500 o/min.
Dreiemoment: 78 Nm v/8300 o/min.
Honda CB 600 F Hornet:
Effekt: 75 kW (102 hk) v/12 000 o/min.
Dreiemoment: 63,5 Nm v/10 500 o/min.
Ducati Monster S2R 800Sylindervolum: 803 ccm.
Effekt: 56,7 kW (77 hk) v/8250 o/min.
Dreiemoment: 72,6 Nm v/6500 o/min
Har egentlig ingen aning hvordan sylindervolum,effekt og dreiemoment er koblet opp mot ord jeg forstår som akselerasjon og toppfart. Syns også det var litt pussig at Monstern med 803ccm skulle ha mindre effekt og dreiemoment enn Kawasakien. Vel, som sagt er jeg helt fersk på motorer, så det hadde hjulpet å fått det klarnet opp.
Takker for alle svar!
Syns Kawasaki Z 750 var fryktelig lik Hornet'en både i spesifikasjoner og utseende. Prisen var jo også helt lik, så tror jeg skal vurdere den på lik linje med Hornet'en. Men jeg er helt fersk i dette, og det var et par ting jeg lurte litt på.
Sånn som sylindervolum, det er 599ccm på horneten og 750ccm på kawasakien. Hvorfor er det da tilnærmet lik effekt og hestekrefter på de syklene. Ser at det er vesentlig større forskjell i dreiemoment, så er det slik at dreiemomentet er mest avhengig av sylindervolumet?
Kawasaki Z750:
Honda CB 600 F Hornet:
Har egentlig ingen aning hvordan sylindervolum,effekt og dreiemoment er koblet opp mot ord jeg forstår som akselerasjon og toppfart. Syns også det var litt pussig at Monstern med 803ccm skulle ha mindre effekt og dreiemoment enn Kawasakien. Vel, som sagt er jeg helt fersk på motorer, så det hadde hjulpet å fått det klarnet opp.
Takker for alle svar!
Hestekrefter (effekt) er det som betyr noe og er gitt av dreiemoment ganger turtall. Det som oppgis er makseffekt, som er ved et visst turtall (10500 for z750'en), her er produktet av dreiemoment og turtall høyest. I tillegg oppgis maks dreiemoment, som oftest et annet turtall.
Skal du få en komplett oversikt over hvor "sprek" en sykkel er, må du se på en kurve over effekten (evt dreiemomentet) for alle turtall. Da vil du se at en den Z750'en kanskje har 20 hester mer på 5000 o/min, mens makseffekten ved høyt turtall er nesten likt. Den mindre motoren i 600'en har mindre dreiemoment og trenger derfor mer turtall for å gi like mye effekt.
Slagvolum har noe å si for dreiemoment, siden massen som er i bevegelse i motoren har innvirkning på dreiemomentet i tillegg til at kraften fra sylinderen blir større. Dreiemoment er kraften fra motoren til en hver tid. I tillegg har typen motor noe å si. Ducatien har en annen type motor, derfor litt annet forhold mellom slagvolum og dreiemoment.
JS
Skal du få en komplett oversikt over hvor "sprek" en sykkel er, må du se på en kurve over effekten (evt dreiemomentet) for alle turtall. Da vil du se at en den Z750'en kanskje har 20 hester mer på 5000 o/min, mens makseffekten ved høyt turtall er nesten likt. Den mindre motoren i 600'en har mindre dreiemoment og trenger derfor mer turtall for å gi like mye effekt.
Slagvolum har noe å si for dreiemoment, siden massen som er i bevegelse i motoren har innvirkning på dreiemomentet i tillegg til at kraften fra sylinderen blir større. Dreiemoment er kraften fra motoren til en hver tid. I tillegg har typen motor noe å si. Ducatien har en annen type motor, derfor litt annet forhold mellom slagvolum og dreiemoment.
JS
Jeg har hele mitt liv forsøkt å helt forstå sammenhengen mellom Nm (dreiemoment) og HK (hestekrefter), og jeg VET alle analogiene og hvordan det fungerer matematisk, men likevel fremstår de to verdiene som litt mystiske for megeliph wrote:Takk for den linken!
Kawasaki Z750:
Honda CB 600 F Hornet:

