Stivne i svinger / Svingteknikk

Prat om tung MC.
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by quantumduck »

Ingar wrote:Jeg har et spørsmål angående kotrastyring: Alle beskrivelser jeg har sett om dette sier at man skal skyve forsiktig med innerhånden. Er dette en bevisst beskrivelse eller "har det bare blitt sånn"? Er det en grunn til at vi skal skyve fra med innerhånden fremfor å dra litt til med ytterhånden?

Min "gutfeeling" sier meg at det ikke burde spille noen rolle, men siden jeg ikke er en erfaren syklist enda, stoler jeg strengt tatt ikke på magafølelsen her.
Noen kaller teknikken trykk-tråkk; du skal legge vekt på indre fotpinne samtidig som du dytter på indre styreholke. Altså, du skyver litt fra med både hånd og fot, og har dermed godt anlegg for begge to.

Er du sikker på at det ikke er hodet ditt som sier at det ikke burde spille noen rolle nå når du sitter foran pc'n, mens magefølelsen når du kjører sier at det er trykk-tråkk som virker best?
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by rerell »

quantumduck wrote:Noen kaller teknikken trykk-tråkk; du skal legge vekt på indre fotpinne samtidig som du dytter på indre styreholke. Altså, du skyver litt fra med både hånd og fot, og har dermed godt anlegg for begge to.
Yttre fotpinne är det väl man brukar rekommendera.
inunf
Posts: 4937
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by inunf »

Kjørelæreren min sa (for et år siden) at han hadde lært på California Superbike School at det ikke var så viktig å legge vekt på ytre fothviler, men at man bare skulle forankre seg generellt i hele sykkelen.
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by quantumduck »

rerell wrote: Yttre fotpinne är det väl man brukar rekommendera.
Det har du helt rett i!
User avatar
Asfaltkongen
Posts: 318
Joined: 04 Aug 2006 17:35

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by Asfaltkongen »

Bla bla bla... Ut og øv, kjør masse. Med mindre man skal kjøre VM i Superbike kommer svingteknikk naturlig - når man fikser å slappe av.
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
HDmann
Posts: 59
Joined: 30 May 2007 12:47
MC: Harley-Davidson XLC 1200
'07 BMW R1200GS Adventure (i Köln)

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by HDmann »

Er det ikke sånn at dersom sykkelen beveger seg over "trillefart", så må den helle for å svinge. En kjempeenkel måte å få den til å helle på, er nettopp kontrastyring. Andre måter (tilleggsmåter) er å lene seg inn i svingen slik at tyngdepunktet flyttes og sykkelen dermed heller over (da kontrastyrer man vel egentlig litt ubevisst tror jeg).

Hvor bevisst man er på bruk kontrastyring avhenger vel litt av sykkeltypen. Noen sykler er tungstyrte (f.eks. min HD), mens andre er motsatt (ofte R-sykler).

Jeg tror/vet at det er lurt å lære seg en del om teoriene (nedbremsing, gassing, kontrastyring, forankring, hvor man skal se, osv.) og deretter øve mye. Kjører man bare lenge nok, kommer selvfølgelig mye av seg selv, men har man ikke lært litt teori og øvd bevisst, så tar det kjempelang tid.

Tror kanskje det er lettere å stivne dersom man ikke er forberedt på svingen. Tenker da på plassering, valg av gir m.m.

Det med å se riktig... man havner der man ser, sies det. Dette ser man lett også ifbm. saktekjøring og stopp. Snur man på hodet for å se på et eller annet når man skal til å stoppe, så vingler sykkelen gjerne litt... først mot det man ser på, så retter man automatisk opp osv. Ser man mer rett fram før man stopper, så fortsetter sykkelen "automatisk" rett fram.

