Yamaha FZ6 - s. fra 78hk til 98hk, hva må til?

Prat om tung MC.
User avatar
Borg
Posts: 1826
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Yamaha FZ6 - s. fra 78hk til 98hk, hva må til?

Post by Borg »

moonlit wrote:
Chingado wrote:Hva er egentlig straffen om "storebror" oppdager at du har modifisert effekten 20 hester opp?
Hvor ofte er det EU-kontroll på tunge sykler?
Må ærlig talt si at jeg aldri har hørt om dette på sykler, men regner nå med det er en form for kontroll.
Finnes ikke EU-kontroll, så mest sannsynlig er det ingen som oppdager det. Om du får mangellapp og må vise sykkelen kan du jo bare reversere jobben først.

MEN, og det er et jævla stort men, hvis du havner i en ulykke vil jeg tro at du lett kan bli gjeldsslave resten av livet. Si at du kolliderer med en syklist, og syklisten trenger pleie resten av livet, og skal ha millioner for tapt arbeidsinntekt etc.. Det ville ansvarsforsikringen din normalt ha dekket, men det er ikke umulig at forsikringsselskapet med loven i hånd kan sette opp et regresskrav mot deg på millioner fordi du hadde ulovlig modifisert sykkelen.

Det gjelder isåfall alle uplomberte/trimma scootere og sykler..
jaja...
Dette ville jo også gjelde alle med den effekt potte, power comander, mm. Så det blir fort 50 % av alle sykkeler i Norges land :-k

Mulig det ville kostet deg mye mer men ... Noen med erfaring på området??
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Yamaha FZ6 - s. fra 78hk til 98hk, hva må til?

Post by Babelfisken »

Borg wrote:
moonlit wrote:
Chingado wrote:
MEN, og det er et jævla stort men, hvis du havner i en ulykke vil jeg tro at du lett kan bli gjeldsslave resten av livet. Si at du kolliderer med en syklist, og syklisten trenger pleie resten av livet, og skal ha millioner for tapt arbeidsinntekt etc.. Det ville ansvarsforsikringen din normalt ha dekket, men det er ikke umulig at forsikringsselskapet med loven i hånd kan sette opp et regresskrav mot deg på millioner fordi du hadde ulovlig modifisert sykkelen.

Det gjelder isåfall alle uplomberte/trimma scootere og sykler..
jaja...
Dette ville jo også gjelde alle med den effekt potte, power comander, mm. Så det blir fort 50 % av alle sykkeler i Norges land :-k

Mulig det ville kostet deg mye mer men ... Noen med erfaring på området??
Det er IKKE slik det fungerer. Skulle derimot forsikringsselskapet finne en kobling mellom ulykke og den ulovlige opearsjonen av sykkel kan de kreve regress. Skulle du altså krasje i over 200 med med 34hk sykkel og overlever men er lam for livet, eller for den sakens skyld skader andre, ja da kan du nok bli gjeldsslave.
User avatar
FZ1Fazer
Posts: 407
Joined: 31 Mar 2007 00:20
MC: Yamaha FZ1-S
Location: Karmøy

Re: Yamaha FZ6 - s. fra 78hk til 98hk, hva må til?

Post by FZ1Fazer »

Er visst en stund siden jeg har sjekka forumet, for her var det kommet litt innlegg....

Borg;
Det ryktes jo at forhandleren her i byen er rimelig dyr av seg, så det skal man ikke se bort ifra. Så hvis jeg virkelig begynner å vurdere å gjøre dette, så vil jeg selvsagt sjekke opp nede i Stavanger. Er jo tross alt bare 1,5 time unna :)
Eller andre plasser og...

Chinagdo;
Prisen jeg fikk opplyst på 6000,- i avgifter , ble regnet ut som differansen mellom 78 og 98 hk. Altså differansen på engangsavgiften.

De sier jo her i byen at man ikke vil merke så stor forskjell. At forskjellen først og fremst vises på toppfart :?
Men jeg vil jo absolutt tro at når man har 20 hk ekstra, så merker man det. Kan være at 98 hk er maks effekt ved høyere turtall, og eventuelt fullt dreiemoment tidligere på skalaen og eventuelt lenger opp i registeret. 78 hk har maks effekt ved 11.500 omdr. Dreiemomentet er jeg ikke sikker på når er på topp.
Tidligere kjent som FZ6Fazer...
User avatar
Borg
Posts: 1826
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Yamaha FZ6 - s. fra 78hk til 98hk, hva må til?

Post by Borg »

Vet ikke hvor mange ganger jeg har henvist til mcjournalen her inne nå, men det står jo utrolig mye kjekt der da :wink:

FZ6-S
Effekt: 57 kW (78 hk) v/11.5000 o/min.
Dreiemoment: 51,6 Nm v/10.000 o/min.

FZ6-S2
Effekt: 72 kW (98 hk) v/12.000 o/min.
Dreiemoment: 63 Nm v/10.000 o/min.

Konklusjonen er nok at de siste 20 hk'ene bør merkes over hele linja, eller hva :D
ketnil2@online.no
Posts: 1
Joined: 07 Aug 2007 09:19
MC: 2007 mof FZ6 78Hk

Re: Yamaha FZ6 - s. fra 78hk til 98hk, hva må til?

Post by ketnil2@online.no »

Er det noen som vet hvor man kan få gjort dette på Østlandsomr? Kontaktet forhandler her i Oslo, og de visste ikke noe om mulighetene til å bygge om denne til 98 Hk.
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Yamaha FZ6 - s. fra 78hk til 98hk, hva må til?

Post by Carlsberg »

Hva er status her nå? Noen som har gjort det eller vet hvordan det gjøres?
Image
User avatar
lostiones
Posts: 57
Joined: 09 Sep 2007 12:03
MC: FZ6 devil, PC III, BMC

Re: Yamaha FZ6 - s. fra 78hk til 98hk, hva må til?

Post by lostiones »

vestfold74 wrote:Hva er status her nå? Noen som har gjort det eller vet hvordan det gjøres?
Ja, se på denne linken

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=1&t=7295
Post Reply