Men det er en VESENTLIG forskjell mellom hornet/Z750 og Ducatien - Ducatier er nesten uten unntak tosylindrede motorer med sylinderne i ~rett vinkel, mens Hornet/Z750 (og nesten alle andre japanske R-sykler) er firesylindrete, med sylinderne i rekke.
Ducatien har dermed over dobbelt så mye slagvolum per sylinder som de japanske, og dermed også mye lenger vandring opp/ned på hvert stempel. Jo raskere rundt motoren går, jo mer treghetsmoment har stempelet, og der har du hovedforskjellen mellom Twin (2-syl) og firer-motorer. Det gir RADIKALT annerledes motorrespons og måte å kjøre sykkelen på. Twins har generelt sett mer futt over hele turtallsregisteret, og mangler den markante overgangen fra lave/middels og til høye turtall som firere har. Når du kjører en sykkel med rekkefirer (aka. 'symaskin') er den relativt slapp og giddalaus på lavere turtall, men når du kommer over 6-8000 RPM begynner festen for alvor! Litt som å kjøre bil med turbo, hvis du drar en rekkefirer gjennom hele turtallsregisteret

Twin-motorer derimot klarer ikke på langt nær så høye turtall som firere pga. de tunge stemplene, de slutter gjerne på 7-8000rpm der en rekkefirer med samme volum når makseffekt på 11-12000 rpm, og kjøreopplevelsen med Twin blir mer ensartet; den drar mer helt fra bunnen av. Du burde nesten prøve begge deler; jeg har forlengst falt for hylet jeg får fra en rekkefirer nær turtallssperra.
For å prøve å svare på spørsmålet ditt: Dersom jeg har rett i at Hornet er omtrent i samme klasse som en Bandit 600, så er Z750 et godt hakk mer sportslig og "råtass"; ikke minst pga. de 23 prosentene mer dreiemoment den har. Har kjørt Bandit i ett år men aldri prøvd en Hornet, men jeg vet at 2007-modellen har helt ny motor. Utfra spesifikasjonene vil jeg dog tro at du må gire en del mer med Hornet enn du må med Kawasakien. Men jeg er oppvokst med at Kawasaki ruler verden og lager de råeste motorene, da

Og så feil kan man ta...moonlit wrote:Men jeg er oppvokst med at Kawasaki ruler verden og lager de råeste motorene, da

A motorbike is an engine you can sit on
AJ_Twin wrote:Vet ikke helt om jeg er enig i denne påstanden... Det som betyr noe er dreiemomentet. Det er dreiemomentet som viser motorens arbeidskapasitet mer en HK, som mer viser motorens effektuttak på maksnivå.Cimmerian wrote:Hestekrefter (effekt) er det som betyr noe
JS
Og det er motorens arbeidskapasitet og fleksibilitet som betyr noe - hvor sterk og økonomisk den er på bestemte turtall.
Generelt kan man gjerne si at at en motor som har høyere tallverdi for dreiemoment enn HK viser at den har god trekkraft og bredt anvendelseområde (bra seigdragningsevne, som oftest allerede fra relativt lavt turtall).
Effekt (hk) er gitt av dreiemomentet, det er mao to sider av samme sak. Å se på maks effekt og maks dreiemoment gir deg ikke et komplett bilde av hvor "sprek" sykkelen er, men generelt vil en motor med høyt dreiemoment gi mer effekt på lavere turtall.
Dette er nokså opplagt utifra at effekt er gitt av dreiemoment x turtall. Større dreiemoment gir mer hester ved lave turtall. Tror når du skriver at dreiemoment er det som betyr noe, at du mener av de to maksverdiene som oppgis. Har du derimot en kurve over effekt og dreiemoment for alle turtall, er det effektkurven som best beskriver ytelsen.
Å få et stort dreiemoment krever ofte at det må mye masse i bevegelse, dermed er det vanskeligere å oppnå høye turtall. Et stempel i en skipsmotor med diameter på 1m har ganske mye lavere turtall en stempelet i en fjernstyrt bil, for eksempel.
Det går altså an å hente ut mer effekt i en motor med mindre dreiemoment ved å arbeide på høyere turtall. Man kan og øke dreiemomentet for mer effekt, men da kan det gå ut over turtallsområdet, som igjen reduserer maks effekt.
Om motoren alltid kunne arbeide på makseffekt, vil dette tallet være nok for å avjøre ytelsen. Dreiemoment blir da lite relevant, siden turtallet er fast.
Når du får oppgitt kun maks effekt og maks dreiemoment er det som normalt blir sagt at motorer som har et høyt dreiemoment på lavt turtall vil ha en jevnere effektkurve og være sterkere ved lave turtall. En motor med mye hester på høyt turtall men relativt lavt dreiemoment (ofte med maks på et høyt turtall) er svak ved lave turtall og krever en del giring for å yte bra.
JS