Ny MC med eller uten ABS?

Prat om tung MC.
FV

Re: Ny MC med eller uten ABS?

Post by FV »

Gixxerman wrote:ABS er en snarvei for slappe folk. Ut og øv... Ja det høres ut som en sterk og krass påstand, men tygg litt på den... Driver selv med aktiv bremsetrening, på eget initiativ, og har opplevd og måtte nødbremse fra tid til annen på vått og tørt. Aldri låst hjulet enda, annet enn når jeg har provosert det frem på eget initiativ.
Sorry, men det er nesten sånn at jeg ser litt frem til at du har låst framhjulet å velta med sykkelen. Ingenting personlig, men folk er forskjellige. Du er som meg; ung, vakker og sprek, og har kanskje en bedre reaksjonsevne enn andre. "Jeg bruker ikke redningsvest når jeg er i båt, for jeg er en jæver på å svømme". Du vet aldri hva som kan skje, og alle kan ha en rævva dag, uansett hvor mye man øver. Så den dagen jeg får bruk for ABS, er jeg sjeleglad for jeg spytta inn de 5000 :)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har prøvd abs på sykkel, og det første som satt i meg var ubehag. Disse som er i førti/femti års krisa og kjøper splitter ny sykkel og utstyr og fandens oldemor har nok godt av ABS, men personlig liker jeg feelingen, da jeg trener bremseteknikk med jevne mellomrom.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Gixxerman wrote:Har prøvd abs på sykkel, og det første som satt i meg var ubehag. Disse som er i førti/femti års krisa og kjøper splitter ny sykkel og utstyr og fandens oldemor har nok godt av ABS, men personlig liker jeg feelingen, da jeg trener bremseteknikk med jevne mellomrom.
Husk at ved å være nedlatende og gjøre deg bedre enn andre, oppnår du bare å miste troverdighet.
God natt :-)
Tulling
MC: Honda CB1000R 2009-mod

Post by Tulling »

Lølle wrote:
Gixxerman wrote:Har prøvd abs på sykkel, og det første som satt i meg var ubehag. Disse som er i førti/femti års krisa og kjøper splitter ny sykkel og utstyr og fandens oldemor har nok godt av ABS, men personlig liker jeg feelingen, da jeg trener bremseteknikk med jevne mellomrom.
Husk at ved å være nedlatende og gjøre deg bedre enn andre, oppnår du bare å miste troverdighet.
God natt :-)
Vi får håpe det er et Ivar Hoff-syndrom og ikke lack of intelligence som er årsaken...
NY Vfr800 - Yeah!!
Attila
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)

Post by Attila »

Spørsmålet er vel om ABS er bedre enn ikke å ha ABS.
Personlig liker jeg å ikke ha ABS, men det er fordi jeg ikke liker å ha noe som kommer inn å overstyrer meg.
Jeg husker min første bil med ABS, det syntes jeg var helt jæ...
Har kjørt bil med anti-spin (nok en elektro gimick.)
Får å få bilen ut av gårdsplassen der jeg bodde før, måtte jeg slå den av.....hva er da vitsen?

Men dersom ABS'en vil bremse bedre enn det jeg klarer, ja da har systemet en hensikt.
Jeg tror mc produsentene stapper inn masse gimick utstyr på sykklene, Ref nye GSX-R med bryter for tre power settinger????? (Trodde man posjornerte ut power med throttle'en?!)

Mennesket er en fantastisk konstruksjon, men det er til å stikke under en stol at elektronikk overgår oss i reaksjons evne.
Det å påstå at et godt ABS system ikke er bedre et menneske (Som trener gjevnlig på bremse teknikk.) er nok kun en "40-års krise" reaksjon. Elektronikk bedre enn meg???? Ikke fa....!!!!

Jeg skulle likt å se en test hvor de tar to av de nye syklene med ABS og kobler ut på den ene, for så å ta en bremse test.
Gjør jeg en feil ved nedbremsing så tar jeg ansvaret for det.......Jeg vil heller ikke ha anti-spin på sykkelen, men det kommer vel snart det òg.

