Koster "å være kar"
Koster "å være kar"
Farvel førerkort
Mer enn 25 km/t for fort der fartsgrensen er 60 km/t eller lavere.
Mer enn 35 km/t for fort der fartsgrensen er 70 km/t eller høyere.
For kort avstand til forankjørende.
Brudd på vikeplikten hvor trafikkfarlige situasjoner oppstår.
Forbikjøring der farlige situasjoner oppstår.
Kjøring med promille.
Bøter(forenklet forelegg)
Når fartsgrensen er 60 km/t eller lavere:
Pris for for høy fart:
Til og med 5 km/t kr 600,-
Til og med 10 km/tkr 1600,-
Til og med 15 km/t kr 2900,-
Til og med 20 km/tkr 4200,-
Til og med 25 km/tkr 6500,-
Når fartsgrensen er 70 km/t eller høyere
Til og med 5 km/tkr 600,-
Til og med 10 km/t1600,-
Til og med 15 km/tkr 2600,-
Til og med 20 km/tkr 3600,-
Til og med 25 km/t kr 4900,-
Til og med 30 km/tkr 6500,-
Til og med 35 km/t kr 7800,-
Kjøring mot rødt lys kr 5200,-
Kjøring mot "Innkjøring forbudt" kr 4200,-
Kjøring mot "Påbudt kjøreretning" kr 4200,-
Kjøring mot "Påbudt kjørefelt" kr 4200,-
Kjøring mot "Svingforbud" kr 4200,-
Kjøring mot "Påbudt rundkjøring" kr 4200,-
Kjøring i kollektivfeltkr 4200,-
Kjøring mot "Enveiskjøring" kr 4200,-
Kjøring over sperrefelt, heltrukken sperrelinje
kr 3200,-
Kjøring på fortau, gang/sykkelvei kr 3200,-
Forbikjøring til høyre, like foran kryss, bakketopp, sving kr 5200,-
Forbikjøring foran gangfelt eller ved forbikjøringsforbud kr 5200,-
Ikke overholdt vikeplikt fra høyre eller ved skilt "Vikeplikt" eller "Stopp" kr 5200,-
Ikke overholdt vikeplikt foran gangfelt kr 5200,-
Ikke overholdt viekplikt ved utkjøring fra parkeringsplass, holdeplass, torg, bensinstasjon eller liknende kr 5200,-
Kjøring uten å gi påbudte tegn kr 2000,-
Kjøring uten påbudte lyskr 2000,-
Kjøring med feilaktige lys i bruk kr 2000,-
Kjøring med feil på nærlys, fjernlys eller kjørelys kr 2000,-
Kjøring med flere personer i bilen enn tillatt kr 2000,-
Kilde: Politiet
Mer enn 25 km/t for fort der fartsgrensen er 60 km/t eller lavere.
Mer enn 35 km/t for fort der fartsgrensen er 70 km/t eller høyere.
For kort avstand til forankjørende.
Brudd på vikeplikten hvor trafikkfarlige situasjoner oppstår.
Forbikjøring der farlige situasjoner oppstår.
Kjøring med promille.
Bøter(forenklet forelegg)
Når fartsgrensen er 60 km/t eller lavere:
Pris for for høy fart:
Til og med 5 km/t kr 600,-
Til og med 10 km/tkr 1600,-
Til og med 15 km/t kr 2900,-
Til og med 20 km/tkr 4200,-
Til og med 25 km/tkr 6500,-
Når fartsgrensen er 70 km/t eller høyere
Til og med 5 km/tkr 600,-
Til og med 10 km/t1600,-
Til og med 15 km/tkr 2600,-
Til og med 20 km/tkr 3600,-
Til og med 25 km/t kr 4900,-
Til og med 30 km/tkr 6500,-
Til og med 35 km/t kr 7800,-
Kjøring mot rødt lys kr 5200,-
Kjøring mot "Innkjøring forbudt" kr 4200,-
Kjøring mot "Påbudt kjøreretning" kr 4200,-
Kjøring mot "Påbudt kjørefelt" kr 4200,-
Kjøring mot "Svingforbud" kr 4200,-
Kjøring mot "Påbudt rundkjøring" kr 4200,-
Kjøring i kollektivfeltkr 4200,-
Kjøring mot "Enveiskjøring" kr 4200,-
Kjøring over sperrefelt, heltrukken sperrelinje
kr 3200,-
Kjøring på fortau, gang/sykkelvei kr 3200,-
Forbikjøring til høyre, like foran kryss, bakketopp, sving kr 5200,-
Forbikjøring foran gangfelt eller ved forbikjøringsforbud kr 5200,-
Ikke overholdt vikeplikt fra høyre eller ved skilt "Vikeplikt" eller "Stopp" kr 5200,-
Ikke overholdt vikeplikt foran gangfelt kr 5200,-
Ikke overholdt viekplikt ved utkjøring fra parkeringsplass, holdeplass, torg, bensinstasjon eller liknende kr 5200,-
Kjøring uten å gi påbudte tegn kr 2000,-
Kjøring uten påbudte lyskr 2000,-
Kjøring med feilaktige lys i bruk kr 2000,-
Kjøring med feil på nærlys, fjernlys eller kjørelys kr 2000,-
Kjøring med flere personer i bilen enn tillatt kr 2000,-
Kilde: Politiet
Wild Horses Couldn't Drag me Away
- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Koster "å være kar"
dobbel sperrelinje eller sebrafelt.....farvel...
-
- Posts: 166
- Joined: 29 Oct 2006 08:16
- MC: x Suzuki SV650S
x Husqarna WR250 - Location: Sandefjord
Re: Koster "å være kar"
er det ulovlig å kjøre forbi der det er doble sperrelinjerså lenge man holder seg innenfor sitt eget felt?
"If you always do what you always done, you always get what you always got"
- Kjitta8648
- Posts: 662
- Joined: 09 Feb 2007 23:27
- MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
- Location: Bergen
Re: Koster "å være kar"
Det kan bli litt trangt. 

