"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
Hum.. trodde vi hadde lov til å kjøre i kollektivfelt med MC?
Du har lov å kjøre i kollektivfelt med MC hvis ikke underskilt 808 (Gjelder buss og taxi) henger under kollektivfelt-skiltet.
Er også endel forvirring rundt underskiltet "Gjelder ikke buss og taxi" som ofte står under påbuds-, og forbudsskilt. Når det er spesifisert at det kun gjelder for dem, er vi motorsykkelister nødt til å følge påbuds-, eller forbudsskiltet.
Ja motorsykkelister må følge skiltene om påbudt sving/kjøreretning/forbudsskilt. Unntaket gjelder kun for de som er spesifisert på underskilt, som oftest buss og Taxi.
Var intervju på radioen for kort tid siden med politiet om akkurat dette.
Tungvindt å skulle legge seg inn i den andre fila før kryss for å pendle tilbake til kollektivfeltet, men slik er det.
Mosseveien er jo et godt eksempel på hvor upraktisk dette egentlig er.
Jeg bryr meg ikke om å legge meg inn før kryss; hvis jeg blir stanset pga. det håper jeg at politiet har litt sunn fornuft.
Men jeg vet at det å bruke kollektivfelt som ikke ligger til høyre for det vanlige kjørefeltet, var forbudt iallfall for en ti års tid siden. Er dette opphevet nå, siden jeg ikke finner noen referanse til det i lovverket? Kan jeg endelig ta trikkeskinnene nedover fra rundkjøringen nedenfor sinsen, tro?
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16 xKawasaki Z750 -04 x Suzuki Bandit 600 -96 x Yamaha XT600E -00
Om du velger å se bort i fra skilting i kollektivfelt, så er jo det et bevisst valg som du gjør.
Jeg tror ikke du skal påregne at politiet nødvendigvis deler ditt syn på saken. Det ble i samme program opplyst at politiet bøtelegger på dette som de gjør på andre trafikkforseelser.
Det står jo ikke skrevet noe sted at fordi at vi kjører på 2 hul så er vi enten hevet over loven, eller selv kan definere hvilke lover som passer oss å følge.
Jeg gir beng i disse skiltene tidvis selv jeg, men det kunne da ikke falle meg innå irritere meg på politiet og kalle det mangel på sunn fornuft den dagen jeg eventuelt måtte bli stoppet og bøtelagt fordi jeg bevisst har valgt å bryte loven.
LordShaft wrote:Det er helt latterlig! Jeg får faen meg mindre i bot om jeg voldtar ei dame enn å kjøre på rødt lys!
Det har ikke rot i virkeligheten! Eneste grunnen til at de satt opp satsene så jævlig er for å få mere penger i statskassa! Helt latterlig!
Men dette argumentet viser jo ikke nødvendigvis at bøtesatsene for trafikkforseelser er for høye. Derimot viser det tydelig at reaksjonene for voldtekt er for lave.
Kanske, men hårda straff och höga böter är ett dåligt substitut när man inte kan, vill eller har råd att ta tag i problemets verkliga kärna. Det är inte färre dödsolyckor (relativt sett) i Norge än i Sverige t.ex, som har betydligt lägre bötessatser för trafikbrott. Orimligt hårda straff har kanske viss effekt (men antagligen inte så stor som man tror), men det medför också att folk förlorar respekten för lagstiftarna och rättssytemet.
Det er vel få i Norge som IKKE synes at bøtenivået er latterlig høyt. Om du husker ved siste regulering av satsene, så gikk jo også politiet ut og sa at det var alt for høyt og noen protesterte sågar ved å la være å utferdige forelegg.
En annen ting er prikk-systemet som heller ikke har hatt noen påviselig effekt med tanke på økning av trafikksikkerheten. Etter hva jeg har forstått er dette godt dokumentert.
Då är vi ju överrens om det, Banditbiker, men till skillnad från dig (tror jag) ser jag ingen moralisk plikt eller logik i att automatiskt acceptera straffet, trots att man bryter mot lagen medvetet, när straffet är orimligt hårt i förhållande till brottets art.
Dessutom finns det väl ett oräkneligt antal situationer där man kan bryta mot lagen, utan att för den sakens skull skapa den situation som lagen är skriven för att förhindra. Då bör man inte straffas alls, imo.
rerell wrote:
Dessutom finns det väl ett oräkneligt antal situationer där man kan bryta mot lagen, utan att för den sakens skull skapa den situation som lagen är skriven för att förhindra. Då bör man inte straffas alls, imo.
Det er jeg fullstendig uenig med deg i. Hvis en person kjører i 100 km/t i et boligområde uten at noen blir skadet, så skal han ha samme straff som den som kjører like fort i samme område og kjører ned og dreper et barn som plutselig løper ut i veibanen. At førstemann hadde griseflaks, betyr ikke at det han gjorde var mindre ulovlig.
Hvis hver enkelt skal filosofere over hva som kan være bakgrunnen for en lov, og om den situasjonen den skal forhindre kan oppstå eller ikke, vil det bli fullstendig kaos.
Kör man i 100 km/h genom ett bostadsområde så skapar man en farlig situation och utsätter andra för fara. Det är inte ett exempel på det jag snackar om överhuvudtaget.
Förra vintern (tror jag) kunde vi läsa om följande situation i tidningen, som är vad jag snackar om:
En man och en kvinna ska åka hem efter en fest. Mannen har kört bilen dit och parkerat. Eftersom kvinnan är höggravid och ska köra hem, så har mannen kunnat dricka ett par öl på festen. När de ska kliva in i bilen för att köra hem, konstaterar de att bilen står parkerad så nära en snövall, så att kvinnan inte kommer sig in på förarsidan, och eftersom hon är höggravid är det problematiskt för henne att klättra omkring inne i bilen. Mannen sätter sig då bakom ratten och kör ut bilen en meter eller två från kanten, så att hans fru kan komma in, varpå han tar plats i passagerarsätet och kvinnan kör bilen hem.
Detta observeras av en polispatrull, som följer efter paret, stoppar dem, och anmäler mannen för fyllekörning. Var det såna situationer lagen var skriven för?