Veteran-mc forsikring spørsmål..

Prat om tung MC.
Tnrfd
MC: 1977 Honda CB750 K7

Veteran-mc forsikring spørsmål..

Post by Tnrfd »

Akkurat kjøpt meg en Honda CB750 1977 modell. I vognkort står det førstegangs registrert i Norge i 1980, men i følge typegodkjenningsnummeret og rammenummer er sykkelen en 1977 modell..

Kan jeg får veteran forsikring på denne sykkelen eller er det 30år fra førstegangsreg som teller??
- 77' Honda CB750Four
hondaboy

Re: Veteran-mc forsikring spørsmål..

Post by hondaboy »

30 år fra førstegangsregistrering
1983 honda vt 750. 1975 kreidler 50 rs. 1977 vespa 50 special. 1994 peugeot 306 1,9 tdi. 2000 suzuki grand vitara 2,0 tdi. 1986 13 fot lohi sport m/50 hk mercury.
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Post by Tvinitla »

Regnes det 30 år fra førstegangs registrering i Norge eller førstegangs registrering totalt ???
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Det er 30 år totalt. Har du papirer på at den er registrert i 77 i et annet land går den som veteran...
hansb

Post by hansb »

Det stemmer nok sikkert at vanlig praksis er at de går ut fra dato for førstegangsregisterering. Men jeg vil tro at det EGENTLIG er årsmodellen de skal gå utifra. Hvis du klarer å dokumentere at sykkelen er en 1977 modell (kanskje med en bekreftelse fra en Honda forhandler??), så ville jeg gjort ett forsøk. Men det har nok litt å gjøre med hvem du treffer på hos biltilsynet å gjøre. Ikke alle er like greie å prate med ;-)
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Hvorfor blande inn biltilsynet når det gjelder pris på forsikring? Er det ikke mest hensiktsmessig å snakket med forsikringsselskapet, eller er det noe her jeg ikke vet?
Image
Si det du mener, og men det du sier.
lgbekk

Post by lgbekk »

Spørsmålet var opprinnelig om veteranforsikring av denne honda'en.
Tror nok forsikringsselskapet behandler kjøretøyet ut fra de gjeldende data de får opp på skjermen.
Statens Vegvesen er nok heller ikke villige til å endre rubrikken i vognkortet for f.g.reg i Norge.
Sikkert mulig å få en form for bekreftelse fra Honda på når sykkelen ble produsert, men jeg har vanskelig for å se at den papirlappen skal være til noen større nytte her.

Jeg vil tro at det som gjelder er det som står i det norske vognkortet. Så må du i harde forhandlinger med forsikringsselskapet(ene) om forsikr.sum. En eldre og etter dagens mål motorsvak mc burde uansett ikke bli avskrekkende kostbar å forsikre, kommer kanskje vel så mye an på hvor du bor. Du må nok uansett regne med å bruke litt tid og kanskje prate med flere kundebehandlere i samme selskap før du er i mål. Slik er det bare......
hansb

Post by hansb »

Ups, sorry. Jeg var vist litt for kjapp her, leste tydligvis ikke tråden skikkelig. Min feil :(

Forsikringsselskapene kan du nok glemme å diskutere saken med.

Statens Vegvesen er nok heller ikke villige til å endre rubrikken i vognkortet for f.g.reg i Norge.
Nei, dette endrer de neppe. Det vil bli helt feil i forhold til historikk på kjøretøyet.

Det jeg mente var at hvis Biltilsynet oppfattet sykkelen som en 1980 modell, mens det i virkligheten var en 77 modell, så hadde det sikkert vært mulig å fått rettet opp i dette. Og det vil jeg anta hadde påvirket forsikring og veiavgift. Men det blir jo litt poenget som forsvant, ettersom jeg svarte på noe helt annet enn det ble spurt om :roll:

Det er 30 år totalt. Har du papirer på at den er registrert i 77 i et annet land går den som veteran...
Vil tro du har det riktige svaret her :)
lgbekk

Post by lgbekk »

hansb wrote:
Vil tro du har det riktige svaret her :)
Ja et registreringsbevis fra 1977 gjør kanskje susen........ :-k
Tnrfd
MC: 1977 Honda CB750 K7

Post by Tnrfd »

Virker som folk har svart det samme her som jeg har fått høre fra vegvesen og forsikringsselskap. Førstegangsregistrering i ett hvilket som helst land som bestemmer "alderen" på kjøretøyet. Hjelper fint lite at den rullet ut av fabrikken i 1977 når den fikk skilter første gang i 1980.