Alle nybegynnere har nok mer eller mindre erfart å stivne i en sving. Mitt tips er at det å lese teori, være interessert (også fysisk i selve sykkelen... motor, gir, batteri osv.) og øve, gir uttelling. Og sist, men ikke minst, ikke la seg "lokke" med på noe man ikke mestrer. I den forbindelse har også de med erfaring et ansvar. Når jeg kjører sammen med en nybegynner, lar jeg han/henne bestemme farten.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by Babelfisken »

Mange fornuftige ting fra HD mann der ^
Asfaltkongen wrote:Bla bla bla... Ut og øv, kjør masse. Med mindre man skal kjøre VM i Superbike kommer svingteknikk naturlig - når man fikser å slappe av.
Tulleball. Jeg kjørte i drøye 2 år fra 18 - 20år og jeg hadde ikke ide om hva jeg drev med. Bare tull. Dette på tross av at jeg fikk en del gode råd med på veien. Interessen kom tilbake mange år senere men da også med behovet for å forstå og lære.
Jeg ser fortsatt mange av de som er mine likesinnede fra 20 år tilbake. Idiotkjøring kaller jeg det i dag. Presse grenser kallte jeg det da. Jeg fikk litt sjokk når jeg år senere kjørte på velkejennte veier fra ungdomstiden, hvor jeg fortsatt husker "fartsrekordene" i enkelte av svingene. Jeg lå å koste meg i behagelig tempo og klarte ikke motstå fristelsen til å kikke ned på speedometerert. Jeg lå 20km/t over "rekorden" fra den gang. Ok noe skyldes nok utstyr, men først og fremmst skyldtes det kunnskap, kunnskapen til å kunne øve på de rette tingene.

Så vet man ikke hva forankring, svingpunkt, styreinnput/kontrasytring, trykk på forpinne, forsvininngspunkt med mer er for noe vet man skjelden hva man skal øve på. Da blir "ut og øv" helt meningsløst.
User avatar
Tomar
Posts: 19
Joined: 22 May 2007 23:28
MC: 1999 Triumph Sprint ST 955i
1988 Honda CBR 600F1
Location: Oslo

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by Tomar »

Fant et klipp som gir noen gode tipps på litt vidrekommende sving teknikk :D


http://www.youtube.com/watch?v=QCg3BMGe52M
Gixxerman

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by Gixxerman »

Har selv blitt bedre av mer kjøring, men skal selvsagt innrømme at banekjøring nok vil utvide mine horisonter. Liker dog nyanskaffelsen da den er ekstremt presis i sving, men en del av dette skyldes nok momentet tror jeg. Det at sykkelen vil mer ut av svingen enn 750'n jeg hadde, mens jeg holder imot. Tilsammen blir dette en mer stabil sykkel i sving, men tyngre å jobbe med selvsagt. Syntes det alt i alt er meget positivt. En voksen sykkel jeg kan vokse på, så banekjøring skal det bli ja, you bet. Bruker kroppen aktivt i svinger og syntes det er moro, da det jo er en sykkel beregnet for dette.
Personlig kjører jeg fort til tider, men jeg har en innebygd stemme som sier at jeg må kunne stoppe i enhver uoversiktlig sving, så av den grunn dabber jeg litt av lasset når jeg kjører med en bekjent som kjører ganske friskt. På landeveien kan man aldri forutsi hva som kommer i enhver sving. Det være seg hindringer i veibanen, telehiv, en sving som plutselig blir krappere, en sving som plutselig blir krappere over en kjapp bakketopp og med telehiv(vet om en slik sving, faktisk fler) osv. Jeg stoler bra på dekka jeg har, men kjører jeg på landeveien vil jeg først vite hva som skjuler seg rundt en blind sving. Det har hvertfall reddet meg mang en gang, på slik farkost jeg elsker å kjøre.
Har man dette innebygget, har man hvertfall en god del bedre forutsetninger for å klare seg på verstingsykkel.

I tillegg til at jeg anser andre trafikanter som blinde, fulle og gale, og at forbikjøringer ved kryss er NO GO osv så har jeg kommet meg helskinnet gjennom so far. Er veldig våken når jeg kjører, selvom enkelte kanskje syntes jeg virker som en gal mann når jeg først gasser på. Jeg tenker meg om veldig godt før jeg vrir rulla for å si det sånn.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by Babelfisken »

