Mistet lappen, hvor lenge uten og hvor stor bot???

Prat om tung MC.
sammyboy

Mistet lappen, hvor lenge uten og hvor stor bot???

Post by sammyboy »

Som sagt røk lappen på vei til jobb her om dagen... ingen "grisekjøring" men ble målt til 81 km/t i 50 sone i iflg snuten.
Var ikke i "race-modus" men trillet avgårde i en bakke uten å vere alt for oppmerksom på hvor fort det gikk. Har kjørt denne strekningen i mange år og har liksom "kontroll" føler jeg selv da. :roll: Der eg ble målt er der ingen på/avkjørsler og et godt oversiktlig rett strekke. Årsaken til 50 sonen er på på/avkjørsler helt i starten og helt i slutten av strekket så der er en stubbe på ca 400m som like gjerne kunne hatt 80km/t som fartsgrense.

Hvor lenge eg blir uten lappen og hvor stor boten blir vet eg ikke (kanskje noe av dere vet dette?)

Stusset litt på at de i det hele tatt fikk målt meg da dette ble gjort på nesten 400 meters avstand med laser. Fikk faktisk prøve laseren (som stod på tripod) selv da eg kommenterte dette og det var forholdsvis enkelt å treffe biler på havle avstanden men fikk ikke testet på 400 m. Noen som har info rundt nøyaktigheten på disse laserene på disse avstanden på motorsykkel? Er det nøyaktig? Selv så jeg ikke på spedooen så hva jeg hadde blir ren tipping, men det er helt klart at det er skummelt fort gjort å bryte fartsgrenser på motorsykkel.

Om målingen er riktig har eg ingen problem med å ta min straff, sånn er reglene men det blir litt tungt å svelge når eg tenker tilbake på en ulykke som skjedde for ca 1 år siden. Min samboer som kjørte motorsykkel på vei til jobb ble regelrett meid ned av avisbudet (med bil) som ikke overholdt vikeplikten. Dette resulterte i sykehusbesøk og over 1 år med behandling og hun er enda ikke helt bra. Så kan dere jo tippe om avisbudet mistet sertifikatet eller ikke..... :evil:
Der er liksom ingen rød tråd i håndhevelsen av trafikkreglene.....

Så kjør forsiktig... lappen henger i en tynn tynn tråd.. ;-)

Edit: mener å huske den nøyaktige avstand av enten 361m eller 381m... alikevel ganske langt...
Last edited by sammyboy on 17 Jun 2007 22:10, edited 2 times in total.
Gixxerman

Re: Mistet lappen, hvor lenge uten og hvor stor bot???

Post by Gixxerman »

Er en advokat som spesialiserer seg på slike saker. Skal se om jeg finner navnet hans, men du har allerede gjort feilen. Altså å godta målingen.
sammyboy

Post by sammyboy »

hmm.. koker litt her nå.. ser at laseren har en spredning på 0.7 m ved 270m avstand... vil tro den har spredning på over 1 meter ved 370m... Jeg hadde 3 biler fremfor meg og laseren var plasser på en liten høyde slik at laserbanen for å treffe meg måtte gå rett over "hodene" på bilene fremfor meg.... mye det samme som beskrives i rogaland avis.

tror eg må ta noen telefoner imorgen...
rerell

Post by rerell »

AJ_Twin wrote: Måling på en avstand av 400 meter høres mye ut... mener godkjente målinger skal skje innenfor en måleavstand som er kortere enn dette.
Men det kan hende jeg tar feil...
Mätningar får utföras i området 20-400 meter.
Thomas
MC: x Suzuki SV650S
x Husqarna WR250

Post by Thomas »

Har du faktisk kjørt så fort så er det like greit å godta, men...

Den er presis dersom den brukes riktig, men har relativt mange feilkilder(mange muligheter for brukerfeil) og det er vel en grunn til at det finnes advokater som er spesialister på å utnytte dette.