Kjipt for meg å finne ut av dette etter at jeg kjøpte sykkelen da jeg må betale om.reg avgift, vegavgift og en vanlig priset forikring men er kjempefornøyd med sykkelen uansett så litt trøbbel med staten får jeg tåle.
- 77' Honda CB750Four
Pollti

Post by Pollti »

Du trenger ikke registreringsbevis fra et annet land. På de 3 jeg har tatt inn har denne opplysningen kommet frem av papirene som medfølger. I vognkortet er det angitt : 1. gangs registrerings dato/år, dette er da den var ny. Og det er angitt registrerings dato/år i Norge. Ordlyden i vognkortet kan jeg godt sjekke hvis du vil det.
Således burde det være helt enkelt å komme inn under 30 års regelen hos forsikrings selskapene når det blir aktuellt for deg.
Pollti

Post by Pollti »

Du tnrfd, jeg har et par 1982 modell Honda stående i en container. Dette er rene banesykkeler med lykter og blinklys så de kan kjøres på vei også. De har aldri vært registrert i Norge. Det er kanskje en tanke å tolle de inn og registrere for å kunne unngå fremtidige strengere utslippskrav ? Eller hva tror du ?
hansb

Post by hansb »

Tnrfd wrote:Virker som folk har svart det samme her som jeg har fått høre fra vegvesen og forsikringsselskap. Førstegangsregistrering i ett hvilket som helst land som bestemmer "alderen" på kjøretøyet. Hjelper fint lite at den rullet ut av fabrikken i 1977 når den fikk skilter første gang i 1980.

Kjipt for meg å finne ut av dette etter at jeg kjøpte sykkelen da jeg må betale om.reg avgift, vegavgift og en vanlig priset forikring men er kjempefornøyd med sykkelen uansett så litt trøbbel med staten får jeg tåle.
Dette kan umulig være riktig. :-k
Vedkommende som har svart deg (uansett om det er forsikringsselskap eller biltilsynet) har nok basert svarene på det som ligger registrert i kjøretøyregisteret hos biltilsynet. Denne informasjonen stemmer i de aller fleste tilfeller, men ikke alltid. I ditt tilfelle stemmer det ikke.

For å få rettet opp i dette så må du først skaffe skikkelig dokumentasjon på at det er en 77 modell. Den eneste som kan hjelpe deg med det er produsenten (les: en Honda forhandler, evt Honda Norge). Når du har fått den så har du ett dokument som viser at kjøretøyregisteret er feil. Forsikringsselskapene slår opp deler av sin informasjon mot kjøretøyregisteret, så for å få rettet feilen må du gå direkte til Biltilsynet. De bør kunne rette opp produksjonsåret for sykkelen på bakgrunn av dokumentasjonen fra produsenten (Honda). Når du har fått rettet produksjonsåret, så kan du ta kontakt med forsikringsselskapet.

Dersom slike endringer ikke hadde vært mulig, så hadde det oppstått saker som hadde vært helt urimelige. For eksempel de to syklene som 'Pollti' nevner. 82 modeller som aldri har vært registrert pga banekjøring. Det vil bli helt feil å påstå at disse syklene skal kjøre med "vanlig" skilt i 30 år før de får status som veteran. Men siden det "bare" er snakk om 3 år for din del, så kan det nok bli noen heftige diskusjoner før du får dette på plass.
Pollti

Post by Pollti »

Det aller værste hansb, det er ikke at det er banekjørte sykkeler. De har gått bare 3000 km. Hvor mange år siden de har vært ute av containeren husker vi ikke¨. De varmkjøres hver 2 måned sånn cirka også tørker vi støv av dem og lukker døra igjen. Etter dype samtaler over et krus pulverkaffe har vi idag bestemt oss for å registrere pga at vi er redde for å bli rammet av nye utslippskrav som måtte komme. Veistasjonen prøvde å berolige oss men det prellet visst av på oss begge. [-(
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

det er nok riktig, slik er reglene: Årsmodell bestemmes av dato for 1.gangsregistrering.
Jeg tok inn en bil produsert i 1972 for et par år siden. Den måtte registeres som 1973 modell fordi papirene sa at den var registrert første gang i 1973.
Har man en sykkel som det ikke har vært skilter på før må den registreres som 2007 modell, selvfølgelig uten bruksfradrag på reg.avgift.
Post Reply