Stivne i svinger / Svingteknikk

Prat om tung MC.
Pollti

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by Pollti »

Babelfisken svingteknikk beskrivelse gjorde at nå skjønner jeg hvorfor jeg er av de som sliter mere fordekk enn bakdekk. Kanskje jeg burde bli litt mere bevisst på egen svingteknikk.
User avatar
mekkern
Posts: 5302
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by mekkern »

Tja.... det er vel ikke kubikken på en sykkel som gjør at den vil rette seg opp/ut av svingen... på 1000ccm er det et breiere bakdekk(vanligvis) enn 750... dette for at du skal kunne gi på mer uten å spinne men dette gir større svingradie og dermed mer nedbrekk/hang out for samme hastighet...
Gixxerman

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by Gixxerman »

mekkern wrote:Tja.... det er vel ikke kubikken på en sykkel som gjør at den vil rette seg opp/ut av svingen...
Helt sikker på at du virkelig mener dette ? Om i så tilfelle, skal jeg saktens grave frem info som sier deg imot...

.. men såklart, jeg vet dimmen på bakdekket mitt.
User avatar
mekkern
Posts: 5302
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by mekkern »

tenker du på gyroeffekten på roterende masse? da er faktisk hjulene de største gyroene...vekt og høyde på vektsenter spiller også inn men ikke som gyroskopisk rettende kraft men sentrifugal kraft. :smt048 hvis momentet hadde vært grunnlaget hadde en vassere kam og større forgassere gitt samme effekt...eller er det slagvolumet som skal gi økt rettende kraft? da må det i såfall være slaglengde(større diameter på veiv)hvis ikke begynner vi å snakke om større konstruksjons forskjeller hvilket gir helt andre parametre. :-k
Pollti

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by Pollti »

Det er flere en Mekkeren som venter i spenning nå Gixxer. 8)
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by Babelfisken »

quantumduck wrote:
Gixxerman wrote: Kjører forankra i hojen som du skriver ja, og ikke med stive armer. Har knekk i arma, knærne mot tanken og retter opp ryggen med mage og ryggmuskler. Har mer kontroll ved slik kjøring.
Merker godt at sittestillingen er viktig. Føler at jeg får best kontroll når jeg sitter litt «bakpå» og foroverlent, enn om jeg sitter langt fram og mer opprett. Merker først og fremst at armene blir best avlastet da, og det kommer vel igjen av at rygg og magemusker kan holde kroppen oppe i større grad.
Det er ingen fasit for rett sittestilling, annet enn at den skal være godt forankret, men det finnes et utgangspunkt og det er inntil tanken. Dette vil selvsagt variere fra sykkel til sykkel og kropp til kropp men tanken er at sitter man inntil tanken får man mere kraft og bedre forankring mot tanken gjennom lår. Å sitte langt frem behøver ikke bety det samme som oppreist. De fleste sportssykler og mange andre er laget slik at man får den ideelle stillingen når man sitter intil tanken og lener seg frem.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by Babelfisken »

Gixxerman wrote:
mekkern wrote:Tja.... det er vel ikke kubikken på en sykkel som gjør at den vil rette seg opp/ut av svingen...
Helt sikker på at du virkelig mener dette ? Om i så tilfelle, skal jeg saktens grave frem info som sier deg imot...

.. men såklart, jeg vet dimmen på bakdekket mitt.
Jag antok at du her mente at det var den kraftigere akselereasjonen som gjør at sykkelen vil ut av svingen.
Gyrokreftene vil det motsatte. Den roterende massen ønsker å ligge i samme vinkel. Sentrifugalkraften som bare påvirkes av vekt vil ut, men den er jo mininalt forskjellig fra 750 til 1000.
Men alt dette betyr veldig lite i forhold til geometrien og oppsettet. Jeg kan forsikre deg om at en moderne 600 satt opp for racing er betydelig letter å legge ned i sving enn en Aprilia 250. Akkurat som Ducati 916 er Aprilian en utmerket banesykkel men de er av den gamle skolen og du må vikrelig ville at de skal svinge, når de først er der er de en drøm.
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by quantumduck »

Babelfisken wrote: Å sitte langt frem behøver ikke bety det samme som oppreist. De fleste sportssykler og mange andre er laget slik at man får den ideelle stillingen når man sitter intil tanken og lener seg frem.
Syns jeg blir sittende for langt fram jeg, da. Får styret mer under meg enn foran meg hvis jeg samtidig sitter helt inntil tanken og foroverlent. Får nok ikke helt maksimalt feste, men det virker som jeg får mer kontroll på styrekommandoene når jeg ikke sitter "oppå" styret.
Gixxerman

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by Gixxerman »

Skal få bytta dekk til første lønning nå så jeg får to like dekk. Har Diablo supercorsa foran(banedekk) og Diablo Strada bak(sport-touring) Sikkert dette som gjør den litt rar. Skal på med Michelin Pilot Power 2CT foran og bak, så skal det vel bli andre boller :)
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Stivne i svinger / Svingteknikk

Post by inunf »

Babelfisken wrote:
Gixxerman wrote:
mekkern wrote:Tja.... det er vel ikke kubikken på en sykkel som gjør at den vil rette seg opp/ut av svingen...
Helt sikker på at du virkelig mener dette ? Om i så tilfelle, skal jeg saktens grave frem info som sier deg imot...

.. men såklart, jeg vet dimmen på bakdekket mitt.
Jag antok at du her mente at det var den kraftigere akselereasjonen som gjør at sykkelen vil ut av svingen.
Gyrokreftene vil det motsatte. Den roterende massen ønsker å ligge i samme vinkel. Sentrifugalkraften som bare påvirkes av vekt vil ut, men den er jo mininalt forskjellig fra 750 til 1000.
Men alt dette betyr veldig lite i forhold til geometrien og oppsettet. Jeg kan forsikre deg om at en moderne 600 satt opp for racing er betydelig letter å legge ned i sving enn en Aprilia 250. Akkurat som Ducati 916 er Aprilian en utmerket banesykkel men de er av den gamle skolen og du må vikrelig ville at de skal svinge, når de først er der er de en drøm.
Say word. En drøm 8)
Post Reply