Synes diskusjonen her inne har snudd til enten eller ABS........tror at noen sykkler bør ha ABS og andre ikke.
Men at folk som kjører med Enduro-Cross-Sport-Touring eller Chopper skal bli enstemmig enig om at ABS er best, det er utopi.
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Lølle

Post by Lølle »

Enig i mye av det der.
Likevel.. hvis du tror din første ABS-opplevelse kan sammeliknes med dagens ABS på sykkel er det rom for fornyelse :-)
Sånn ABS ville aldri jeg hatt på sykkelen.
Ellers må jeg si at alle kommentarene om at alt som likner sikkerhet er utslag av 40-årskrise blir for meg så dustete at jeg bare trekker på skuldrene.
Ingen flere demontrasjoner av umoden uvitenhet er nødvendig. [-(
Helt enig i at forskjellige sykler roper på ulik type utstyr, akkurat som forskjellig kjørestil og sykler hører sammen.
Jeg ser ikke andres utstyr som trussel mot min identitet som motorsyklist, jeg da. Det får de som vil slite med.
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Det blir klønete når man skal diskutere om sikkerhet har med 40-års krise å gjøre, og om det er bedre å trene enn å skaffe utstyr som hjelper i en kritisk situasjon.

Dersom noen av de over hadde hatt utslag av "tidlig 40-årskrise" når de er i 20-årene, ville sannsynligheten for at de fikk oppleve å faktisk bli 40 øke. Dersom sikkerhetstankegang da har noe med 40-års krise å gjør, noe jeg betviler.

Jeg kan heller ikke se noen motsetning i å trene og å anskaffe sikkerhetsutstyr. Dersom man opplever at ABS føles uvant fordi det går inn å korrigerer når føreren bremser for kraftig, er det kanskje nettopp dette man bør trene på??

Men hva var spørsmålet? Jo, er det verdt de ekstra 5000 for ABS ved kjøp av sykkel? Mitt svar er ubetinget ja. Det ene er annenhåndsverdien som spørsmålsstiller tar opp, og der har det en positiv virkning. Det andre er kostnader for utbedring av skader på sykkelen. Sannsynligheten for skade går ned, dermed betaler det seg også der. Det siste (som enkelte ikke synes betyr noe) er at det hever sikkerheten betydelig, noe som i seg selv er grunn god nok til å forsvare kostnaden.

Bruk de 5000,- reduser risikoen, tren på å bruke utstyret, få mer for sykkelen ved salg men kos deg på veien i mellomtiden.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Lølle

Post by Lølle »

... og det tror jeg oppsummerer og konkluderer =D>
Attila
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)

Post by Attila »

Ja, det å bruke "40 års krise" som argument er et dårlig argument.
Er snart 40 år selv........bare det at jeg har kjøpt sykkel igjen etter å ha fylt 37 kan vel betegnes som en krise av mange.
Men det driter jeg i, samme med ABS......en god ABS kan redde deg, det er ditt valg hva "du har lyst på".
Jeg ville ikke ha valgt bort et godt ABS system...dersom sykkelen hadde det.
Men igjen, litt avhengig av type sykkel.

Hvilken grad av "sikkerhet" man ønsker er jo opp til en selv?
ABS eller ei, 60 eller 180 hk, Enduro eller R-sykkel, Tekstildress eller Skinndress, Sikkerhets vest eller ei........
Sikkerhets vesten synes jeg er åndsvak(nå starter en ny storm :lol: ), men mange synes det skal være påbudt.
Hva blir det neste i "sikkerhetens-navn"?
Stobe-lys på toppen av hjelmen eller et generelt forbud på mc'er(gud forby!)

Personlig synes jeg at det å stole for mye på elektronikk er uheldig, spesielt ABS på sykkel.
Du vil aldri kunne trene på effektiv bremsing ettersom den vil komme inn å blande seg inn.
Den dagen den kutter ut og du trenger den, hva da. (bare å levere inn sykkelen å få det fikset.)

Min konlusjon (som ikke er noe fasit ;-) ) er:

Sykkler:
Sykkel av type Touring og noen Choppere burde ha ABS, eller en opsjon på det.
Andre sykkler trenger nødvendigvis ikke.

Førere:
Erfarne førere har ikke så mye bruk for ABS.
Uerfarne førere har mere bruk for det.
(Blir mye i samme stil som Hk begrensninger.)

Smaken er som baken...... :lol:
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Post Reply