Gixxerman wrote:Har selv blitt bedre av mer kjøring, men skal selvsagt innrømme at banekjøring nok vil utvide mine horisonter. Liker dog nyanskaffelsen da den er ekstremt presis i sving, men en del av dette skyldes nok momentet tror jeg. Det at sykkelen vil mer ut av svingen enn 750'n jeg hadde, mens jeg holder imot. Tilsammen blir dette en mer stabil sykkel i sving, men tyngre å jobbe med selvsagt.
Det høres ikke helt riktig ut i mine ører. Det høres ut som om du ligger å presser på indre clip-on, stemmer det?
Det kan være mange årsaker til at sykelen oppfører seg slik, noen er: luttrykk, dekkslitasje, trykk på indre fotpinne....
så noen krise er det ikke, men du nevnte også telehiv og dumper i sving som et problem. Med rett balanse i sykkelen, altså når du føler du kan slippe styret i svingen om du ikke måtte gasse, så går nettopp dumper og alle andre ujevnheter så utrolig mye smidigere.
Måten å få balanse i sykklen er å presse på ytre forhviler god forankring og/eller lene deg mer inn og fram i svingen med kroppen.
Mulig dette er gammelt nytt for deg men det får stå sin prøve. Kan selv ikke utstå at sykkelen understyrer og fryder meg desto mer når jeg kan gli gjennom svingen enten det er dumper eller ikke. Senest i dag fikk jeg en litt inspirert tur hjemover. Der er det reikelig med dumper i svinger og alt jeg registerte var at fjeringen jobbet (nesten*) perfekt mens styret sto beinstøtt i samme stilling, ikke antydning til vingling.
*ny Wilbers er på vei.
Gixxerman

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by Gixxerman »

Du vet vel at mer moment(kubikk) påvirker kreftene i sving, hvilket gjør at sykkelen vil mer ut av svingen enn samme biken med mindre motor. Ja jeg vet det ikke er samme biken, men er ganske close. 2kg er forskjellen i masse hvertfall, og ja, jeg vet at ramma ikke er den samme heller men. Jo mer man vrir rulla på en 1000 kubikker jo mer vil den ut av svingen kontra en 750. Jeg merka dette rimelig kjapt ettersom jeg solgte min 750 noen dager i forveien.

Kjører forankra i hojen som du skriver ja, og ikke med stive armer. Har knekk i arma, knærne mot tanken og retter opp ryggen med mage og ryggmuskler. Har mer kontroll ved slik kjøring.
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by Bizcocho »

Babelfisken wrote:Måten å få balanse i sykklen er å presse på ytre forhviler god forankring og/eller lene deg mer inn og fram i svingen med kroppen.
Mulig jeg spørr dumt, men ytre fothvile i en sving - hvilke er det?
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by quantumduck »

Gixxerman wrote: Kjører forankra i hojen som du skriver ja, og ikke med stive armer. Har knekk i arma, knærne mot tanken og retter opp ryggen med mage og ryggmuskler. Har mer kontroll ved slik kjøring.
Merker godt at sittestillingen er viktig. Føler at jeg får best kontroll når jeg sitter litt «bakpå» og foroverlent, enn om jeg sitter langt fram og mer opprett. Merker først og fremst at armene blir best avlastet da, og det kommer vel igjen av at rygg og magemusker kan holde kroppen oppe i større grad.
K1200R
Posts: 3
Joined: 21 Jun 2007 09:23
MC: Jeg har de siste 2 årene kjørt en BMW k1200r, en nydelig sykkel, både til tur og pendling;-)

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by K1200R »

Det er skrevet mye fornuftig her, men jeg vil likevel komme med følgende råd, som jeg selv prøver å leve etter så godt jeg formår:

1: Ikke kjør som om du er verdensmester når du ikke er kretsmester engang. :D

2: Det er bedre å komme inn i en sving som en ”blaut klut” og ut som en ”tiger”,
enn inn som en ”tiger” og ut som en ”blaut klut”.

Å ja!, jeg glemte nesten en ting. Ikke vær stiv i skuldre og armer.

Keep the rubberside down
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by Lølle »

Tomar wrote:Fant et klipp som gir noen gode tipps på litt vidrekommende sving teknikk :D
http://www.youtube.com/watch?v=QCg3BMGe52M
Bare vent til jeg kommer med kneskrubb på grava etter en hard tur på gamle mossevei på Varaderoen! :-)
Forøvrig har NMCU gode råd samlet i bl.a. Full kontroll. Sjekk hjemmesiden deres på http://www.nmcu.org. Håper de fleste er med der - de er vel omtrent de eneste som gjør noe aktivt og organisert for motorsyklisters hverdag - f.eks ift wirerekkverk som ikke lenger settes ut. =D>
Post Reply