http://www.zrxocboard.com/board/index.php
"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
-
- Posts: 166
- Joined: 29 Oct 2006 08:16
- MC: x Suzuki SV650S
x Husqarna WR250 - Location: Sandefjord
Re: Koster "å være kar"
Njaaa, hvis du får blikk kontakt med føreren av bilen foran via ytterspeilet og han legger seg ut for å slippe deg forbi så har du jo hele venstre hjulsporet til rådighet. Ofte er veiene endel breiere der det er motorvei, men kun tofelts. Men er det lov?
Hadde aldri verden turt å frese forbi en bilist i høy hastighet så nære, risikerer jo å bli meid ned om bilisten skvetter. Så det var ikke dette jeg mente
Da er det vel bedre å krysse linjene selv om det er aldri så ulovlig.
Hadde aldri verden turt å frese forbi en bilist i høy hastighet så nære, risikerer jo å bli meid ned om bilisten skvetter. Så det var ikke dette jeg mente

"If you always do what you always done, you always get what you always got"
Re: Koster "å være kar"
Jeg har flere ganger passert biler på venstre siden i eget kjørefelt, da jeg ofte ser at de legger seg langt til høyre når jeg nærmer meg. Om jeg tydelig ser at føreren legger merke til meg og ser på meg i speilet, legger jeg forbi i en fin fart. Viktig med en fin fart, slik at man rekker å kaste seg på bremsen om man finner ut føreren ikke har lagt merke til deg.
Re: Koster "å være kar"
Prate i håndholdt mobil: 1300,-
Uten belte: 750,-
Uten belte: 750,-
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Re: Koster "å være kar"
Fytte helvete! Er det bare jeg som reagerer på disse satsene?
Vi snakker solid innhugg i økonomien til en vanlig arbeider i norge i dag.
Vi snakker solid innhugg i økonomien til en vanlig arbeider i norge i dag.

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Koster "å være kar"
Og problemet med det er
Det er nettopp det som er meningen, det skal koste å bryte trafikkreglene. Det har nemlig politikerene vår bestemt. Og de har større hode enn hesten. Og siden hesten har så storthode så er den mye klokere og tenker vise tanker, noe som ikke vi kan. Untatt politikerene våre da. De er så kloke. Så da får vi tro det er rett og riktig at en forseelse i trafikken koster like mye som forsvarsbudsjettet til en middels Banarepublikk 



Re: Koster "å være kar"
Det er jo en sak på gang hvor et par mann ikke godtar str på forelegget. Trafikkøkonomisk institutt hadde vel uttalt at en økning av bøtesatsene ikke ville gi trafikksikkerhetsmessig gevinst, så siste økningen var bare en inntektssak og budsjettbalansering. Dette er iht noen med høyere ltr enn meg ikke lovlig, så de skal ta saken. Å nei, som det hadde moret meg om staten tapte.
- Alas
- Posts: 1713
- Joined: 22 Sep 2006 15:47
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
- Location: Bergen
Re: Koster "å være kar"
Et av de største problemene ved de høye bøtesatsene er vel at de går utover folks rettsoppfatning. Det koster mer å bryte fartsgrensen enn å slå ned noen på byn, besitte tunge narkotiske stoffer osv. Og det blir litt feil synes jeg da.
Men så kommer det evinnelige teite ordtaket, "det er gratis å kjøre lovlig"
Men så kommer det evinnelige teite ordtaket, "det er gratis å kjøre lovlig"

-
- Posts: 166
- Joined: 29 Oct 2006 08:16
- MC: x Suzuki SV650S
x Husqarna WR250 - Location: Sandefjord
Re: Koster "å være kar"
Ja, eller : "Alt er lov så lenge ikke dommer'n ser det"
"If you always do what you always done, you always get what you always got"
Re: Koster "å være kar"
Klart det, og jeg har da sluppet unna så langt. Det er så fort gjort å gli litt over og når vi ikke snakker om råkjøring og farlig ferd, så er det på jordet med de satsene. En viss avskrekking må jo ligge der, men får være måte på.Alas wrote:Men så kommer det evinnelige teite ordtaket, "det er gratis å kjøre lovlig"
Re: Koster "å være kar"
Det er helt latterlig! Jeg får faen meg mindre i bot om jeg voldtar ei dame enn å kjøre på rødt lys!
Det har ikke rot i virkeligheten! Eneste grunnen til at de satt opp satsene så jævlig er for å få mere penger i statskassa! Helt latterlig!
Det har ikke rot i virkeligheten! Eneste grunnen til at de satt opp satsene så jævlig er for å få mere penger i statskassa! Helt latterlig!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Koster "å være kar"
Kanskje det har med betalingsevne å gjøre? Om du har råd til kjøretøy så har du sikkert litt penger, men om du ikke har råd til dame så har du lite penger?LordShaft wrote:Det er helt latterlig! Jeg får faen meg mindre i bot om jeg voldtar ei dame enn å kjøre på rødt lys!
