Hei,
Jeg stiller spm. om det i det hele tatt er noe å spare på mc-import fra land i Europa med større markeder, som England og Tyskland. Jeg kommer til konklusjonen at det ikke kan være særlig mye, med tanke på både engangsavgift, mva., effektavgift, og alle andre finurlige og tåpelige avgifter.
Noen som har erfaring her?
MC-import
Re: MC-import
Gå inn her så kan du jo leke litt med tall.
Om du først er i Tyskland og kommer over rette sykkelen, så er det nok mulig å gjøre et godt kjøp. Det som ofte kan være problemet er vel at om du tar turen ned for å kjøpe en sykkel så ender du opp med et kjøpepress for at du "må" ha en sykkel med hjem.
Har vel også hørt at det kan være greit å importere fra statene, da det ofte kan være lettere å få sykkler som er gått mindre.
Om du først er i Tyskland og kommer over rette sykkelen, så er det nok mulig å gjøre et godt kjøp. Det som ofte kan være problemet er vel at om du tar turen ned for å kjøpe en sykkel så ender du opp med et kjøpepress for at du "må" ha en sykkel med hjem.
Har vel også hørt at det kan være greit å importere fra statene, da det ofte kan være lettere å få sykkler som er gått mindre.
-
- MC: Er begynt på tungsykkel lappen, ingen sykkel i hus enda.
Lurer også på en ting. Jeg studerer i Polen, og kommer til å gjøre det de neste 5 årene. Sykkelprisene her er MYE billigere enn i Norge. F.eks. en Honda CB 600 F Hornet koster 129 000kr fra forhandler i Norge, mens den her koster 68 800kr.
Unngår jeg noe av avgiftene om jeg kjøper den her, registrerer og bruken den i Polen i 4 år ?
Unngår jeg noe av avgiftene om jeg kjøper den her, registrerer og bruken den i Polen i 4 år ?
er nesten ikke noe å tjene på import av sykkler.. undersøkte dette for en stund tilbake... ville endt med å tjene ca 3000 kr på import av en 2003 mod R1..dette er nesten ikke bryet verdt.. mye jobb og leting + at du vet aldri hva du får. og skal du hente selv må du fly ned + kjøre tilbake... gjerne gjennom hel tyskland... så nei.. ikke noe jeg gidder å sette meg inn for... kanskje man tjener om man kjøper helt nye...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Nå har jeg sjekka litt priser i Tyskland på en ny Yamaha fz6 S2 Fazer i Tyskland, og veiledende pris er på 7.643,00 €, i følge http://www.yamaha-motor.de.
Jeg regner med at denne prisen inkluderer tysk mva. slik at i NOK vil jeg måtte betale ca. 61750,- (Eurokurs 8.1)der nede. Nå blir det sannsynligsvis litt billigere hos forhandler, så man må regne et sted i 50 000 kronersklassen for denne doningen, noe som er en ENORM forskjell i fra norsk pris, som lyder på 122900 NOK og dette er kampanjepris!!!!!!
Jeg gikk så inn på siden som borg henviste meg til, fant kalkulatoren og valgte avgiftsklasse f (motorsykkel) i rullefeltet,
tastet inn den gitte sykkels tekniske specs: 600ccm for beregning av volumavgift, 98Hk for beregning av effektavgift. Jeg forsto det slik at motorsykler er unndratt vektavgift? Noen som kan konfirmere?
I tillegg måtte jeg finne sykkelens pris uten tysk mva, som ligger på enten 16% eller 19% prosent i følge ulike kilder på internett. Noen som vet noe om mva. for MC i Tyskland? jeg kommer da frem til en fakturapris ( pris i NOK uten mva. i kjøpsland?) på 50 000 NOK (61 750NOK x 0,81) når jeg regner med 19% Tysk mva. (eller moms).
Jeg kommer da frem til en endelig pris på rundt 72 000 NOK + reg avgift for å kunne bruke denne saken lovlig i Norge!! Dette høres litt for utrolig ut til å være sant. Jeg tror ærlig talt det er noe muffens med matten til den der kalulatoren.
Hva tror dere?
Jeg regner med at denne prisen inkluderer tysk mva. slik at i NOK vil jeg måtte betale ca. 61750,- (Eurokurs 8.1)der nede. Nå blir det sannsynligsvis litt billigere hos forhandler, så man må regne et sted i 50 000 kronersklassen for denne doningen, noe som er en ENORM forskjell i fra norsk pris, som lyder på 122900 NOK og dette er kampanjepris!!!!!!
Jeg gikk så inn på siden som borg henviste meg til, fant kalkulatoren og valgte avgiftsklasse f (motorsykkel) i rullefeltet,
tastet inn den gitte sykkels tekniske specs: 600ccm for beregning av volumavgift, 98Hk for beregning av effektavgift. Jeg forsto det slik at motorsykler er unndratt vektavgift? Noen som kan konfirmere?
I tillegg måtte jeg finne sykkelens pris uten tysk mva, som ligger på enten 16% eller 19% prosent i følge ulike kilder på internett. Noen som vet noe om mva. for MC i Tyskland? jeg kommer da frem til en fakturapris ( pris i NOK uten mva. i kjøpsland?) på 50 000 NOK (61 750NOK x 0,81) når jeg regner med 19% Tysk mva. (eller moms).
Jeg kommer da frem til en endelig pris på rundt 72 000 NOK + reg avgift for å kunne bruke denne saken lovlig i Norge!! Dette høres litt for utrolig ut til å være sant. Jeg tror ærlig talt det er noe muffens med matten til den der kalulatoren.
Hva tror dere?
Jeg har nok riktig.
Tollvesenets kalkulator gir en smell på 60000 kr for engangsavgift og mva. i tillegg til det du har betalt for sykkelen: 60 000 - tysk mva = ca 50000. M.a.o så må du ut med 110 000 norske for en fz6 s2 fazer som er kjøpt i tyskland før du kan bruke saken, Med tanke på alle reisekkostnader, blir dette bare tull....
uff uff uff...

uff uff uff...
- Galilee
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
'flyttelassimport' av kjøretøyer er fjernet, så det blir som å kjøpe en mc for import.eliph wrote: Unngår jeg noe av avgiftene om jeg kjøper den her, registrerer og bruken den i Polen i 4 år ?
Man kan evt. kjøpe en sykkel til lav pris (og få med kvittering til tollvesenet) og så bruke noen kroner på å få den i stand, evt. få satt på det tilbehøret man ønsker....
Hvorvidt dette må oppgis når den importeres AAAANER jeg ingenting om.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
+1RH racing wrote:er nesten ikke noe å tjene på import av sykkler.. undersøkte dette for en stund tilbake... ville endt med å tjene ca 3000 kr på import av en 2003 mod R1..dette er nesten ikke bryet verdt.. mye jobb og leting + at du vet aldri hva du får. og skal du hente selv må du fly ned + kjøre tilbake... gjerne gjennom hel tyskland... så nei.. ikke noe jeg gidder å sette meg inn for... kanskje man tjener om man kjøper helt nye...
De fleste jeg sjekka ble faktisk dyrere, og da ser jeg liksom ikke helt behovet.
Pay the price eller dropp sykkelkjøp....