Laseren er 0,9m (diameter) ved 300m og 1,2m (diameter) ved 400m. Det må også være en sikkerhetssone omkring kjøretøyet slik at den som skyter er sikker på at riktig kjøretøy måles, typisk det dobbelte. Ettersom du kjører motorsykkel ville jeg vært skeptisk til målingen dersom du hadde biler enten til venstre eller høyre, eventuelt bak deg. På 400m hold er stråleområdet bredere enn motorsykkelen og vil dekke et mye større område og det er jo derfor muligheter for feilmåling. Er generelt litt skeptisk til at han i det hele tatt traff deg på så lang avstand, men han har vel god trening 8)

Kan vanskelig forestille meg at de har satt opp kontrollen for å måle på 400m avstand? Det er vel ikke helt ideelt.
"If you always do what you always done, you always get what you always got"
sammyboy

Post by sammyboy »

Takker for respons...

Eg kan ha kjørt fortere eller seinere.. det vet eg ikke, men det er ikke det som er poenget mitt.... Skal denne "gjengen" rase rundt med laser i tide og utide bør det som et minimum forlanges at det selv følger det regler og forskrifter som gjelder for bruk av laser på samme måte som det forventes at vi holder fartsgrensene.
HDmann
MC: Harley-Davidson XLC 1200
'07 BMW R1200GS Adventure (i Köln)

Post by HDmann »

sammyboy wrote: ...
Hvor lenge eg blir uten lappen og hvor stor boten blir vet eg ikke (kanskje noe av dere vet dette?)
...
Det er dessverre som du sier: Det blir bøtelegging og ikke forenklet forelegg. Øvre grense for forenklet forelegg i 50-sonen er 75 km/t, og da må man ut med 6.500,- kroner. Alt over er bot og førerkortbeslag. Hvor stor bot du får osv., vet jeg ikke, men jeg vil tippe at du må være fotgjenger store deler av sesongen.

Jeg skal ikke si om jeg synes synd på deg eller ikke, for jeg vet ikke hvordan du kjører til vanlig. Kjører du pent til vanlig, så var dette veldig trist.

Generelt vil jeg si: I 60-soner og lavere bør man tenke ekstra seg nøye om.
sammyboy

Post by sammyboy »

Nå er det like før det koker over for meg.. fant denne artikkelen fra igår.

Dette skjedde på den eksakt samme strekningen som eg mistet lappen. To dager etter kjører samme politifolkene i vanvittige 130 km/t i 50 sonen.

Verste er at de vet hvem de forfølger og alikevel setter det igang en jakt i en sånn hastighet.
De sier selv(etter å heilt unødig grisekjørt etter fyren) at dei prioriterer ikke å lete etter han fordi de vet hvem han er…. #”%&#”/& for ein gjeng… er det mulig??

----------------------------
Råkjørte med politiet etter seg

Da mannen i 30-årene kom opp i en fart på 130 kilometer i timen, fikk patruljen som fulgte ham beskjed om å gi seg.

Publisert 17.06.2007 - 14:07 Oppdatert 18.06.2007 - 08:52

Mannen kjørte ekstremt fort i 50-sonen i *****veien på ******, med politiet etter.

- Han hadde en fart på 130 kilometer i timen, så vi måtte be patruljen om å bryte av. Det ble for stor fart, sier Svein *********, operasjonsleder ved ********* politidistrikt.

Farten ble ikke målt nøyaktig, kun ut fra politibilens speedometer.

Politiet startet jakten etter mannen klokken 1233.

- Vi vet hvem han er, sier *********.

Men politiet har enda ikke funnet verken mannen eller bilen.

- Vi bruker heller ikke så store ressurser på å finne ham nå siden han er kjent for oss, sier operasjonsleder.
Thomas
MC: x Suzuki SV650S
x Husqarna WR250

Post by Thomas »

Du er vel neppe personen som bør klage på andre, spesielt ikke Politiet som faktisk har anledning til å fravike trafikkbestemmelser dersom det er behov for det. Det er jo en vurdering de tar og senere må stå inne for dersom det skulle skje noe som et resultat av kjøringen.

Ut ifra hva du forteller så virker det ikke som om du har noen grunn til å klage på målingen. Den er gyldig dersom den er korrekt utført og kan knyttes til kjøretøyet ditt. Det er et krav at de tester laseren før oppstart av kontrollen, slik at den skal være i orden.

