Øvelseskjøring?

Prat om tung MC.
Post Reply
Petterjacobsen
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.

Øvelseskjøring?

Post by Petterjacobsen »

Har søkt, men fant ikke noe relevant...

Har man lov til å kjøre egen sykkel, mens ledsager kjører sin egen sykkel? Har hørt dette er mulig hvis man hele tiden har kontakt med hverandre via tlf eller lign.

Ledsager må selvsagt hatt lappen sammenhengende i 5 år osv...
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
quantumduck
MC: Hayabusa

Re: Øvelseskjøring?

Post by quantumduck »

Kun tillatt på vei hvis sykkelen bare er reg for én, og ledsager derfor ikke kan sitte på. Lurer på om ikke akkurat den åpningen er til revisjon, så det er lurt å sjekke akkurat hva som gjelder pr. i dag. Og så kan du kjøre alene, gjerne på egen sykkel, på obligatorisk langkjøring. På lukket område hvor det er forsvarlig osv. tror jeg ikke ledsager trenger å sitte på, det er nok med at ledsager har oppsyn og at dere kan kommunisere. Relevante biter av vegtrafikkloven er posta her på forumet flere ganger, så hvis du leter litt finner du alle detaljene :-)
Petterjacobsen

Post by Petterjacobsen »

"Ved øvingskjøring med motorsykkel på veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg sitja på motorsykkelen og kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr. Har motorsykkelen som du øvingskjører med sitjeplass berre for føraren, må den som er med deg kunne instruere gjennom tovegs radiosamband eller liknande, i tillegg til å ha visuell kontakt.

Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa. Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet.

På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg."

Jeg har en GSXR der man kan fjerne et deksel og sette på et sete til. Da har jo denne sykkelen 2 seter. Men hvis dekselet er der i stedet for sete så er det jo bare et sete på sykkelen og i rettningslinjene fra Vegvesenet så står det "Har motorsykkelen som du øvingskjører med sitjeplass berre for føraren, må den som er med deg kunne instruere gjennom tovegs radiosamband eller liknande, i tillegg til å ha visuell kontakt." Står ingen ting om registrert for 1 eller 2 personer, står bare om antall sitteplasser, og den har jo bare 1 sitteplass med dekselet på plass.

Hva vil politiet si hvis man blir stoppet?
Jon Erik

Post by Jon Erik »

Petterjacobsen wrote:"Ved øvingskjøring med motorsykkel på veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg sitja på motorsykkelen og kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr. Har motorsykkelen som du øvingskjører med sitjeplass berre for føraren, må den som er med deg kunne instruere gjennom tovegs radiosamband eller liknande, i tillegg til å ha visuell kontakt.

Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa. Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet.

På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg."

Jeg har en GSXR der man kan fjerne et deksel og sette på et sete til. Da har jo denne sykkelen 2 seter. Men hvis dekselet er der i stedet for sete så er det jo bare et sete på sykkelen og i rettningslinjene fra Vegvesenet så står det "Har motorsykkelen som du øvingskjører med sitjeplass berre for føraren, må den som er med deg kunne instruere gjennom tovegs radiosamband eller liknande, i tillegg til å ha visuell kontakt." Står ingen ting om registrert for 1 eller 2 personer, står bare om antall sitteplasser, og den har jo bare 1 sitteplass med dekselet på plass.

Hva vil politiet si hvis man blir stoppet?

Jeg ble stoppet av politet i kontroll når jeg var på langkjøring med min kjørelærer, vi kjørte hver vår sykkel. Han sa bare at vi var ute og øvelseskjørte, ikke noe om at vi var på obligatorisk langkjøring. Virket ikke som politi forsto så mye, min sjaførlærer sa bare at vi kunne snakke sammen over mikrofon og dette var helt vanlig nå om dagen...

Har du ikke fått lappen enda? Hva driver du med :-k
Petterjacobsen

Post by Petterjacobsen »

Jobber, jobber og jobber....

Har på 2 uker bare fått demontert hugger og undertray. Har ikke hatt tid til å levere de til lakking engang :shock:

Har kjørt sykkelen ca 5 min til sammen.... [-X
quantumduck

Post by quantumduck »

Jon Erik wrote: Jeg ble stoppet av politet i kontroll når jeg var på langkjøring med min kjørelærer, vi kjørte hver vår sykkel. Han sa bare at vi var ute og øvelseskjørte, ikke noe om at vi var på obligatorisk langkjøring. Virket ikke som politi forsto så mye, min sjaførlærer sa bare at vi kunne snakke sammen over mikrofon og dette var helt vanlig nå om dagen...
Du skal ikke se bort fra at VV hadde forholdt seg litt annerledes om ledsager var en kompis og ikke en kjørelærer ...
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Hva er problemet med å ha noen bakpå, da?
Er du ute etter å øvingskjøre eller kjøre fordi du ikke kan vente?
Tror ikke det hjelper å gjøre seg dummere, sette på et deksel og tro at setet ikke er der ;-)
Jon Erik

Post by Jon Erik »

quantumduck wrote:
Jon Erik wrote: Jeg ble stoppet av politet i kontroll når jeg var på langkjøring med min kjørelærer, vi kjørte hver vår sykkel. Han sa bare at vi var ute og øvelseskjørte, ikke noe om at vi var på obligatorisk langkjøring. Virket ikke som politi forsto så mye, min sjaførlærer sa bare at vi kunne snakke sammen over mikrofon og dette var helt vanlig nå om dagen...
Du skal ikke se bort fra at VV hadde forholdt seg litt annerledes om ledsager var en kompis og ikke en kjørelærer ...
Hvordan viste de at han var kjørelærer? Han viste bare frem sitt førerkort...og sa vi var ute og øvelseskjørte..
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
Petterjacobsen

Post by Petterjacobsen »

Og i følge vegvesenet (på telefon) så har man lov til å kjøre alene, med ledsager på egen sykkel uansett hvor mange seter en sykkel har...
quantumduck

Post by quantumduck »

Jon Erik wrote: Hvordan viste de at han var kjørelærer? Han viste bare frem sitt førerkort...og sa vi var ute og øvelseskjørte..
Tenkte kanskje den ene sykkelen var skolesykkel?
Post Reply