Det er kjedelig å miste lappen, men jeg syntes ikke synd på deg. Vi tar vel alle et valg mtp kjørestil og før eller siden får vi vel som fortjent [-X
"If you always do what you always done, you always get what you always got"
sammyboy

Post by sammyboy »

Er lang på vei enig men snuten kan ha så mange "kjøre fort" kurs det bare vil men 130 km/t i 50 sonen er drøyt.... Eg har nok flere kjørte km og mer trafikkerfaring enn de tre jyplingene som stoppet meg tilsammen. [-(
HDmann

Post by HDmann »

Vel sammyboy...
I utgangspunktet fratas du førerkortet i 3 - 6 mnd. Hadde du kjørt et par km. fortere hadde du risikert 6 - 9 mnd.
Merk at dette er et utgangspunkt. Vurderingen gjøres individuelt, og det kan være skjerpende eller formidlende omstendigheter. Det skal også tas hensyn til hvilken virkning dette kan ha. Hvis det medfører flere ulemper enn normalt, så skal det telle med (kan f.eks. tenke meg at dersom du er yrkessjåfør, så vil tap av førerkort medføre flere ulemper enn normalt).

Dette og en bot på toppen er selvfølgelig ikke lett å svelge. Jeg tror kanskje du kommer best utav det ved å opptre som en angrende synder. Du må gjerne "angripe" politiet her på forumet, men det er neppe særlig lurt når du skal legge fram saken din. Da tror jeg det er bedre å argumentere med at du til vanlig kjører hensynsfullt, defensivt osv., men at du dessverre denne dagen var litt uoppmerksom. Er du derimot en grisekjører (noe jeg håper du ikke er), så kan du nesten ha det så godt. Det betyr ikke at jeg på noen måte forsvarer de høye gebyrene/bøtesatsene for slike overtredelser. Tipper at du nok hadde husket (og lært av) denne episoden om du f.eks. hadde fått 3000,- i forelegg og noen prikker i førerkortet.
moonlit

Post by moonlit »

Jeg har ikke veldig mye sympati.. sorry altså :) Har vent meg til å kjøre ganske sakte i 50-soner, spesielt etter at jeg ble målt av en laser som stod i en liten 50-sone (midlertidig, pga veiarbeidere nær veien) midt i 90-sonen på rv2 mellom sverige og kongsvinger. Jeg kjørte faktisk i 52-54 gjennom hele sona, og det var digg å bare vinke til et par molefunkne konstabler som satt og studerte målinga :)

Men har blitt tatt i 50-sona før, da trilla jeg veldig rolig nedover Holmenkollveien på et oversiktlig parti. Det er ingen fartsgrense på stedet, og jeg kjørte i 62.. 1600 i bot det :) Synes nesten det var latterlig, jeg lærte ingenting bortsett fra at når politiet har slike rutine-laserkontroller KAN DE IKKE bruke skjønn, de må nesten bøtelegge deg, siden de visstnok hadde overordnede som fulgte med. Oppfattet ham iallfall nesten beklagende over at jeg ble stoppa, heh.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
sammyboy

Post by sammyboy »

Eg har formulert meg feil om noen tror eg er ute etter sympati... eg etterlyser rettferdighet... ;-)

Fikk dommen nå.. 10 000.- + at eg er satt på bakken i 5mnd. Har overfor politiet oppført meg eksemplarisk og det ser ut som det har slått ut på tiden uten lappen... Burde vel hatt 6mnd etter reglene...

Når lappen nærmer seg om 5 mnd skal en slik kjøpes inn : http://www.blinder.no/ :evil:
HDmann

Post by HDmann »

Fyttikatta. Noe sånt hadde jeg fått problemer med å svelge (faren for det er imidlertid forsvinnende liten).
Ser ut som du har lært litt i og med at du vurderer en laservarsler, men tror kanskje det å roe ned litt er mer lønnsomt i lengden. Fartsgrensene er tross alt ikke fullstendig bak mål. Skulle du være så uheldig å skade/kjøre ihjel noen får du neppe særlig nytte av laservarsleren.

Verden kan virke, og er ofte, urettferdig. I dette tilfellet har du per definisjon, lover og regler sannsynligvis blitt behandlet rettferdig.

Ønsker deg velkommen tilbake på veien når tiden er inne for det. Noe fattigere, men forhåpentligvis som en tryggere sjåfør uten laservarsler.
Post Reply